Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  missfärgat skinn  (läst 2730 gånger)

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
missfärgat skinn
« skrivet: 11 dec-10 kl 13:55 »
Hej.
Fick nyss hem mina beredda skinn. Två av mina vita skinn är gul på vissa ställen. Någon annan som vet vad det beror på och varit med om det själva. Det är från sommarens lamm, så de har varit ute hela tiden fram till slakt så de var inte smutsiga? Känns så tråkigt med tanke på att det kostar ju en del att bereda och få dem hemskickade..Sedan fick jag betala för ID-märkning som inte fanns...men det är en annan sak..Och slakteriet hade slitit bort ID-märkningen på fyra av djuren och gnällt på att jag inte ID-märkt...
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

Attes matte

• Jämtland
SV: missfärgat skinn
« Svar #1 skrivet: 11 dec-10 kl 16:16 »
Vit päls kan få gula fläckar (som inte går bort) om det ligger fett mot pälsen som härsknar. Eller om köttsidan blir bitvis sur, då kan det också bli gula fläckar i pälsen. Men troligast är att skinnet blivit fläckvis nerfettat och att det fettet har härsknat.
Tråkigt som tusan...  :(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Birgit

« Svar #2 skrivet: 12 dec-10 kl 14:10 »
Beroende på var fläckarna finns, kan det vara t.ex urin.

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #3 skrivet: 13 dec-10 kl 11:26 »
Fläckarna är på båda sidorna av bakbenen och under buken, börjar själv fundera på hur länge de kan ha legat i djurtransporten, eller hur de blev hanterade på slakteriet. Tycker det är märkligt att rena djur ska vara så pass missfärgade, borde jag ju sett innan de for.
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 5 användare
roskva89, ärt, Anders Flix, Karlsdotter, Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser