Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En massa frågor från mig som INGET kan (gäller lamm och får)  (läst 3121 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
Stora pojken har en klasskamrat som har en massa får. I somras så gick en del hos en annan klasskamrat för de hade lite lite bete till fåren.
Så nu när vi varit och tittat på fåren så fick jag frågan när vi kom hem om inte vi kunde skaffa några lamm och kanske ett får.
Jag vill inte ha får på heltid men om det är möjligt skulle jag helt klart kunna tänka mig att ha några lamm (och då kanske man måste ha några får också) över sommaren eller så. Ingen i familjen äter lamm (barnen gör men vi vuxna tycker inte om lamm så att ha de för kött är inget som vi vill).

Så då vet ni lite. Nu kommer frågorna.

1. kan man ha tex två lamm utan får?
2. Om det går hur gamla bör lammen vara innan de kan flytta från tackan?
3. Vilken sorts inhägnad kräver lamm (och ev får) om man bara har väldigt få?
4. Vad kräver de i hus väg? Räcker det bara med ett tak och vindskydd?
5. Hur mycker utrymme behöver får och lamm?
6. som egentligen borde vara fråga 1. Är det totalt idiotiskt och dumt att ens tänka tanken på att ta hand om några lamm bara över sommar och höst?
7.Om det skulle bli får här så måste jag väl skydda alla mina blommor och prydnadsgräs (som antagligen dör i vinter iallafall då de inte är vintertäckta)?
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

vallhunden

• Västergötland
Att ta emot lamm utan någon tacka är ett mycket dåligt företag!! Lammen behöver ett vuxet djur med sig som stöd, för att inte bli totalt odrägliga.
(Man kan ju få flasklamm, då går de ju utan tacka) Flasklamm eller ensamma lamm blir för bundna till människor och är praktiskt taget omöjliga att hålla innanför ett stängsel!! Hela trädgården kommer att ryka med :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

jag71

• varma höns
    • Skåne
Lite som jag misstänkte. Om man då tar ett får (eller två) och deras lamm. Ändrar det något eller bör de få gå i en större flock?

vallhunden

• Västergötland
Jag skulle inte rekommendera att ta mindre än två vuxna, helst tre vuxna (med lamm) vore bra! Annars känner dom sig inte som en flock och stannar inte kvar i hagen av den anledningen ;)
Får är bytesdjur/flockdjur och är beroende av flockgemenskapen för att känna sig trygga!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

jag71

• varma höns
    • Skåne
SÅ känner jag mig nästan så där löjligt glad. Nog för att det vore kul att ha ett litet lamm i trädgården men samtidigt så ger det mer jobb och gör att vi är ännu mer fast hemma vid (vilket egentligen inte är något problem) men så många som tre tackor med lamm vill jag inte ha och då behöver jag itne ens fundera vidare. :) Känns lite små fel att bli glad för att det inte går men så är fallet!

TACK! för hjälpen. DÅ behöver jag inte fundera vidare.

ulfg

Det finns ju så många andra fina djur än får och lamm att ha i, typ trädgården eller den lilla hagmarken. Ett par kaniner, några ankor eller en tupp med ett par hönor?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Gäss är utmärkta djur om man har lite bete. De är effektiva omvandlare av gräs till kött, de kräver bara ett enkelt men rovdjurssäkert utrymme. Trevliga och lättskötta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jag71

• varma höns
    • Skåne
Höns har vi. Kalkoner har vi. Gäss och ankor är ständigt uppe som samtasämne och just nu så är det så att kalkonerna får vara kvar och gäss får komma senare. Ankor är inget bestämt ännu så jag hoppas fortfarande. Kaniner är inget jag vill ha förutom hermeliner och då blir det ju helt och hållet sällskapsdjur och det ska vi inga ha. (Lamm hade blvit sällskapsdjur men de skulle ju inte varit våra utan bara till låns). Inte ens våra katter är rena sällskapsdjur - de fick flytta hit för att ta ner mössbeständet (och det är de duktiga på).
Vi funderar på att skaffa två grisar (grisvakt har vi så det binder oss inte lika mycket som får och lamm skulle ha gjort) och slakta de till hösten men om grisar kan jag lite mer än om får så de absolut grundläggande frågorna är lite mer klara dvs hur mår en gris om den är själv, vad kräver en gris för att trivas osv osv.

Stort tack för förslagen iallafall. :) 

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser