Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer  (läst 103946 gånger)

Curt Jonsson

• Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #100 skrivet: 27 sep-18 kl 23:02 »
Bra beskrivning.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #101 skrivet: 27 sep-18 kl 23:06 »
Jag har inte studerat AGM-batterier noga, men de lär ju kräva några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier. Det kan bli problem om man sätter ett AGM-batteri i en bil där laddningsregulatorn är dimensionerat för ett vanligt batteri - AGM-batteriet blir då aldrig fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.

Om man använder en "intelligent" laddare så bör den uttryckligen vara avsedd för AGM-batterier. Om den inte är det, så är det kanske bättre att använda en enkel ointelligent laddare, övervaka spänningen med en multimeter under laddningens gång och stänga av manuellt när man bedömer att det är fulladdat.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #102 skrivet: 27 sep-18 kl 23:43 »
Jag har inte studerat AGM-batterier noga, men de lär ju kräva några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier. Det kan bli problem om man sätter ett AGM-batteri i en bil där laddningsregulatorn är dimensionerat för ett vanligt batteri - AGM-batteriet blir då aldrig fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.

Om man använder en "intelligent" laddare så bör den uttryckligen vara avsedd för AGM-batterier. Om den inte är det, så är det kanske bättre att använda en enkel ointelligent laddare, övervaka spänningen med en multimeter under laddningens gång och stänga av manuellt när man bedömer att det är fulladdat.

Ah! Nu trillar polletten ned! Biltemas "smarta laddare" har i instruktionen en uppmaning att när AGM laddas så ska man använda "frost-läge" som ger lite högre spänning, avsett för kalla batterier. Din förklaring ovan får mig att förstå varför man ska göra så. Tack Torbjörn!
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #103 skrivet: 27 sep-18 kl 23:47 »
Men ett AGM-batteri borde tåla sulfateringen bättre än ett vanligt eftersom man inte får plattsönderfallet som lägger sig emellan och kortsluter. Men det blir kanske något annat som jäklas istället...

torbjorn

• Medelpad
« Svar #104 skrivet: 28 sep-18 kl 08:14 »
Kortslutna celler är bara ett av de problem som sulfatering ställer till med. Och även om AGM-batterierna kanske klarar sig bättre från just det, så har man kvar de andra bekymren med att kapaciteten sjunker, inre resistansen ökar mm när ett batteri blir sulfaterat.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #105 skrivet: 25 dec-18 kl 16:05 »
Lite nya rön om upptining och laddning av frusna batterier.

Som bekant kan ju syran frysa i ett urladdat bilbatteri redan vid -6 °C. Och om batteriet har fryst ihop, kan det förstöras totalt av att man försöker ta ut ström ur det eller ladda det.  Det är alltså absolut förbjudet att t ex sätta ett misstänkt fryst batteri på laddning eller att försöka starta ett fordon med fryst batteri med t ex startkablar eller rullstart.
Batteriet måste tinas upp innan man gör något med det.

Den bästa metoden för att tina batteriet är, som står tidigare i tråden, att ställa det i en balja med kallvatten som når nästan upp till överkanten av batteriet. Lägg ett par träpinnar under batteriet så att vattnet når även undersidan.
Men, och här kommer det nya: För att avgöra när batteriet är upptinat, så är enklaste sättet att mäta spänningen i det då och då under upptiningen.  Mät t ex en gång i halvtimmen, när spänningen inte längre stiger utan har legat konstant i en timme, så är batteriet helt upptinat och kan utan risk sättas på laddning.

Härom dagen tog jag in ett batteri som hade lämnats utan tillsyn under hösten och var djupurladdat. Då hade utetemperaturen varit ner på -22 grader men var i stigande, så batteriets temperatur kan vi anta var mellan -15 och -20.  När batteriet just hade kommit inomhus så var polspänningen 2,8 V.  Efter 5-6 timmar i vattenbalja hade spänningen gått upp till 7,0 V och låg i stort sett konstant, så då var det bara att sätta det på laddning.

Ett batteri som har utsatts för sådana här påfrestningar bör laddas försiktigt med låg ström, jag använde en "ointelligent" 7 A batteriladdare som det står OK på, och begränsade laddströmmen genom att koppla den i serie med en 150 W halogenbyggstrålkastare på 230 V-sidan. Har gjort i ordning en specialskarvdosa där båda skarvuttagen är seriekopplade, för sådana ändamål.

WolfgangAn

• -
« Svar #106 skrivet: 07 jun-19 kl 20:21 »
Jag vill ta tillfället i akt för att kanske få klarhet i ett batterimystierium som drabbat mig!

Jag har ett 6-volts batteri på runt 40 Ah, får att driva startmotorn på grållen. Det har länge varit lite trögt att få igång startmotorn och jag har misstänkt batteriet, en dag slutade det helt att fungera. Det konstiga är att det fortfarande har 6.8 V spänning, däremot så kommer det ingen ström. När jag dubbelkollade med multimetern gick den från runt 0.5 A ner till 0 A över kanske 10 sek. Vad är det som händer? Ska inte batteriets spänning sjunka när det inte funkar längre?

Batteriet har nyligen blivit laddad innan jag gjorde den här kollen. Kollade igen efter ca 4 timmar med samma resultat.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #107 skrivet: 07 jun-19 kl 23:51 »
Försökte du mäta batteriets kortslutningsström med multimetern? I så fall så har nog antingen säkringen för strömmätning gått i multimetern, eller också har mätshunten för det mätområde du hade inställt bränts sönder.

Ibland kan det bli så gott som avbrott i ett bilbatteri, så att det kan ha någotsånär normal tomgångsspänning men spänningen sjunker kraftigt så snart man försöker ta ut lite ström. Detta kan bero på t ex att en förbindning mellan celler i batteriet har lossnat eller gått av. Sådant händer ofta på batterier som har frusit eller varit svårt sulfaterade, så att innanmätet i någon cell har svällt och delarna har rört sig i förhållande till varandra. Det kan också hända om batteriet har utsatts för något hårt slag eller kraftiga vibrationer.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #108 skrivet: 08 jun-19 kl 00:50 »
Om du istället mäter spänningen mellan batteripolerna när du slår på lyset eller startar traktorn (kör startmotorn) så ser du hur mycket spänningen sjunker.

Det kan vara kablarna också...

WolfgangAn

• -
« Svar #109 skrivet: 09 jun-19 kl 19:31 »
Hade någon slags "Grålle"-amperemeter liggandes som jag dubbelkollade med innan jag vågade mig på att koppla in multimetern för att få mer exakta siffror. Har redan brännt säkringen på multimetern en gång :)

Hade kopplat bort batteriet helt från traktorn när jag mätte. Tack för svaren! Efter vad jag lärt mig i denna emminenta tråd så betyder det att batteriet är i princip bortom räddning. Har redan köpt nytt batteri, och traktorlivet har förbättrats avsevärt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser