Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startknappsproblem på kap, klyv gersåg  (läst 6177 gånger)

Attis

• -
Startknappsproblem på kap, klyv gersåg
« skrivet: 11 dec-10 kl 15:59 »
Har en såg som jag använt i några år. Den har två start/stopp knappar. En konternuerlig när man klyver, och en som man använder när man kapar/gerar.
Den sistnämnda har slutat att fungera.
Jag har rivit isär (se bild) dels själva kontakten som man trycker på och mätt ner till "kabelhärvan" och det verkar inte vara några kabelbrott. Den visar också att själva kontakten fungerar. Har skruvat loss och sprutat "kontakt" spray i "kabelhärvan". Ingen skillnad. Allt ser fint ut, inga kablar som verkar klämda eller ha dålig kontakt.
Det som är mest förbryllande är att kontakten för klyvning fungerar. Det är visserligen den som får ström först på slingan, men den andra kontakten är ju också kopplad i samma "kabelhärva".

Bilderna kanske kan förklara något?
Någon som har tips om vad jag kan kolla?

Sågen http://www.kagabtools.se/images/custom/ProductTemplate/113.jpg
Första fungerade kontakt http://img406.imageshack.us/i/fordsta.jpg/
Kabelhärva http://img692.imageshack.us/i/harva.jpg/
/Attis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Startknappsproblem på kap, klyv gersåg
« Svar #1 skrivet: 11 dec-10 kl 20:37 »
Är strömbrytarna en- eller tvåpoliga? Om de är tvåpoliga, har du ohmmätt och kollat att båda polerna slår till som de ska?

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 17 jul-12 kl 20:38 »
Hmm....
Jag skäms lite över att bumpa min egna tråd såhär snart 2 år efter jag skapade den  ;)
Saken är den att jag aldrig lagade felet och har väl egentligen nöjt mig med den fungerande strömbrytaren. Men nu finns det möjligen lite mer tid att joxa med detta, för det är störigt när inte brytaren vid själva klingan fungerar.

Jag har mätt allt, jag kommer åt och kan inte se några tecken på kortis eller andra fel. Trots det fungerar den inte.
http://img406.imageshack.us/i/fordsta.jpg/ denna låda har jag inte tagit isär då den har någon märklig skruv som verkar vara gjord för att inte plocka isär. Det är där strömkabeln kommer in (går sedan vidare till brytaren på klingan), så eventuellt är det så enkelt att något är paj där inne. Vet dock inte riktigt hur jag ska attackera den?
/Attis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 17 jul-12 kl 21:29 »
Den där första lådan är troligen en strömbrytare med nollspänningsutlösning, eventuellt fungerar den också som motorskydd.

Nollspänningsutlösning = strömbrytaren slår ifrån om nätspänningen försvinner, så man riskerar inte att maskinen startar okontrollerat när man sätter i stickproppen i vägguttaget eller när strömmen kommer tillbaks efter ett avbrott.

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 18 jul-12 kl 13:32 »
Det är ju visserligen bra att den inte startar bara sådär när man pluggar i sladden, men bör jag försöka ta mig in i lådan? Är det troligt att felet ligger där (med tanke på att jag inte kan hitta något fel på övrigt kablage)? Och isåfall är det lagbart, eller måste en ny "låda" införskaffas?
Finns det tips på hur man får upp skruvarna?
/Attis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 18 jul-12 kl 19:23 »
Såna där skruvar brukar inte vara särskilt hårt åtdragna. Prova med en vanlig spårskruvmejsel med ganska tjock klinga, gärna ny eller nyslipad så att det är vassa hörn som kan gripa tag i skruven istället för att slinta. En annan möjlighet, om det går att komma åt, är att använda en spetstång eller plattång för att få grepp på kanten av skruvskallen. Även där är det viktigt att tången är ny och har vass räffling så den inte slinter.

När man väl har fått loss skruvarna så ersätter man dem lämpligen med likadana men med en "normal" skalle.

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 20 jul-12 kl 21:03 »
Nu har jag rivit isär lådan och grejat med alla kontakter där inne. Kan inte se någon kabel som är av/trasig/glapp. Har inte hunnit mäta ännu. Jag får ta en bild, det är en "låda" i lådan så att säga dit alla sladdar går, kanske är något fel där inne?

/Attis

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 2 användare
Besksöta, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser