Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsningar för slakt...  (läst 2984 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Korsningar för slakt...
« skrivet: 17 dec-10 kl 01:32 »
Okej, jag har redan börjat planera lite inför min kommande avelssäsong, trots att jag bara har en drös med unghönor...  ;D
Jag skulle vilja kläcka fram ett gäng kött-kycklingar, och funderade på hur jag bäst ska sätta ihop avelsgrupperna.
Eftersom jag har rena Isbar så känns det ju naturligt att hålla en grupp av dom och kläcka rena isbar och eventuellt sälja avelsägg och kycklingar om nån är intresserad. Eventuellt får även dom mindre korsningshönorna vara i den gruppen också, det är ju lätt att skilja Isbar-äggen från övriga. ;)

Sen kommer jag att ha en maran-tupp och en sussex-tupp också, och jag funderade på om dom kanske kan få gå tillsammans med resten av hönsen som är sussex, maran och australorpington. Tror ni att det kan bli bra slaktkycklingar av dom korsningarna (och dom eventuella renrasiga maran & sussex)? Det skulle i så fall gå sju höns med två tuppar. Kan det funka?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Korsningar för slakt...
« Svar #1 skrivet: 17 dec-10 kl 07:06 »
hej,

båda maran och sussex är kombinations raser. Dvs lämpad för båda ägg och kött produktion. Även isbar tuppar brukar vara rätt så köttiga.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

rackarns

• Närke
« Svar #2 skrivet: 17 dec-10 kl 21:47 »
Om du bara har marantuppen till de 7 hönorna så får du ju rasrena maranägg att sälja också. Och rasrena maraner att slakta, och så då de som blandas med australorp och sussex.
Blir nog bra vikt på de raserna ihop oavsett vilken tupp som är pappan :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 17 dec-10 kl 23:25 »
Om du bara har marantuppen till de 7 hönorna så får du ju rasrena maranägg att sälja också. Och rasrena maraner att slakta, och så då de som blandas med australorp och sussex.
Blir nog bra vikt på de raserna ihop oavsett vilken tupp som är pappan :)

Jo, det hade ju varit kul att få rena maraner oxå... Men vart tusan ska jag göra av sussex-pojken då...?  ???

Australorp och maran kan jag tänka mig kan bli rätt fina slaktisar...  :D

/Sara

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-10 kl 00:46 »
australorpen växer bra.. maran och sussex oxå... det blir nog bra mat på dem... isbar är för små...
Fjäderfän och kaniner

rackarns

• Närke
« Svar #5 skrivet: 18 dec-10 kl 13:39 »
nej men det är ju bra vikt på sussex också, så sussextuppen förstör ju inte om du sparar honom. bara det att du inte får rasrena ägg :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 18 dec-10 kl 14:04 »
nej men det är ju bra vikt på sussex också, så sussextuppen förstör ju inte om du sparar honom. bara det att du inte får rasrena ägg :)

Nä, förstör gör han ju inte... ;) Men han kanske kan få bo själv med dom två sussex-damerna... Då blir det lite renrasiga där oxå... ;)

/Sara

rackarns

• Närke
« Svar #7 skrivet: 19 dec-10 kl 12:15 »
Nä, förstör gör han ju inte... ;) Men han kanske kan få bo själv med dom två sussex-damerna... Då blir det lite renrasiga där oxå... ;)

/Sara
Absolut! Trode inte du hade plats att sära på dem eller ville göra det.
För jag tror nog inte det blir mycket bättre slaktvikt av en korsning mellan dessa rasen än en rasren av någon av de raserna du har :)
Möjligen om en korsning Maran/Sussex blir i slutändan lite tyngre än en ren sussex.. men sedan hur fort de växer till sig har jag ingen aning om.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 19 dec-10 kl 12:41 »
Absolut! Trode inte du hade plats att sära på dem eller ville göra det.
För jag tror nog inte det blir mycket bättre slaktvikt av en korsning mellan dessa rasen än en rasren av någon av de raserna du har :)
Möjligen om en korsning Maran/Sussex blir i slutändan lite tyngre än en ren sussex.. men sedan hur fort de växer till sig har jag ingen aning om.

Ja, jag har egentligen inte plats att dela på dom... Men med tanke på att jag bara har tre sussex-hönor så skulle dom ju faktiskt kunna gå fritt på gården och fixa ett krypin åt dom som skydd/rede/sovplats.
Hur flygiga är sussex egentligen?

/Sara

rackarns

• Närke
« Svar #9 skrivet: 19 dec-10 kl 13:08 »
Ja, jag har egentligen inte plats att dela på dom... Men med tanke på att jag bara har tre sussex-hönor så skulle dom ju faktiskt kunna gå fritt på gården och fixa ett krypin åt dom som skydd/rede/sovplats.
Hur flygiga är sussex egentligen?

/Sara

Nja jag vet inte riktigt, har själv inte haft Sussex länge :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 19 dec-10 kl 13:18 »
Inte jag heller, dom är bara fyra månader än...  ;D

/Sara

Astra

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 05 jan-11 kl 18:00 »
Mina sussexar är inte flygiga alls. Möjligen flaxar de och dunsar ner ett stycke bort om du skulle jaga dem med gräsklipparen eller ngt. Jag brukar nästan kunna snubbla över mina utan att de flaxar. De är inte riktigt designade för flygning verkar det som. Lugna å tunga i gumpen : ;D
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

rackarns

• Närke
« Svar #12 skrivet: 06 jan-11 kl 03:03 »
Mina Sussex är lugnast i den grupp de går med nu (55 flowery och Australorp). Och generellt lugnare än mina övriga raser.
De är absolut inte flaxiga än sålänge i alla fall och de står gärna, mycket irriterande, i vägen mitt i dörröppningen då man ska in och utfodra dem :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser