Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägg upp bilder på era vaktelburar!  (läst 25072 gånger)

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Lägg upp bilder på era vaktelburar!
« skrivet: 21 dec-10 kl 10:06 »
Lägg upp bilder på era vaktelburar, alltid roligt att se hur andra har det, tips får man massor när andra visar burar. Kommer med bilder själv snart.  :)
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
SV: Lägg upp bilder på era vaktelburar!
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 21:36 »
Våra vaktlar bor ute året om. I slutet på bildspelet finns några bilder på buren http://sannum.eu/vaktlar1.html.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Misonten

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-11 kl 19:01 »
Vinterburen (vaktlarna har ej flyttat hit ännu)
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Misonten

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-11 kl 19:05 »
Kommer bli deras sommar gård  ;D Kommer ha 5 st fransk jättevaktel
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-11 kl 17:02 »
Min bur som vaktlarna bor i på sommaren...
Den är gjord av en armeringsmatta som böjts och svetsats ihop på sidorna med armeringsjärn och sedan klätts med kycklingnät.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 mar-11 kl 17:11 »
Fler bilder

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 mar-11 kl 17:12 »
en till

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 14:44 »
Huset som är med på bilden är ett kaninhus som jag sågat av benen på. Men vaktlarna ville inte gå in där, istället stoppar jag ner grenar med löv på och ormbunkar i marken, där trivs de att vara under. Plasten som ligger ovanpå är en genomskinlig armerad pressening, vilken släpper genom ljuset.
Kanalplastskivan som jag förtillfället har vänt ner, är egentligen ett hål i nätet för buren har varit sammankopplad med ett växthus på 4,5 kvm. Då var det en gran och massa halm i buren och -17 grader men vaktlarna var ute. I växthuset hade jag en värmelampa(keramik) som höll vattnet flytande, så vaktlarna gick in för att äta och dricka.
Nu har jag mina 4 vaktlar i en bur byggd på väggen och ganska hög till tak, så de kan flyga upp så där som vaktlar gör.
mvh Louise

lantis

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 29 mar-11 kl 16:53 »
Så bor mina vaktelkycklingar första tiden, där har de chans att se ut ur buren, de blir så glada när de ser att man kommer med mat.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 29 mar-11 kl 20:37 »
Vinterburen (vaktlarna har ej flyttat hit ännu)

Jag har en liknande bur, ser i alla fall ut att vara i samma storlek. Hur många vaktlar kan man ha i den? Självklart får de större plats när det blir varmare ute, men tills vidare?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 29 mar-11 kl 22:05 »
Jag har ju inte fått hem dom än så jag kan inte riktigt svara på de. Men jag har planerat att ha ca 5 franska jättevaktel i den på vintern till att börja med iaf (100*60). Till sommaren får de mer än 4 ggr så stort!

Ja men det är väl ungefär vad jag har tänkt också. Ska förresten kolla hur många tuppar resp hönor man kan ha tillsammans... läste nånstans nån "optimal" sammansättning... *letar tråd*

Edit: Hittade en tråd nu: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=106273.0
« Senast ändrad: 29 mar-11 kl 22:09 av betsla »
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Misonten

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 apr-11 kl 18:34 »
Har pysslat i ordning vaktlarnas sommarbur, katten godkände  ;D

Misonten

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 apr-11 kl 18:36 »
Ett av 3 krypin

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 16 maj-11 kl 19:05 »
Tänkte puffa upp lite och visa kinesiska vaktelbostaden hemma hos oss! 150cm*60cm*60cm.

(Deras vinterviste, på sommaren går de i stooor voljär tillsammans med undulater  3m*2m*2m)

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2847537

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 17 maj-11 kl 20:16 »

Har gjort om i karet inför morgondagen då det flyttar in två nya damer till tuppen, mkt nöjd! :D

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #15 skrivet: 18 maj-11 kl 03:34 »
Fast det där är ju ingen vaktelbur.det är ju bloody Ritz Carlton!! ;D milde tid så fint!
Disability is an attitude

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 18 maj-11 kl 16:16 »

Nämen tack   :-[

Både jag o vaktlarna är rätt nöjda.  8)

Sia

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 02 jul-11 kl 18:29 »
Jisses vilket fint akvarium!! och med zebrafinkar i, det är inte utan att man blir lite avis på en så bra idé...
Fattar finkarna vart "buren" tar slut, eller flyger dom mot glaset, hur har du gjort för att undvika det?
Hur stort är akvariet?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 13 jul-11 kl 15:24 »
Jisses vilket fint akvarium!! och med zebrafinkar i, det är inte utan att man blir lite avis på en så bra idé...
Fattar finkarna vart "buren" tar slut, eller flyger dom mot glaset, hur har du gjort för att undvika det?
Hur stort är akvariet?

Tack kul att du gillar det! :D
Jo finkarna vet och har inte vad jag har sett flugit mot glaset inifrån nån gång. Däremot om de är utanför karet och luftar vingarna så tar det ett litet tag innan de fattar att man hoppar tillbaka ner igen genom taket. Inte för att de flyger och krockar i glaset eller så utan de flyger alldeles intill det bara. Satte upp lappar på glaset i början för att de skulle förstå att det faktiskt var stopp där. :P

Karet är på 540L och är således 150cm långt ungefär, 60 brett o 60 högt. Jätte bra att ha dem i ett akvarium, inget skräp på golvet öht. ^___^ 

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #19 skrivet: 13 jul-11 kl 21:04 »
Jag fick en garderob av en kompis, och nu har jag fått en till som jag ska sätta ovanpå. Notera att det här var när jag byggde ihop den. Sen kom spån och kvistar, krukor etc. Gallerna kommer från ett gammalt kylskåp. Fungerar jättebra, lätt att haka av osv. Sen är det bra att buren öppnas framifrån i.o.m att dom studsar rakt upp när dom blir rädda.
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser