Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kostnad dränering och radon  (läst 11927 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
kostnad dränering och radon
« skrivet: 26 jun-06 kl 20:18 »
Jag hyr i ett litet hus med ungefärlig boyta om 70 kvm.
Jag är erbjuden att köpa huset men då det finns en del fel vill jag försöka uppskatta vad det kostar att åtgärda det viktigaste.

Huset är byggt 1953.
Källaren är under mark och väggarna i källaren är av betonghålsten, på många håll inte putsade. Golvet är en gjuten betongplatta.

Dräneringen runt huset måste åtgärdas. Det tränger in fukt i källaren och vid häftig snösmältning tränger vatten in genom källardörren.

Våning 1
är murad med blå lättbetong. Jag har låtit radonmäta huset och värdet är 340 bequrel i vardagsrummet vilket är  högre än vad som är accepterat, därför måste radonåtgärder göras.
I källaren var värdet 390 bequrel tillföljd av markradon. Vindsvåningen är ej kontrollerad.

Huset har mekanisk ventilation. Vedpanna i källaren, köksvedspis i köket och öppen spis i vardagsrum. Ventiler i väggar.

Jag tänkte mig att man i samband med ny dränering också åtgärdar markradonet.

Våning 2
är en oinredd vind och lättbetongen går ända upp till taket. Sannolikt är det radon även där.

Vad kan det kosta att åtgärda dränering och radon, räknat mellan tummen och pekfingret?
« Senast ändrad: 26 jun-06 kl 20:19 av Jojje »

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:kostnad dränering och radon
« Svar #1 skrivet: 26 jun-06 kl 20:57 »
Jag skulle räkna med ett par hundra tusen. Givet att huset ligger där det ligger, går det inte att hitta något roligare objekt i närheten?

Det här t.ex:

http://www.hemnet.se/a.asp?id=3289142&q=1&s=4
« Senast ändrad: 26 jun-06 kl 21:00 av Ulric Eriksson »

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jun-06 kl 21:01 »
Hej,

Dräneringen har jag lite koll på. 34m med djup på 1,5m kostade mig 35000:- Då hyrde jag grävare för 700:- dygnet i 2 gånger 2 dygn. Jag tjärade den putsade hålstenen och klistrade på en halvmeterbred klisterremsa på skarven mellan platta och vägg. Detta täckte jag sedan med en platonmattekopia. Sedan la jag ny dräneringsslang med 2st slambrunnar. Dessutom nya rör för att samla in regnvattnet. Ett lastbilslass med makadam plus markduk, gräsfrö m.m. Nu tror jag att jag fick med allt. Däremot behövde jag inte gräva upp grannskapet för att bli av med vattnet utan kunde utnyttja befintligt dagvattensystem.
Jag inser att det blev ungefär 1/3 av kostnaden mot om jag lejt bort hela klabbet.

Radonsanering har jag dock ingen koll på. Hoppas att någon annan kan svara på det.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Jojje

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 27 jun-06 kl 08:46 »
Jag skulle räkna med ett par hundra tusen. Givet att huset ligger där det ligger, går det inte att hitta något roligare objekt i närheten?
Det här t.ex:
http://www.hemnet.se/a.asp?id=3289142&q=1&s=4
Jo, det är fint, kanske till och med för fint.
Jag gillar huset som jag bor i sedan nov-05. Snart blir det dags att diskutera pris och det är då jag behöver veta vad sådant här kan kosta.
Här bor jag

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jun-06 kl 09:18 »
Jo, det är fint, kanske till och med för fint.
Jag gillar huset som jag bor i sedan nov-05. Snart blir det dags att diskutera pris och det är då jag behöver veta vad sådant här kan kosta.
Här bor jag

För fint?!

Det är knepigt när man gillar sitt hus.

Kollar man lite Orsapriser på Hemnet så verkar enklare kåkar ligga på 3-400000. Med tanke på fukten och radonet skulle jag tveka att köpa huset. Möjligen efter att ha prutat skamlöst.

Jojje

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 27 jun-06 kl 11:29 »
Jo. jag tänker pruta skamlöst.
Taxvärdet  är visserligen 150,000 men med tanke på kostnader för reparation så kan jag tänka mig 90,ooo om nu ägaren går med på det.

Jag är ju rätt gammal nu, 67 år och tror mig inte om att satsa på nyare byggen.
Sedan är det ju så att jag gillar den gamla inredningen, är man alternativare så är man. Nytt och modernt är mindre värt för mig än gamla kökskåp som håller, ett riktigt skafferi som innebär att jag den kalla årstiden kan stänga av kylen. Jag har flyttat hit för att jag vill bo på ett sätt som är mindre sårbart.

Värmen kan jag köra med el, men det blir svindyrt. Har ny hållit på i flera månader och kollat elen och ringt in uppgiften till elbolaget varje månad. Nu kan jag se tydligt vad som kostar. Det blir billigast att elda med ved, även om jag köper den huggen och klar för 300:- kbm.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 27 jun-06 kl 15:26 »
Beträffande radonet tippar jag det är tillräckligt med förbättrad mekanisk ventilation och en radonbrunn för markradonet.
radonbrunn kostar ca 15000 plus installation, takfläkt för utsug av inomhusluft kanske lika mycket.
En frånluftvärmepump kanske skulle löna sig, annars blir det nog lite för mycket värme till kråkorna.
Vedeldning som tar tilluften inomhus måste ju vara bra mot radon, det är bara det att man inte eldar året om.

http://www.radonguiden.se/

http://www.hemkomfort.se/radon_sanering/index.html

« Senast ändrad: 27 jun-06 kl 15:28 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jojje

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 27 jun-06 kl 18:39 »
Om det nu går att få det så billigt (under tomtvärdet) finns nog inte mycket att förlora.
Just att blåbetonghus anses vara välbyggda, välisolerade och relativt billiga att värma upp, brukar annars användas av de som äger dem som ett argument för att de är mer värda och bättre val än "era egna halvruttna träkåkar" även om de skulle avge lite radongas.
Isolervärdet kanske inte är så fantastiskt som de tycks tro. På den tiden de byggdes jämförde man med trähus som oftast bara hade plankväggar helt oisolerade eller på sin höjd  med en invändig fiberskiva eller lite sågspån som tilläggsisolering. När man sedan övergår till eluppvärmning märks det ganska väl att det trots allt förbrukar en hel del energi.
Hur ligger förbrukningen i ditt hus till i förhållande till andra hus byggda av trä? Är det försett med fasadtegel och isolering?

Har ännu inte fullständig statistik över värmekostnaden, flyttade in 1 nov. Köpte då 7 kbm ved till pannan samt ett par dito till vedspisen. Elvärmen har jag bara använt ungefär totalt en vecka. Sista okt skall jag utvärdera.
I sommar skall jag sätta tätningslister för fönstren, där finns inget och drar som f-n. Jag är väl medveten om att det ökar radonet. men man kan ju inte frysa.
Det är dålig isolering på vinden. Där är ett för tunnt lager med sågspån. Effekten av detta kunde jag se i vintras när det var runt 20 grader kallt ute.
Om jag eldat och hade 20 grader i köket vid 19-tiden så kunde det kl 0600 vara ca 12 grader.

Huset är enbart rappat utvändigt.
Jag ser att jag skrivit fel angående ventilationen, det är enbart självdrag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser