Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselhantering  (läst 2377 gånger)

Jones

• Bohuslän
Gödselhantering
« skrivet: 15 dec-10 kl 13:15 »
Planerar husbygge åt kommande höns till våren, premiär för min del! Förstås en hel del nybörjarfrågor som dyker upp... Som till exempel; vad gör jag med skiten (som jag betraktar som gödsel)? Hade tänkt blanda den i komposteringen men det kanske inte fungerar i ett villaområde?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Gödselhantering
« Svar #1 skrivet: 15 dec-10 kl 14:59 »
Bor man i villaområde är det ju lite knepigare, hönsskit luktar. Så öppen kompost går bort. Jag hade valt en sluten kompost, gärna isolerad, se hur latrinkomposter är konstruerade. Och ha två komposter, en med färdig kompost och en som du fyller på nytt i.

I en isolerad kompost, med ganska mycket gödsel i, bör komposten bli klar på 4-6 månader, under sommaren, lite längre på vintern. Då är komposten utmärkt som gödning och jordförbättring. Den ska i princip inte lukta längre. Tänk på att den nog är ganska stark, så lägg inte på för mycket.

I en sådan kompost kan man med fördel även kompostera även besvärliga ogräs, och sådant som gått i frö, eftersom den bör kompostera vid hög temperatur.

Se till att inte ha för mycket spån i komposten, då går det långsamt och resultatet blir sämre. Med en bra gödselbräda under sittpinnarna får du mer koncentrerad gödsel att blanda med den spånrikare gödseln från golvet. Eller ströa med halm, då blir komposten gladare, det bryts ner snabbare och bättre än spån.

Ställ gärna fler frågor om du undrar något.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ripper

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-11 kl 19:36 »
har du  kollat m kommunen om du får ha höns i tätbebyggt område ? kanske du borde kolla det innan !!!
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Jones

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 11 jan-11 kl 12:35 »
Jodå, tackar. Har kollat och det skall inte vara något problem om man bara ansöker på rätt sätt...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 11 jan-11 kl 12:53 »
en tupp kan reta en snäll granne  ::)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 11 jan-11 kl 23:13 »
Blanda upp skiten med torv så är det ju bara att lägga ut i rabatten direkt det blir ju småmängder då o då menar jag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 2 användare
skogaliten, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser