Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt plötsligt blev jag känslig för fårsmak på kött  (läst 2837 gånger)

regnpipan

• Gäst
Igår på julbordet kände jag helt plötsligt en kraftig fårsmak på en lammkorv jag åt. Den växte i munnen. Jag svalde den biten men avstod fårn restenav korven.

Idag var lukten av får i hagen väldigt påtaglig och rätt äcklande.

Jävligt mysko, jag har aldrig tidigare varit känslig för fårsmaken man ibland råkar ut för när man har för mycket får/lammfett eller råkat få med en körtel eller så i matlagningen. Men nu, nu misstänker jag att det kan bli kört för min del vad gäller annat än kött från de minsta lammen i fortsättnign. Dvs de lamm som fortfarande inte kommit att smaka speciellt utpräglat.

Shit, jag får väl börja slakta mitt i rötmånaden i fortsättningen istället för frammåt hösten/senhösten. Jag tror nämligen jag kommer att kräkas om jag käkar mat med sådan utpräglad fårsmak igen.

ersam

• -
SV: Helt plötsligt blev jag känslig för fårsmak på kött
« Svar #1 skrivet: 26 dec-10 kl 22:08 »
Låt det vara ett tag. Gör ett nytt försök om ett tag. Har precis känt detsamma men det ger sig. Tror mer det har hur man själv mår/känner sig för tillfället.

Kanske du ska "smyga" igång nästa gång med starkt kryddade delar som inte "smakar kofta" och sen "öka" dosen.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 dec-10 kl 22:18 »
Är regnpipan kvinna?  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 26 dec-10 kl 22:20 »
Jag håller med ersam.

Jag råkade ut för nåt liknande i fjol, när vi åt revben (från får) som vi kryddat för lite. Sedan kände jag smaken i färs och allt möjligt under en tid. Nu är det borta och får smakar gott igen!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 dec-10 kl 22:48 »
Är regnpipan kvinna?  ;D

Samma tanke här. Kvinna i fertil ålder. :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 26 dec-10 kl 23:21 »
Samma tanke här. Kvinna i fertil ålder. :)

Min första tanke...  ;D

Gör ett gravtest ifall det nu är så...  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 dec-10 kl 19:27 »
Är regnpipan kvinna?  ;D

En lesbisk sådan fångad i en mans kropp....

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 27 dec-10 kl 19:31 »
Halsinfektioner kan få smaklökarna att förstöra smaken på det mesta .

Hur är det med förkylningar , bihålor eller halsmandlar ?

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 27 dec-10 kl 19:50 »
Jag fortsätter gissningsleken med att föreslå att du äter upp dig lite på vitaminer och mineraler så här i vintertid, för brister kan göra att smaker blir heltokiga(personlig erfarenhet talar)...

Men det kan ju även vara en hormongrej för dig. Vet inte vilken ålder du är i, men även en man har hormonella upp och nergångar i sitt liv - det brukar bla talas om manliga klimakteriet...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

hustran

« Svar #9 skrivet: 28 dec-10 kl 01:55 »
Jag "drabbades " av samma grej för ngr. år sedan. Det berodde på att djuret...ett litet tacklamm,troligen var brunstig  och smakade faan.Sedan så har vi inte haft något likn. men jag är försiktig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser