Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eko-by tankar?  (läst 9720 gånger)

axeisi

• Bohuslän
eko-by tankar?
« skrivet: 27 dec-10 kl 16:12 »
Hej

Ligger här och snurrar runt i detta fantastiska forum! Finns mycket nyttigt att läsa.

Kommer ofta upp spännande tankar när jag är här, det senaste handlar om eko miniby.
Inte tänkt så mycket på det än, men tankarna är ungefär såhär;

Från grunden bygga upp ett minisamhälle som är till så stor utsträckning självförsörjande! Har länge varit i tankar att själv flytta ut i skogen men varför inte gå ihop ett gäng av glada och positiva människor som är för alternativt boende och ta hjälp av varandra och skapa det ultimata samhället?
Man har sitt egna lilla boende men med många gemenskapa ytor så som stall, verkstad osv.
Tanken med något sådant är att göra det ekonomiskt lättare för alla, Att man till exempel kan dela på ladugårdar osv gör att det kan vara ekonomiskt hållbart.
Egentligen Handlar det nog mest om en fantastisk gemenskap där man hjälper varandra med det som behövs.  Umgås och arbeta med likasinnade och tillsammans skapa något hållbart och givande!

Vad Tror ni? är något sånt praktisk genomförbart?

"det är viktigt att drömma, där kan man leka med tankar om allt och inget!"

..,.

tench

• -
    • Solrot
SV: eko-by tankar?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-10 kl 17:17 »
Med startkapital och stor kunskap i självförsörjning kan det nog fungera hyfsat. Det finns säkerligen massa byråkratiska hinder på vägen. Har svårt att tänka mig att man kan bo helt off-the-grid utan samhällsavgifter av olika slag.
Jag skulle börja smått. Under den första tiden arbeta och lära känna markerna ni bor på under semestertiderna, för att sedan systematiskt gå ned i arbetstid för att kunna ägna mer tid åt självförsörjning.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

setr

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-10 kl 17:26 »
Jag gillar idén på att bo på landet där man har närmare kontakt med sina grannar men jag skulle ha svårt för "gemensamt ägande".

Missförstå mig inte... Jag lånar gärna min borrmaskin till en granne men vill fortfarande ha koll på att borrmaskinen fungerar nästa gång jag behöver den. Det gör inget att min borrmaskin kanske går sönder hos min granne. Man kan alltid köpa en ny... men jag "hatar" ställen där det saknas ordning och reda.

Alla vi som jobbar inom verkstadsindustrin vet hur det fungerar i våra verkstäder där alla har tillgång till verkstad men ingen ansvarar för den. Det är alltid nåt som saknas...

Jag tror inte att människan är skapad för kollektivt boende. Däremot är de flesta av oss solidariska och vill hjälpa sina medmänniskor. Därför tror jag mer på en eko-by där vi själva äger våra gårdar men där varor och tjänster kan utbytas utan pengar...

Jag hjälper min granne med el och bygg arbete på hans hus och han ger mig 5 höns i utbyte.... (bara som ett exempel)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #3 skrivet: 27 dec-10 kl 18:44 »
Naturligtvis, det har redan gjorts 1000 gånger världen över. Små oaser av "alternativ" världen över, byggda på olika ideologiska grunder men oftast med gemensam nämnare just en längtan efter gemenskap.

Sebastian

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 27 dec-10 kl 19:07 »
Sen kommer fru, barn och verkligheten i kapp...  :)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #5 skrivet: 27 dec-10 kl 19:13 »
Nej, först kommer "stormötena" :-)
Där alla förnuftiga härliga konsensusmänniskor metmorfar sig till rigida ideologiska principioider, eller totalt flummar ut i nihilistiska kärleksbuskap.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #6 skrivet: 27 dec-10 kl 19:28 »
Kommer ofta upp spännande tankar när jag är här, det senaste handlar om eko miniby.

Ja.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 dec-10 kl 20:09 »

axeisi

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 28 dec-10 kl 15:42 »
Med startkapital och stor kunskap i självförsörjning kan det nog fungera hyfsat. Det finns säkerligen massa byråkratiska hinder på vägen. Har svårt att tänka mig att man kan bo helt off-the-grid utan samhällsavgifter av olika slag.
Jag skulle börja smått. Under den första tiden arbeta och lära känna markerna ni bor på under semestertiderna, för att sedan systematiskt gå ned i arbetstid för att kunna ägna mer tid åt självförsörjning.

Jo man bör nog ha ett bra startkapital och självklart får man långsamt trappaöver till ett sånt liv..
Vad tror ni man skulle ha för samhällsavgifter? hur mycket kan det handla om?

I kapp? hmm.. mer som något som gör det ännu bättre..   ;)

Jag gillar idén på att bo på landet där man har närmare kontakt med sina grannar men jag skulle ha svårt för "gemensamt ägande".

Missförstå mig inte... Jag lånar gärna min borrmaskin till en granne men vill fortfarande ha koll på att borrmaskinen fungerar nästa gång jag behöver den. Det gör inget att min borrmaskin kanske går sönder hos min granne. Man kan alltid köpa en ny... men jag "hatar" ställen där det saknas ordning och reda.

...........................
............
.........

Därför tror jag mer på en eko-by där vi själva äger våra gårdar men där varor och tjänster kan utbytas utan pengar...

Jag hjälper min granne med el och bygg arbete på hans hus och han ger mig 5 höns i utbyte.... (bara som ett exempel)

förstår hur du tänker, självklart är det jobbig att saker aldrig är där de ska eller där man lämnade dem.. kanske är det inte optimalt att äga sakerna tillsammans. Tänken som jag ser det är att man ska ha stora ytor som alla kan ta nytta av. tillexempel så kanske man kan ha ett stort sällskaps rum gemensamt, på så sätt kan ju man prioritera bort vardagsrummet i sitt egna hus? att dela på ett stall borde ju också funka?

Kan vara smart att äga sitt, mer så att man har plats att vara på som då kan vara gemensamma.

Sen är det ju spännande det med bytelshandel. skulle ju vara fantastiskt om man inte använde pengar att värdesätta med!

Undra hur mycket mark man skulle behöva bruka för att få ved till värme och mat till människor och djur?
Vad tror ni, kommer man klara sig bra som självförsörjandett? har ju fått bilden att det var tufft att leva förr men med dagens teknik (Bygg konst osv,) så skulle allt gå mycket lättare?
Fast det utvecklas ju inte så många hästplogar osv längre  :P

Tack för intressanta svar!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 28 dec-10 kl 16:23 »
Jo man bör nog ha ett bra startkapital och självklart får man långsamt trappaöver till ett sånt liv..
Vad tror ni man skulle ha för samhällsavgifter? hur mycket kan det handla om?
(..)

Från en annan tråd:
- Uppvärmning
- El
- Sophämtning
- Sotning
- Tömning av trekammarbrunn
- Fastighesskatt
- Räntor/amorteringar (om man har tagit ett lån då.. antar jag)

.. kan betraktas som återkommande utgifter.

Om man tänker helt visionärt så kan man producera sin egen ved och sin egen el. Frågan är dock i hur lång utsträckning man fixar skogsbruk helt utan återkommande utgifter (bränsle för en motorsåg t.ex.)

Sotning och hantering av latrin och gråvatten går att lära sig och kräver inget jättestort kapital. Ifall man ska ha en egen avloppsbrunn så är jag dock osäker på i hur lång utsträckning det går stick i stäv med tankarna om ekologi. Läst att sådana läcker mycket kväve och fosfor i jämförelse med kommunalt avlopp.

Är osäker på vilka utgifter det är frågan om eftersom jag själv varken är särskilt skuldsatt eller bor i hus.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

axeisi

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 29 dec-10 kl 00:35 »
Hej tench
- Uppvärmning
- El
- Sophämtning
- Sotning
- Tömning av trekammarbrunn
- Fastighesskatt
- Räntor/amorteringar (om man har tagit ett lån då.. antar jag)

Hmm..  Uppvärmning borde kunna strykas om man kan elda.
El Borde man klara sig med endast solceller? kanske lite vattenkraft om möjlighet finns?
Sophämtning borde man efter att byggnationerna klara sig utan då man borde kunna återanvända allt? dvs då allt produceras lokalt borde man inte på restprodukter som förpacknings material osv?
Trekammarbrunn?
Fastighetsskatt kan bli svårt att komma undan. uppskattad kostnad?
Räntor/amorteringar är upp till var och en, men för att kunna leva utan pengar bör man inte ha några lån? tänker jag rätt?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 29 dec-10 kl 06:37 »
Att försöka klara sig utan pengar är nog svårt. Det gäller nog snarare att se till att klara sig med ganska lite pengar, och att skaffa sig inkomstkällor.

Det kan vara allt från att hugga ved och leverera hem det till kunder, till att plocka blåbär och kantareller och förädla och sälja vidare det man inte äter själv. Eller att arrendera mark och plocka ut eu-bidrag som man maximerar genom att hålla djur eller odla frukt och bär.

Vem vet, du kanske kan bli rik på pengar och bidra till samhället, samtidigt som du blir rik på upplevelser och bygger en bättre värld?  ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 29 dec-10 kl 07:19 »

Hmm..  Uppvärmning borde kunna strykas om man kan elda.
El Borde man klara sig med endast solceller? kanske lite vattenkraft om möjlighet finns?
Sophämtning borde man efter att byggnationerna klara sig utan då man borde kunna återanvända allt? dvs då allt produceras lokalt borde man inte på restprodukter som förpacknings material osv?
Trekammarbrunn?

Vedhantering drar med sig en del kostnader, i synnerhet om man ska ha det som primär uppvärmning och måste lösa det rationellt. En möjlighet är ju nåtslags passivhus med eldningsmöjlighet riktigt kalla dagar.

Vattenkraft till el? Där kommer du antagligen att trassla in dig i en härva med vad man får och inte får göra med ett vattendrag (grundtips: man får inte). Om det nu inte finns något befintligt litet kraftverk som kan sättas i stånd igen. Men så var det det där med fiskar och sånt...

Sophämtning är obligatorisk, den kommer man inte undan. Men det brukar finnas möjlighet att välja hämtningsintervall och storlek på kärl så man kan få ned priset en del.

Trekammarbrunn funkar bra, men tömningen kostar. Egna gråvattenslösningar är ju möjliga men ska godkännas av kommunen. Toalettlösningar finns en uppsjö (se diverse trådar) men ska också vara godkända (det är liksom inte bara att gå ut och skita i skogen vid ett helårsboende). Inget av det där är direkt gratis.

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 29 dec-10 kl 12:08 »
Är det ok att lägga infiltration så gör det. Sen om man använder den eller inte är ju en annan sak. Jag köpte ett "kit" för 15000 kr med trekammarbrunn och alla rör. Gjorde det mesta själv. Grävning av infiltrationsdike och grus lejde jag ut så en ny godkänd avloppsanläggning gick på ca 20000 kr och en kostnad på kanske 1500 kr om året. Tror man kan få in två hushåll på denna anläggning.

Ibland kan det vara bra att göra "riktiga" (alltså det som samhället har som norm) lösningar på vissa fundamentala delar och sen kan man tänja på gränserna på andra håll så slipper man köra huvudet i väggen direkt.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #14 skrivet: 29 dec-10 kl 12:49 »
Ersam. Detta är mycket intressant. Vi är nog fler som vill veta mer.

1) Vad krävde kommunen av dig? Vad sa du till dem innan?
2) Vad är det för kit du pratar om? Trekammarplastbrunn?
3) Var hittar vi en ritning på en perfekt infiltration (alternativt markbädd)?
4) Var byggde du detta? Hur långt från hav/sjö? Hur långt från vattenbrunn?
5) Vad består den årliga kostnaden på 1500:- av?

Sebastian

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 29 dec-10 kl 15:10 »
Med risk för att norpa hela tråden om eko-by så startar jag en ny som heter "Mitt avlopp". Strax på en dator nära dig.

Sådär nu har jag knåpat ihop ett svar: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=102137.0
« Senast ändrad: 29 dec-10 kl 15:26 av ersam »

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #16 skrivet: 30 dec-10 kl 23:38 »
Undra hur mycket mark man skulle behöva bruka för att få ved till värme och mat till människor och djur?
Vad tror ni, kommer man klara sig bra som självförsörjandett? har ju fått bilden att det var tufft att leva förr men med dagens teknik (Bygg konst osv,) så skulle allt gå mycket lättare?

Om man ska kika med rimligt extrema ögon på situationen så är små, snåla radhus en tänkbar kompromiss. De ska fånga sol så mycket det bara går och de kan ha gemensamt värmesystem. En del av värmen från varje hus skulle gå till det gemensamma systemet. På det sättet kan man åka bort ett tag utan att temperaturen sjunker allt för lågt. Radhusen läcker inte värme genom alla väggar. Ett samlat flerfamiljshus skulle vara effektivare men det är svårare att skapa "ägandekänsla" på det viset. Radhusen skulle kunna ha brandväggar av sammanpressad jord (pisé) mellan sig. Billigt och stryktåligt. Husen måste vara små (gissningsvis ca. 10-15m2/pers) för att spara energi och därför måste man nog ta till sig en hel del compact living-tänk. Varje litet radhus skulle ha egen trädgård vid huset, gärna i form av djupbäddar. En familj på fyra skulle man nog kunna livnära till ganska stor del med sextio kvadrat djupbäddar. Även på odlingssidan måste man nog hjälpa varandra på något sätt, eftersom hela det lilla samhällets väl och ve styrs av tillgången på bra mat. En kost med lite kött underlättar. Gemensamt kök kan också spara resurser. Omgivande skogsområden och jordbruk kan ägas av ett eller flera aktiebolag ägda av de boende (med drivande människor i ledningarna). Eget återvinningssystem skulle minska kostnaderna för sophämtning och bygge, bland annat. Återvinningen skulle också kunna hantera folkgödselhinkar och köksavfall för anrikning av byns odlingar. Ett eget datanätverk, med eller utan kabel, skulle också möjliggöra låg kostnad för datatrafik. Egna servrar inom det lokala nätverket skulle förenkla utbytet mellan de boende genom chat, delad datalagring, databas över tillgängligt återvunnet och återbrukat material, lokal skva... öh ...nyhettjänst, etc. Ett publikt område för besökande, med försäljning, gästboende och liknande vore lämpligt. Ett värdshus skulle kunna kombinera många av ovanstående funktioner. Lokalerna skulle också kunna användas för utbildningar. Ett sådant värdshus skulle kunna hyra ut tillfälliga boenden med sängkapslar som minsta storlek. Småväxt boskap (som den ursprungliga jerseykon, exempelvis) skulle nog passa byns behov bra. En samling små djur skulle till och med kunna locka till sig betalande besökare. Det är viktigt att bebyggelsen inte blir för tät utan att naturområden finns kring husen, detta eftersom boendena står så tätt. Ett område för tält eller hammockar bör planeras, både för boende och besökare. Slutligen skulle en bilpool kunna vara en god idé, även om man nog måste lägga byn nära bra kollektivtrafik.
vattuvargs.blogspot.se

tench

• -
    • Solrot
« Svar #17 skrivet: 31 dec-10 kl 01:10 »
(..)
En familj på fyra skulle man nog kunna livnära till ganska stor del med sextio kvadrat djupbäddar. Även på odlingssidan måste man nog hjälpa varandra på något sätt, eftersom hela det lilla samhällets väl och ve styrs av tillgången på bra mat. En kost med lite kött underlätt
(...)
60 kvm för fyra personer låter lite lite för att försörja 4 personer under ett helt år i Sverige. Men många bra idéer om compact living i alla fall. Men jag tror det förutsätter betydligt mer uteliv än vad man är van vid. Kan inte sitta och knyppla i så litet utrymme hela dagarna enligt mig.
Må gott \o/

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #18 skrivet: 31 dec-10 kl 08:47 »
60 kvm för fyra personer låter lite lite för att försörja 4 personer under ett helt år i Sverige. Men många bra idéer om compact living i alla fall. Men jag tror det förutsätter betydligt mer uteliv än vad man är van vid. Kan inte sitta och knyppla i så litet utrymme hela dagarna enligt mig.

Den genomsnittliga bostadsytan per person i Sverige är 40m2 så det är nog fler som behöver mer utrymme för att knyppla verkar det som. Att försöka anpassa ekobystrukturen för så stora boenden kan dock bli problematiskt om man vill hålla kostnaderna rimliga. Innerutrymmena blir förvånansvärt stora om man tänker ut kluriga lösningar. Med femton kvadratmeter per person skulle ett av byns små hus härbärgera två vuxna och två barn på 60m2 vilket är fullt möjligt. Observera också att andra inomhusutrymmen står till bybornas förfogande så det borde t.ex. kunna gå att se på vinter-OS tillsammans på storbildsskärmen på värdshuset om man inte vill leka skogsmulle.

På det här forumet finns många som bor på 10-15m2/person, så den siffran är nog rätt rimlig. Jag har också sett en flerbarnsfamilj försörja sig med 100 kvadrat djupbäddar, vilka gav avkastning nog för familjen att sälja en del av sin skörd. Vissa livsmedel skulle man nog vilja köpa också, tror jag. Varför inte via en liten lantaffär i byn? De lokala jordbrukena levererar nog gärna.

Om husen blir små kan det räcka att lägga takbjälkar mellan piséväggarna och en presenning över det för att kunna fortsätta under tak.
vattuvargs.blogspot.se

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 31 dec-10 kl 17:48 »
Vattuvarg - vad trevligt ditt scenario låter! Helt klart värt att fundera vidare på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 3 användare
Tiiril, ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser