Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla fårskinnsvantar med vad?  (läst 8462 gånger)

lilja2010

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
Behandla fårskinnsvantar med vad?
« skrivet: 16 dec-10 kl 15:21 »
Har sytt fårskinsvantar och undrar om jag kan behandla skinnsidan med ngt för att de skall tåla lite mer? Många vantar man köper har ju en vaxliknande yta?
Ngn som vet  ???
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-10 kl 20:39 »
Hej!
Vantarna tål rätt mycket i sitt "naturliga" tillstånd. Har du färgat skinnsidan så kommer den att mörkna när du smörjer in den.
Vaxytan du beskriver det som skulle kunna vara ex minkolja/minkfett som finns att köpa på närmaste skoaffär. Man kan även göra en egen smörja på linolja och bivax, det har jag inte provat själv men det ska visst vara bra.
Haglöfs säljer nån typ av vax som man kan impregnera sina brallor med, det måste strykas in och kanske är joxigt nu när vantarna är klara. Finns på naturkompaniet.
Något som jag INTE rekommenderar men som också kan användas... ger dock inget vaxliknande skydd, är sån där hiskelig spray de har i skoaffärerna, till mocca, den brukar vara VÄLDIGT giftig...... :P
Å jag tror man får spraya mest hela tiden.
Lycka till! God jul!
/Christine
ps du kan väl lägga upp en bild på vantarna? å var fick du tag på mönster eller var det lätt att göra ett eget?

lilja2010

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #2 skrivet: 18 dec-10 kl 20:45 »
Tack för svaret  ;D
så här ser vantarna ut,det är eget mönster,lite svårt att göra då mönstret måste vara så pass mycket större än när man syr vantar i tex fleece.Man får prova sig fram...Dessa vantar är dessutom dubbelt så tjocka som de man köper i affären så de kan anv när det är RIKTIGT kallt.
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #3 skrivet: 18 dec-10 kl 21:10 »
Vilka otroligt fina! Säljer du också? Pris i så fall?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bäckaryd

  • Inlägg: 106
    • Småland
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #4 skrivet: 18 dec-10 kl 21:12 »
Vilka underbara vantar! Grattis!

När jag var inne på att göra eget smörjmedel till alla lädersaker som hästarna har gjorde jag en röra av smält lanolin och bivax. Lanolin är ju ullfett och känns som att det skulle kunna passa till fårskinn. Då köpte jag lanolin  på apoteket men fick särskilt beställa det och dom hade aldrig någonsin expedierat lanolin innan. Det finns på Spinnrad http://tinyurl.com/362lkjx i Tyskland men förmodligen här någonstans också. Men hur man gör lämplig smörja har jag tyvärr ingen aning om. Hoppas någon annan vet :)

Hälsningar Anneli

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #5 skrivet: 18 dec-10 kl 21:27 »
Wow! Vilka superfina vantar, nu blev jag jätte inspirerad, frågan är om jag vågar.....

Lanolin finns att köpa på Crearome, de har butik på internet bland annat!

lilja2010

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #6 skrivet: 18 dec-10 kl 21:45 »
Vilka otroligt fina! Säljer du också? Pris i så fall?

Hej,ja det skulle jag kunna tänka mig att göra,dock skulle det inte bli så billigt då materialet är dyrt och jobbet tar ett antal timmar... 450:- för ett par i vuxenstrl
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #7 skrivet: 20 dec-10 kl 08:21 »
450:- för ett par handsydda fårskinnsvantar? Det är ju som att ge bort dem!

lilja2010

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #8 skrivet: 20 dec-10 kl 13:12 »
Ja egentligen...jag skulle ju inte tjäna ngt på det för det är vad materialet kostar men jag vet inte om folk är beredda att betala mycket mer?
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

SusseB

  • Inlägg: 12
  • Mor till F & E & M, gift m Ch, lärare, fotograf
    • Småland
    • Bernlinds foto
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #9 skrivet: 20 dec-10 kl 19:07 »
Jag jobbade i många år i handsk-butik och där sålde vi tumvantar i äkta skinn (maskinsydda) för ca 899 kr och uppåt. Så 450 kr för ett par så vackra vantar är alldeles för lite!!!!
Mvh Susanne

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #10 skrivet: 21 dec-10 kl 08:24 »
Det gäller att inte undervärdera ditt eget arbete! Om man går till frissan så kostar en vanlig klippning 420:-. En duktig frisör klipper normalt på runt 40 minuter. Du kan ju höra med andra hantverkare vad de tar i timmen och sen fundera över vad som är rimligt för din egen del!


samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #11 skrivet: 23 dec-10 kl 08:31 »
Har man skinnfärgen på alstrena så blir det lite tråkigt med olja eftersom de blir lite mörkare i färgen. Ja, det skulle vara moccaspray då, eftersom det inte ger någon annan färg efter behandling (men det kanske är, som någon skrev, väldigt giftigt, kanske finns giftfria alt?).  Du kan ju testa på en spillbit först och se. Skinnen tål, som skrivits, mycket som de är, men det blir klart tåligare om man behandlar. Själv brukar jag färga skinnen jag syr av och efter det, vid behov, endera olja (läderolja), spraya eller stryka dem med behandling. På www.tjaderlader.se har de en hel del olika behandlingsmedel, för matt el glatt yta. Har ännu inte hittat något som blir lika bra som den vaxade ytan man kan få från berederiet... men det är bara att fortsätta testa.

« Senast ändrad: 23 dec-10 kl 08:34 av samaka »

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-11 kl 15:40 »
Hej!
Vantarna tål rätt mycket i sitt "naturliga" tillstånd. Har du färgat skinnsidan så kommer den att mörkna när du smörjer in den.
Vaxytan du beskriver det som skulle kunna vara ex minkolja/minkfett som finns att köpa på närmaste skoaffär. Man kan även göra en egen smörja på linolja och bivax, det har jag inte provat själv men det ska visst vara bra.
Haglöfs säljer nån typ av vax som man kan impregnera sina brallor med, det måste strykas in och kanske är joxigt nu när vantarna är klara. Finns på naturkompaniet.Något som jag INTE rekommenderar men som också kan användas... ger dock inget vaxliknande skydd, är sån där hiskelig spray de har i skoaffärerna, till mocca, den brukar vara VÄLDIGT giftig...... :P
Å jag tror man får spraya mest hela tiden.
Lycka till! God jul!
/Christine
ps du kan väl lägga upp en bild på vantarna? å var fick du tag på mönster eller var det lätt att göra ett eget?

Du menar inte Grönlandsvaxet som Fjällräven säjer till sina G1000-byxor?

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #13 skrivet: 02 jan-11 kl 20:39 »
Jo, det var nog det jag mena. Det borde väl kunna gå, fast man måste stryka in det.. kanske inte går in i skinn?

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #14 skrivet: 02 jan-11 kl 21:39 »
Jo, det var nog det jag mena. Det borde väl kunna gå, fast man måste stryka in det.. kanske inte går in i skinn?

Det är ju tänkt för att få ett bomullstyg mer vind- och vatten avstötande.... Så jag tror tyvärr inte på det.

Peetra

  • Inlägg: 4
    • Finland
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #15 skrivet: 08 jan-11 kl 16:01 »
Det finns spray för vattenavstötning, som är tänkt för kläder, men man kan använda den på köttsidan av skinn också. Vissa av dessa ämnnen gör mörka fläckar, så det är bäst att ta med en bit av det som blev över vid tillverkningen till en textilaffär och be att få testa före du köper.

mvh Peetra.

L.P

  • Inlägg: 1
SV: Behandla fårskinnsvantar med vad?
« Svar #16 skrivet: 19 jan-11 kl 15:44 »
Jag skulle vänta med att behandla dom. När dom blir blöta, då smörjer du in dom.
Sätt på dej vantarna och ta en ordentlig klick med minkfett och smörj, som du smörjer händerna.
Då får dom en naturlig gul/beige patina. Och lägg dom aldrig på ett element, dåblir de torra
och kan spricka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser