Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jakträtt..  (läst 10653 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
jakträtt..
« skrivet: 25 dec-10 kl 09:43 »
man har ju oftast jakträtt på sin tomt.. men det är inte alltid så att man bor så man kan utnyttja skjutvapen på sin mark.. hur vet man vad som räknas som tättbebyggt område?vad krävs för att det ska klassas som tätbebyggt? min tomt angränsar till en skogsmark där det bedrivs jakt.. vad är skillnaden på om ett skott smäller i min trädgård eller 50meter ner i skogen där grannen jagar?
räven är varje natt i min trädgård och jag skulle kunna passa på den..men inte om det räknas som tättbebyggt område för då får man inte skjuta... jag har frågat skogsmarkens ägare om att passa vid grytet men inte fått nåt svar..
locka vilt från annans mark är inte tillåtet men räven kommer naturligt eftersom vi har höns mm
Fjäderfän och kaniner

Rexiam

SV: jakträtt..
« Svar #1 skrivet: 25 dec-10 kl 13:22 »
Utgångspunkten är att all jakträtt tillfaller fastighetsägaren, såvida den inte är bortavtalad i samband med arrende etc. Såvitt jag vet finns det således ingen jakträttslig begränsning i rätten att jaga inom tomtmark.

En annan sak är att de fall då fastigheten ingår i detaljplanelagt område får jakt ej bedrivas med vapen. Enligt Ordningslagen krävs det polistillstånd för att skjuta inom detaljplanelagt område, s.k. skottlossningstillstånd.
« Senast ändrad: 25 dec-10 kl 13:53 av Rexiam »

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 25 dec-10 kl 15:20 »
Då är alltså frågan huruvida kommunen har en detaljplan för området?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 25 dec-10 kl 15:31 »
Ring till kommunen och fråga.
Men om ditt hus ligger bland flera hus i ett litet villaområde så är det garanterat stadsplanelagd mark.

Så sätt upp en tunnelfälla istället och skjut dom fångade djuren i smyg med en 22lr. ;)
Eftersom du inte får skjuta med 22an heller.

Vill du vara helt laglig så söker du licens på ett luftgevär.
Det får du skjuta med på stadsplanelagd mark.
Eftersom lagen endast förbjuder skytte med krutvapen.

Rexiam

« Svar #4 skrivet: 25 dec-10 kl 17:25 »
Då är alltså frågan huruvida kommunen har en detaljplan för området?

Ja, som tillagts i Rostens inlägg gäller det i fall då jakt bedrivs med vapen men fälljakt är, såvitt jag vet, tillåten oavsett planförhållanden - betänk att även bruket av råttfälla är jakt i jaktlagens mening.

Jag vet dock inte själv på rak arm huruvida  luftvapen ingår i de vapen för vilka det krävs skottlossningstillstånd inom dp-områden eller ej.

Normalt finns inga detaljplaner ute på landsbygden, utan förekommer normalt bara i villaområden etc. Det finns dock undantag åt båda hållen. Gamla sommarstugeområden som successivt permanentas har inte alltid dp - likaså har det uppmärksammats att vissa kommuners ihängsna krav på detaljplaneläggning för att bygga vindkraftverk, leder till att jakten begränsas inom vad som egentligen är ren ödemark.
« Senast ändrad: 25 dec-10 kl 17:36 av Rexiam »

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 25 dec-10 kl 19:41 »
Jag vet dock inte själv på rak arm huruvida  luftvapen ingår i de vapen för vilka det krävs skottlossningstillstånd inom dp-områden eller ej.
Luftvapen har jag lite koll på. ;)
Eftersom jag både jagar med luftvapen och säljer luftvapen för jakt/skytteträning.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 dec-10 kl 20:38 »
luftgevär till att skjuta räv blir väl klent... får kolla med kommunen om det är detaljplanerat... andra ställen som jag jagar på har mer bebyggelse än på min tomt men det är på jordbruksfastigheter..skillnad?
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 dec-10 kl 20:52 »
Hänger ofta på vad kommunen har för långsiktiga planer med ett område om det är detaljplanerat eller ej. På landet är många småbyar inte detaljplanerade medan nyare små bostadsområden/kvarter mycket väl kan vara det.... Kanske kan du få reda på det bara genom att kolla på din kommuns hemsida, ofta finns det en avdelning som heter bygga och bo där sådan info kan tänkas framgå....

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 dec-10 kl 20:57 »
kan man bo på gränsen så det är lagligt att skjuta några meter ifrån min tomt på grannens tomt? det låter knas tycker jag..
Fjäderfän och kaniner

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 25 dec-10 kl 20:59 »
luftgevär till att skjuta räv blir väl klent... får kolla med kommunen om det är detaljplanerat... andra ställen som jag jagar på har mer bebyggelse än på min tomt men det är på jordbruksfastigheter..skillnad?

Inte för att avliva i fälla.
Under grundförutsättning att det är ett licensbelagt med tillräcklig anslagsenergi.
Här har du en liten film om luftvapen.
20mm airgun

Ett vanligt licensfritt luftgevär på 10J som hålls direkt mot skallen på en människa går rätt igenom skallbenet.
Så kan du säkra räven i ett hörn i fällan så funkar det. Men du har små marginaler.

En jordbruksfastighet som ligger inom detaljplanelagt område kräver också skottlåssningstillstånd av polisen om man vill skjuta krutvapen. (kostar ca 1000:- om året och är oftast omöljligt att få)
Det är därför som jag jagar med luftvapen på bondgårdarna. Då slipper jag bry mig och polisen är nöjd. ;D

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 25 dec-10 kl 21:09 »
Skjut  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 25 dec-10 kl 21:16 »
kan man bo på gränsen så det är lagligt att skjuta några meter ifrån min tomt på grannens tomt? det låter knas tycker jag..
Det är ännu knasigare. ;D Men så är ju lagar i Sverige.
Vid vårt förra hus så gränsade tomten mot ett detaljplanelagt område. (läs skog)
Området detalplanelades på 60-talet. Men sedan bordlades det. Vilket innebar att det aldrig byggdes några kåkar i skogen. Så jag fick inte jaga där. Fast att det var en vanlig skog helt utan hus och strövområden.
Men eftersom ingen förutom jag visste om det i byn så löste det sig ändå. ;)
Vi flyttade därifrån för 3 år sedan. Nu har man gjort en ny detalplan i området och då försvann den gamla.
Så nu får man jaga i skogen. ;D Nu när det finns mera folk som bor i området pga att man sålt tomter. Hur sjukt kan det bli.

När jag ville ha skottlossningstillstånd för krutvapen för att jaga på bondgårdarna så fick jag inte det av polisen.
När jag sökte licens för mitt luftgevär för att skyddsjaga på bondgårdarna så fick jag licensen av polisen.
Fast att jag har samma anslagsenergi!

När jag sökte ljuddämpare till mitt luftgevär så blev jag nekad pga att det fanns risk för att jag skulle tjuvjaga med det då!
Vad skall man tjuvjaga med luftgevär? Varg, älg, rådjur?

När jag sökte licens för en 6-skottsrevolver för avlivning i fälla så var det okej. Fast att man sagt nej till mig pga att man misstänkte tjuvjakt med luftgeväret om jag fick ljuddämpare till det! Ingen som misstänker bankrån hos polisens vapenavdelning?

timjan86

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-11 kl 19:45 »
Annars kanske du kan fånga i fälla, bära över till din granne som fick jaga på sin fastighet och så kan han skjuta där, då slipper du krångel med att skaffa luftgevär, licens o.s.v. och grannen slipper stå och frysa på pass utanför grytet :)
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser