Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaminskydd med små barn  (läst 26787 gånger)

Vitis

• Skåne
Kaminskydd med små barn
« skrivet: 16 dec-10 kl 10:55 »
Vi eldar för fullt i våra kaminer och har en liten som är sex månader.

Han kommer garanterat att börja springa runt innan eldningssäsongen är slut.

Hur har ni löst säkerheten runt era kaminer?

Har Googlat lite och det finns en rad varianter på kaminskydd men dom är både dyra och fula.

Kreativa lösningar sökes.

Granbackstove

• Uppland
SV: Kaminskydd med små barn
« Svar #1 skrivet: 16 dec-10 kl 11:22 »
 :-[ Vi har aldrig skyddat runt vedspisarna. Och kommer antagligen inte göra det när trean kommer heller. Inget av barnen har bränt sig, strålningsvärmen och "Aj-aj!" har hållit dem borta, tror jag. Tycker det är jobbigare när det inte eldas i dem, asklådan har en tendens att bli utströdd över hela golvet då...

(För att slippa ev. påhopp kan jag skriva att vi har övriga barnsäkerhetsdetaljer i ordning: petskyttade eluttag, trappgrind, förankrade bokhyllor, bra bilbarnstolar, förankrad och lucksäkrad spis osv.)
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

PetraL

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-10 kl 11:37 »
Vi köpte kamin förra året och jag var jätteorolig med en 1 ½ åring springandes, överallt! Men inte en enda gång har han varit nära den när vi eldar. Strålningsvärmen håller honom borta, så testa innan du lägger massor med pengar är mitt tips, för oss fungerade det jättebra!

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 dec-10 kl 11:37 »
:-[ Vi har aldrig skyddat runt vedspisarna. Och kommer antagligen inte göra det när trean kommer heller. Inget av barnen har bränt sig, strålningsvärmen och "Aj-aj!" har hållit dem borta, tror jag. Tycker det är jobbigare när det inte eldas i dem, asklådan har en tendens att bli utströdd över hela golvet då...

(För att slippa ev. påhopp kan jag skriva att vi har övriga barnsäkerhetsdetaljer i ordning: petskyttade eluttag, trappgrind, förankrade bokhyllor, bra bilbarnstolar, förankrad och lucksäkrad spis osv.)

Ja, här det inte heller skyddats runt eldstäderna, trots andras prat om staket, grindar och sånt. Ingen av ungarna visade något intresse av eldstäderna, så det hände aldrig nåt. Däremot brände den ene nävarna riktigt rejält på ett element hemma hos en kompis. Såna var han ju inte van vid..

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 dec-10 kl 12:20 »
Ok, tack för era svar.

Kanske är man överbeskyddande, men det vore katastrof om han sprang mot en "glödande" kamin.

*funderar ett varv till*

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 dec-10 kl 12:20 »
Här har det också fungerat utan skydd runt kamin osv.

Som sagt, värre med asklådan och "leka tända spisen" när den var kall och lilleman var runt 1-1½.

Vedträn är förövrigt suveräna byggklossar så länge de inte tappas på tårna  :P
Landsflykting i storstan...

Granbackstove

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-10 kl 21:52 »
Vi köpte kamin förra året och jag var jätteorolig med en 1 ½ åring springandes, överallt! Men inte en enda gång har han varit nära den när vi eldar.
Ja, här det inte heller skyddats runt eldstäderna, trots andras prat om staket, grindar och sånt.
Här har det också fungerat utan skydd runt kamin osv.

Skönt att det inte bara är vi...

Vedträn är förövrigt suveräna byggklossar så länge de inte tappas på tårna  :P

Eller bygga staket till djuren med, eller vägar, eller måla i fina färger, eller....
En mer urban bekant till mig med lika gammal dotter som min var och hälsade på och förundrades över hur populära späntstickorna var som leksaker. Hennes dotter stack direkt från sina plastleksaker till min dotters vedlåda...  :)
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 dec-10 kl 22:57 »
Vi har visserligen ett staket som avgränsar köket, men framförallt för att hon inte ska komma till trappan, som för mig känns mycket farligare!
Vi eldar i vedspis i köket, och den är igång i stort sett alltid. Hon får nästan alltid vara med mig och tända den på morgonen. Men varje gång jag tänder en tändsticka räcker jag först fram den till henne så hon får känna på elden om hon vill >:D kanske grymt, men hon har känt på den två gånger, och nu är det inte det minsta intressant, varken med eld eller spisen! Säger bara, AJ- VARMT! och så går hon därifrån (trappan däremot är väldigt spännande att klättra i så fort tillfälle ges... :-\)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Ullis27

« Svar #8 skrivet: 18 dec-10 kl 11:33 »
Jag satte för ett kompostgaller när dottern var liten. Våran kamin står ca 1dm från väggen så det gick att sätta gallret som en fyrkant runt, annars tog jag bara 2 och satte i en vinkel.

Per K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 dec-10 kl 13:59 »
Vi har samma erfarenhet som de flesta övriga ovan. Inget skydd men inga olyckor eller ens tillbud.

grapeng

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 27 dec-10 kl 11:15 »
När våra barn var små gjorde en smed ett galler som omsluter kaminens tre sidor. Ett uttag för vedluckan. Dom gick aldrig nära kaminen när den var tänd, men gallret satte vi dit för dom inte skulle ramla mot kaminen.
Min dotter har en gammeldags kökspanna och vedspis. Hennes större barn, 3 och 5 år, går aldrig nära, men lilltultan 6 mån får vi se. Dom kanske får låna mitt galler.
Kajsa
k.von.friesen@gmail.com

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 27 dec-10 kl 11:44 »
Våra egna barn har inte varit i närheten av kaminerna, däremot får man säga till kompisarnas ungar några gånger innan de fattar...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ratatosk

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 31 jan-11 kl 22:34 »
Vi snickrade ett eget staket av några 2"2 reglar & rundstav vinkeljärn...... enkelt funktionellt säkert. Skulle aldrig förlåta mig själv om något hänt... Bra även nu när stora killen blivit 5,5 och lätt skulle kunna föska vara "snäll" och göra upp eld :-) Eller har du ALLTID koll?! Det går ju så himla fort om man har otur... Har du råd finns färdiga sektioner som byggsats på tex babyland eller snickra själv det är roligare & billigare.

Weasel

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 feb-11 kl 21:56 »
Vi snickrade ett eget staket av några 2"2 reglar & rundstav vinkeljärn...... enkelt funktionellt säkert. Skulle aldrig förlåta mig själv om något hänt... Bra även nu när stora killen blivit 5,5 och lätt skulle kunna föska vara "snäll" och göra upp eld :-) Eller har du ALLTID koll?! Det går ju så himla fort om man har otur... Har du råd finns färdiga sektioner som byggsats på tex babyland eller snickra själv det är roligare & billigare.

Självklart kan man inte ha full koll alltid! Men ska man tänka så så kan man ju faktiskt skada sig och dö av det mesta...
Min bror eldade upp stallet när han var liten. Skulle göra en fackla av halm, i kojan i halmen... Gick bra för alla som tur var!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Bowmore

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 10 feb-11 kl 11:45 »
Kompostgaller framför vår vedspis funkade fin här första året ;D . Att bara förmana med "aj aj" mm är inte tillräckligt för små barn enligt mig, även om det också ska läras. För OM det skulle hända något pga att man inte skyddat barnen tillräckligt är det direkt oansvarigt.

"tvillingförälder"
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

johena

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 19 feb-11 kl 20:08 »

precis samma här! har aldrig varit några problem, förutom när kamin/vedspis slocknat och askan sprids över halva huset ;D
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 feb-11 kl 10:03 »
Vår lille knatte lärt sig krypa riktigt bra och "rusar" mot kaminen så fort den är tänd.

Vi beställde ett skydd från denna butik och ska skruva upp det idag.

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #17 skrivet: 20 feb-11 kl 11:12 »
Vår lille knatte lärt sig krypa riktigt bra och "rusar" mot kaminen så fort den är tänd.

Vi beställde ett skydd från denna butik och ska skruva upp det idag.

Våra kompisar har en sådan grind och den funkar fin fint, de har 5 barn de yngsta var ett år gammal första gång de träffade på en kamin, de har också två tvilling pojkar på 4 år som gillar att prova på det mesta men de har aldrig haft ett problem med att barnen försöker rör vid kaminen.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 20 feb-11 kl 11:55 »
Vi har ett trägaller runt, för att det inte ska gå att ramla emot spisen. Inget barn har dock pillat på den tända spisen med vilje.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Vitis

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 20 feb-11 kl 19:25 »
Som sagt, knatte satte full fart mot kaminen och ville sätta händerna mot glaset dom ät sådär en 800 grader varmt. Hade jag inte stoppat honom typ 17 gånger på raken så hade vi nog fått spendera helgen på akuten.   :-\

Nu är "stängslet" uppe iaf. och det blv riktigt bra. Jag har alla mina "roliga" verktyg innanför också.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser