Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torka skinn?  (läst 18214 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
torka skinn?
« skrivet: 27 dec-10 kl 20:54 »
Vi slaktade en bagge idag och hade egentligen tänkt att slänga skinnet för att det är inte värt att kosta på en garvning, men när det ligger där så känns det fel att slänga det.

Då kommer jag ihåg när jag var liten och låg på ett renskinn i Tärna-fjällen och pimplade röding i någon fjällsjö. Dessa skinn var stenhårda och gick inte att ha till just annat än att ligga och gona sig i solen på. Finns det något enkelt sätt att få till ett sådant skinn?

Jag funderar på om det bara är att spänna upp det utomhus någonstans och låta det torka. Eller bör det saltas först? Ska det behandlas på något sätt? Måste man ta bort alla köttslamsor som sitter kvar? 

Tacksam för tips!
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Monica

SV: torka skinn?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-10 kl 21:18 »
Bara till att hänga upp och låta torka :). Du behöver inte göra någonting annat :).

Vad som är nackdelen med detta är att skinnet inte ska bli varmt, så under sommaren blir det mest troligt förstört.
Det du kan prova att göra är att skrapa skinnet noga så det är så rent som möjligt. Då har det större chans att klara lite värme också.

Annie o Kalle

• Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
« Svar #2 skrivet: 28 dec-10 kl 20:13 »
Om du slaktade idag, så är det värt att täcka hela köttsidan med salt. Det går bra med vanligt gatusalt. Täck noga vid hals och där det är mycket kött kvar. Låt det ligga så i en 14 dagar i alla fall. Sen är det väl meningen att man ska skicka det för garvning. Om du vill det, är Donnia skinn AB värt ett besök via webben. Där finns mycket info och allt står tydligt hur du ska göra. Det är inte så dyrt att få skinnet garvat och det är väl värt det. Vill du ha det stelt, tror jag att du bara kan låta torka det med lite av saltet kvar efter de 14 dagarna och tvätta av blod och annan sörja senare. Det går bra att frysa in skinn, samla på sig och sända fler skinn vid annat tillfälle. kanske har du folk du känner som också vill får skinn garvat kan ni ju alltid sända en gemensam sändning för garvning. Googla! Finns en del info där med! Lycka till!
Annie och Gert

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #3 skrivet: 30 dec-10 kl 15:20 »
Hej och tack för era svar  :)

Jag har ju inte tänkt skicka in det för det blev ganska mycket hål i skinnet när vi flådde och dessutom är det inte vidare vackert. Jag har googlat lite på torkade skinn och samerna säljer torkade renskinn, jag har dock inte lyckats lista ut om dom saltar skinnen innan de torkas.. De torkade renskinn som vi har haft har ju hållt i flera år så det vore ju trevligt om det inte ruttnade redan till sommaren :P

Funderar också på om man kan låta fåglarna göra jobbet att "skrapa" skinnets avigsida, har spännt upp det utomhus nu (osaltat) medans det är minusgrader...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 30 dec-10 kl 17:23 »
Tjo, kommer från en renskötarfamilj och har fixat med skinn ett antal ggr :) Renskinnen saltas inte, utan hängs upp råa. Vi spikar upp dem på en vägg, med hår-sidan in mot väggen och skinnet utåt. Brukar inte vara så mkt kött och slafs på skinnsidan, men det går ju att ta bort, annars brukar fåglarna plocka det mesta.
Sätt en spik överst (hals/nacke) och jobba dig sedan utåt och nedåt, sträck skinnet så hårt det går vid varje spik och använd mkt spik (använder man för få blir inte skinnet så runt, utan det blir som hårda "spetsar" i kanterna för varje spik).
Detta gör vi vanligtvis på hösten, så jag vet inte hur bra det torkar under vintern, men ´det är nog bara att känna efter när det verkar vara klart, tar ett par veckor.. Passa bara så det inte hänger uppe när våren kommer, blir nog inte så mysigt.
Har aldrig provat med fårskinn, om pälsen är lång kanske det blir lite ofräscht när det trycks mot väggen, det finns andra tekniker där man spänner upp skinnet på en "ram" av brädor, kanske funkar bättre med all ull. Lycka till!
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 30 dec-10 kl 17:42 »
Jag skulle salta skinnet och sen själv skrapa loss kött mm och efter det garva det med vegetabilisk oja, smörj smörj smörj
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #6 skrivet: 01 jan-11 kl 19:26 »
Det kan nog vara kul att testa att torka skinnet m a o, det kanske fungerar när det är vintrar som denna. Men jag känner att jag har fått lite inspiration att pröva att garva det, bra att testa med ett skinn som man inte är rädd om  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 03 jan-11 kl 13:42 »
Om Du bara torkar det, blir det hårt.  Såvitt jag vet är det vad som kallas råskinn.  I den bokstavliga betydelsen.

Jag har för mig att det går bra att blöta upp ett torkat skinn, om man vill fortsätta att bereda det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Juniperus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 okt-13 kl 07:29 »
jag fick ett gammalt renskinn nu i lappland som hade torkats med ovan nämnda metod med spikar. Skinnet var ett par år och hade använts som sittunderlag till en skoterkärra. Jag la det i vattnet ett par dagar och avhårade det och garvade. Det blev ett vitt och all som mjukt skinn. Några missfärgning p.g.a rostig metall som legat mot skinnet någon gång.

En annan sak som renskötaren sa var att det är bra att torka skinnet så att det inte utsätts för minusgrader om man vill behålla pälsen för då hårar det lättare. Den stora renskinnsuppköparen i Enontekiö var tydligen noga med det.
« Senast ändrad: 12 okt-13 kl 16:39 av Kulkuri »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 12 okt-13 kl 10:27 »
Ja, rost går i regel rakt igenom ...  :P  Men vad är att orka skinnet?  Inte röka???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser