Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäkring?  (läst 3464 gånger)

ersam

• -
Försäkring?
« skrivet: 15 dec-10 kl 11:23 »
Funderar på efterdyningarna av min bagges äventyr där han slog in en ruta på byns skola.

Vad gäller egentligen när man har djur som hobby. Går exempelvis hemförsäkringen in och täcker skador ens djur ställer till med. Tänker nu på kanske främst på fönster men vad skulle inte kunnat hända om någon kom till skada eller djuren orsakar en trafikolycka?

Nån som råkat ut för nått liknande som vet?

voortrekker

• Västergötland
SV: Försäkring?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-10 kl 11:35 »
Som alltid så är det så med försäkringar att allt är luddigt. Jag hade en gång en tokig häst och ställde dessa frågor till mitt försäkringsbolag (LF). Enligt dem så skulle de ev. skador hästen orsakade hos tex grannen täckas av min ansvarsförsäkring som ligger i hemförsäkringen. Längre fram, när hästen lyckades bryta min dyra nya sadel mitt itu genom att gå mellan två träd fick jag beskedet att försäkringen gäller inte om skadan orsakats av ett djur och du själv är ägare till det som skadats. Med andra ord, om baggen har sönder ditt fönster så gäller inte hemförsäkringen då han är ett djur och fönstret är ditt (har ditt barn sönder rutan så gäller den) men om baggen har sönder grannens fönster så ska det gälla. Vad det gäller trafikolyckor så vet jag inte... Vet att bönder som driver kor på allmän väg har talat om att korna måste vara trafikförsäkrade...

Berätta gärna om du får fram något annat vettigt...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 15 dec-10 kl 12:52 »
Jag hade lånat en bil och när den gick i baklås så skadade jag den när jag försökte öppna. Då fick jag till svar från försäkringsbolaget att min ansvarsförsäkring gällde bara för sådant som var mitt eget, inte andras, om jag t ex tappade min mobiltelefon i badkaret. När jag sedan tvättade min mobil i tvättmaskin så visade det sig att först blev det stor värdeminskning (den var ett år och hade kostar 3000:-) och dessutom var självrisken 1500:- . Jag skulle bara ha fått någon hundralapp. Då gav jag upp och sade upp ansvarsförsäkringen.
Åsenfår, hundar och katter

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 15 dec-10 kl 15:21 »
Så här verkar det vara enligt mitt försäkringsbolag (Folksam) under förutsättning att det är hobby för då är det den privata hemförsäkringens ansvarsbit som går in.

Om min bagge nu exempelvis ställer till något så kan den drabbade eventuellt rikta skadeståndskrav på sin självrisk eller kostnaden för det som hänt om det är under självrisken.

Mitt försäkringsbolag går då in som ombud för mig i frågan om jag har ett ansvar eller inte. När det gäller exempelvis hundar så har man alltid ett strikt ansvar. Då undersöker man om jag som djurägare gjort vad som kan förväntas av mig. Har jag gjort det så är jag utan ansvar - annars går försäkringsbolaget in och täcker kostnaden.

Självrisken är på 1500 kr.

Så det känns som om det kan bli julklappar till barnen i år trots allt.  :)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #4 skrivet: 15 dec-10 kl 16:41 »
Om man har lantbruksfastigeht och gårdsförsäkring (Länsförsäkringar) då täcker dem skadan djuren åstakommer i trafiken, grannes grödor etc. Samt att stall plus inreding är försäkrad mot brand, jag behöver bara uppdatera hur måga får jag har för tillfället sen kostar det ingenting eller välldigt lite (har nogot med 5kr per år i huvudet) extra.

Vi hade först vanligt hemförsäkring efter flytten, vilket var både dyrare och täkte inte alla uthus,  skog etc.på samma sätt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser