Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för att bygga ladugård?  (läst 9670 gånger)

louise

• Gäst
Kostnad för att bygga ladugård?
« skrivet: 27 jun-06 kl 20:02 »
I husletarjakten dyker jag ibland på underbara hus men utan ladugård. Nån här som har erfarenhet av nybygge? Jag behöver plats för en 10 tackor, en jävla massa höns och kanske en häst på sikt. Kan det vara lönsamt att flytta en gammal ladugård? MÅnga står ju och förfaller och kanske kan man rädda en till sin egen tomt.  Vad kan det kosta att fixa en boning till djuren, deras mat och några redskap?

manna

• -
Re:Kostnad för att bygga ladugård?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-06 kl 20:07 »
Jag byggde en schysst verkstad (9,5*6 m) för 30000 pix.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jun-06 kl 19:18 »
Var det material och/eller arbetskostnad för hantverkare? 30.000 är ju fruktansvärt billigt jämfört med alla andra dumma investeringar som ofta behövs, typ vintervatten, avlopp, mögelsanering...

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 28 jun-06 kl 20:32 »
Detta var pengar som räckte till material (gjuten platta, isolerad trästomme, spröjsade enkelglas, klädselbrädor, två ytterdörrar, gammalt tegel till en innervägg, spånskivor till väggar och golv, takbjälkar, utanpåliggande el, rördragningar till vatten och avlopp, plåttak och annat plåtarbete, telefonsladdar, vedpanna modell liten,...) och till att betala elsnubben som kopplade skåpet.

Jag letade material på annons, hos kompisar, på bakgårdar; köpte virke hos sågen i grannbyn; utnyttjade mitt eget och övriga familjens nätverk av kluriga vänner och hantverkare; pratade snällt hos plåtfirman; var fräck som en vägglus och manipulerade till mig en ytterdörr (den andra kostade inte mycket); smilade till mig rabatt på falufärgen; bakade bullar och lagade mat till papps som hjälpte mig osv osv.

Det GÅR att bygga rysligt billigt, oavsett om det är bostad eller annat som ska upp på tomten. Personligen anser jag att det är lättast att vara snål om jag inte har bråttom. Allt ansvar kan ju inte ligga på de småländska generna, menar jag. I stället för att vara tvungen att köpa de dyra fönsterna för att bygget ska vara klart NU! BUMS! JETZT!, så väntar jag och fortsätter leta. Till slut dyker det upp ett rea på rean-tillfälle. Och skulle jag snubbla över något jag inte behöver för tillfället, så tar jag det med mig - trygg i min förvissning om att jag med all sannolikhet kommer att ha nytta av grejen så småningom.

Sammanfattning:
Gör själv.
Var snål - och lite fräck (men le alltid när du ställer frågan "Kostar det något?").
Hamstra.
Ta det lugnt.

... och glöm inte att ha kul!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser