Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vanligt är det att tackor lammar 2x per år?  (läst 3421 gånger)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
Hur vanligt är det att tackor lammar 2x per år?
« skrivet: 22 dec-10 kl 13:27 »
Jag är lite nyfiken på era erfarenheter med med Höstlamm, dvs en andra lammnig efter vårlammnigen. Hur många har råkad ut för det, och med vilka får (raser / blandnig etc).
När (vilka år) och hur ofta har det hänt ? Vad tro ni varför det hände hos er? Jag är speciellt ut efter kopplingar till väder, men även foder och belysning!
 Det känns ju som om en del har nämt just i år att dem har fått oväntade höstlamm. Hur många är vi som har fått höstlamm? Även intressannt i falla att nogon har planerad höstlammning och hur man får till det? Det verka ju som svårast enligt böckerna men endå händer det.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Hur vanligt är det att tackor lammar 2x per år?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-10 kl 14:17 »
En väninna fick gutelamm i januari i år o i slutet av juli eller början av augusti fick tackan lamm igen. Även hennes tre roslagstackor fick lamm i januari o sen igen på sensommaren hösten.
Själv har jag gotlänningar o jag tror inte det händer lika lätt med dom att man får lamm två gånger per år.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 dec-10 kl 07:24 »
Tre inköpta gutar hade lammat feb/mars,jag köpte dom i juli utan lamm och de lammade igen i september. Under den tiden de blev betäckta var de installade,enbart ljus fr några fönster.
Ljuset/mörkret ska ju ha betydelse så kanske det var det som satte igång brunsten...  I vilket fall som helst är det väldigt obekvämt med höstlamm när man inte önskar sig några
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
« Svar #3 skrivet: 25 dec-10 kl 19:10 »
Några av våra tackor har fått lamm med 8 månaders mellanrum nu. De blev tjuvbetäckta på bete. Det är dels "sveafår" och dels så är det finullsblandning med en del värmländska skogsfår i.
Tanken är att de ska få lamma 3 gånger på 2 år framöver - om det går... Det blir var 8:e månad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser