Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Objudna gäster i hönshuset. Med svans...  (läst 11061 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Objudna gäster i hönshuset. Med svans...
« skrivet: 09 dec-10 kl 22:06 »
Hur gör ni med råttor i hönshuset? De äter upp både hönshus och ägg. Har flera stora fällor men de hinner inte med den mängd råttor som florerar.
Vad gör ni andra åt eländet?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Xoot

• Gäst
SV: Objudna gäster i hönshuset. Med svans...
« Svar #1 skrivet: 10 dec-10 kl 00:20 »
Hur gör ni med råttor i hönshuset? De äter upp både hönshus och ägg. Har flera stora fällor men de hinner inte med den mängd råttor som florerar.

Sök. Finns flera trådar uppe som tar hand om ämnet. :)

Stora råttfällor, ej för möss, använder man förslagsvis i mängder. Ladda med korvbitar.
Själv använder jag 9.st samtidigt tillsammans med en bur som fångar levande.
En morgon låg 9.st levande råttor i buren.

Har fått en leghorn tagen av ett gäng råttor.

Spruta fogskum i råtthålen. Häng upp maten. Försök höja upp vattnet. Höj upp redena.
Utanför hönshuset kan du lägga råttgift. På 1.dag försvann 3dl för mig.

Har själv tagit runt 60.st råttor nu och känner markant att det börjar avta.
Man kan faktiskt utrota skiten lokalt.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 dec-10 kl 03:07 »
Häng upp maten, och ta bort den för säkerhets skull på natten. Städa bort sölet under matbehållaren också. Då ingen annan mat finns så är råttorna mycket mer sugna på att gå i fällorna. Jag tyckte fällor för levande-fångst var bäst. Sedan dränkte jag dom om det var vinter, annars körde jag buren till skogs och släppte ut dom levande. (Skulle jag släppa ut råttor levande på skogen vintertid så skulle dom säkert svälta och frysa ihjäl, och lite medkänsla kan jag till och med ha med dom!)

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 10 dec-10 kl 05:55 »
Ingen kul att föda upp gnagare...det blir dyrt i längden och de blir bara fler.
Jag köper TOMCAT råttgift. Det är betesblock om 28gram st. Man ska använda dom med betesstation men där har jag snålat och istället tagit 2 liters glass pkt och gjort hål i vardera kortsida,i locket trär jag en ståltråd genom i vilken man trär betesblocket på,stänger locket och placerar ut på lämpligt ställe i hönshuset. På 32 kvadrat har jag tre glasslådor...de gnagare jag har sett är mkt slöa,på gränsen till döda. Hittar ingen avföring i hönsens mat längre...väldigt effektivt. Kostnaden...tja,det är ju svårt att jämföra med hur mkt hönsfoder dom ätit men det är trevligare utan att dessa smittspridare festar i hönshuset varje dag. Tredje vintern med gift nu och ingen höna har tagit skada
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 dec-10 kl 06:24 »
Om du ger mig din adress, så ska jag skaffa ett bra råttgift till dig. Med detta så är kräken historia på kort tid

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 10 dec-10 kl 06:51 »
Vi hade massa möss i vårat förra hus. Vi ställde in en hink med hög kant och la ned lite ost där. Detta visade sig vara väldigt effektivt, ca 4-7 möss varje dag hamnade där i... är man brutal kan man ju låta dem svälta ihjäl i hinken eller hälla ner en kanna vatten så dem drunknar...
Vi gav de till katterna..

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 12:53 »
Om du ger mig din adress, så ska jag skaffa ett bra råttgift till dig. Med detta så är kräken historia på kort tid

Vad kan vara effektivare än redan kända metoder som du verkar vilja hålla hemlig? :)
Anledningen till att jag nappade är eftersom jag bor ett stenkast från dig.

Men helt ärligt så är ja egentligen redan nöjd med mina egna metoder.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 10 dec-10 kl 13:03 »
Bra katter är a och o sen som nån annan sa stora råttfällor .
Jag la i bete varje kväll o tog en eller två råttor per natt som jag gav till katterna .
Sen så lägger jag ut illerbajs runt skarvarna på hönshuset som är avskräckande för råttor o möss.
Jag brukar låta en katt sova hos hönsen då o då o jag har inga ovälkomna besökare längre men mkt feta katter *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 11 dec-10 kl 13:06 »
Tänk på att råttgift är dödligt för katter och hundar, och jag vet inte hur höns reagerar på det. Så i själva hönshuset använder jag en vippfälla, som det ännu inte blivit fångst i. I foderrummet använder jag slagfällor med ogiftigt bete.

Sedan är det viktigt att göra sitt bästa för att råttor och möss inte ska kunna komma åt fodret. Ge hönsen mindre foder flera gånger om dagen, så att de äter upp snabbt. Förvara fodret i stora plasttunnor med lock, eller foderlårar som är skadedjurssäkra. Försök stäng ute skadedjuren med hjälp av metallnät, täta hål osv. Tänk på att om en råtta kan ta sig in så kan en mink eller iller det också. Och då är det inte lite foder eller en enstaka höna som går åt, då dör oftast samtliga höns  :'(.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 13 dec-10 kl 22:54 »
En spann vatten med glycerin i.

De klättrar upp, känner den söta lukten, hoppar i och drunknar. Glycerinet gör att att vattnet inte fryser och jag har hört att det gör det svårare att simma så de dör fortare (vet inte om det är sant).

Inte INNE hos hönsen så klart, men i anslutning till kanske? Vi har en spann på vinden som kollas en gång i veckan. Oftast är den tom - vi har bra katter  ;).
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 19 dec-10 kl 11:46 »
Glycerin? Är du säker på att du inte menar glykol? Glycerin är en sorts alkohol som används bl a i hudkrämer och handsprit.
Jag tycker det är barbariskt att dränka djur eller förgifta dem så att de dör av inre blödningar. Ska de nu nödvändigtvis dö ska det vara snabbt och förhoppningsvis smärtfritt. (Jo jag vet, får katterna döda mössen eller råttorna blir det knappast smärtfritt, men katten följer bara sin instinkt, vi människor kan välja hur vi vill göra.)

Edit: Korrigerat sakfel.
« Senast ändrad: 19 dec-10 kl 14:21 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 19 dec-10 kl 13:22 »
Glycerin är inget fett, utan en alkohol. Den ingår däremot som beståndsdel i fett. Används bl.a som skräptanten skriver, men kan användas som frostskydd i vattensystem och som råvara vid dynamittillverkning bland mycket annat.

kiik

• Småland
« Svar #12 skrivet: 20 dec-10 kl 07:49 »
Har ni en stor höna som blivit tagen av råttor så är det bara att konstatera att de är stora och många.Ring Anticimex.De lägger ut gift och sprutar kontaktgift där råttorna går och vid ingångshålen.Det kostar några tusen när avtalet skrivs,sen kan du bara ringa till dem när giftet är slut.Jag talar med egen erfarenhet.Det försvann 10-12 halvstora kycklingar på en natt,jag var säker på att någon hade stulit dem.Jag riggade en åtelkamera i hönsgården där de blivit tagna och såg något som jag tyckte var rätt äckligt.Från 22 till 05 var det massor med stora kvarnaråttor som åt hönsfoder och tog en kyckling till.Som mest var det 14 st på samma bild och då har jag fyra mindre hönsgårdar och en stor,tänk då var råttor det var.Man kan tycka att det är dyrt att anlita dem men du måste ju köpa massa råttgift,fällor och mista fina djur till råttorna.
Jag gillar natur och trädgård.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 20 dec-10 kl 08:26 »
Vi fick råttor förra vintern men vi har en 200liters fodertunna som står under krossen och där var dom väldigt förtjusta att hoppa i och sen kunde dom inte ta sig ur så det var bara för gubben att skjuta dom där i funkade med kraftigare modell av luftgevär så det blev inget söl.
Det var en fem sex stucken varje dag så vi verkade få alla utrensade,har inte sett en enda efter det.
Är lite otrevligt med gift och sånt när man har katter
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #14 skrivet: 21 dec-10 kl 08:36 »
Kan det vara så att det är förväxling av ord? ???
Glycerin - Glykos (stärkelsesirap) ;)
Mona
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

fauve

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 dec-10 kl 16:13 »
Vi har en hoper med fenomenala rått och musjägare i hushållet och ar inga gnagarproblem vare sig hos djuren eller runt huset  :)

timjan86

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 dec-10 kl 16:25 »
Kan det vara så att det är förväxling av ord? ???
Glycerin - Glykos (stärkelsesirap) ;)
Mona

- Glycerin (även glycerol) kemiskt namn propantriol. Känner ingen som använder det i fällor, men det har ungefär samma egenskaper som glykol så det fungerar nog.
- Glykol, kemiskt namn etandiol. Som frostskyddsvätska, används bl.a. av en del som har trappfällor då det luktar sött och är giftigt, samt att vattnet i hinken inte fryser, i de fall jag vet så har man även en trälåda över hinken med ett litet hål i så inte katterna ska komma åt vätskan. Så vitt jag vet är det en olaglig men effektiv metod.
- Glykos, kemiskt namn glukos. Är ett slags socker.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 21 dec-10 kl 16:34 »
Glycerin? Är du säker på att du inte menar glykol? Glycerin är en sorts alkohol som används bl a i hudkrämer och handsprit.
Jag tycker det är barbariskt att dränka djur eller förgifta dem så att de dör av inre blödningar. Ska de nu nödvändigtvis dö ska det vara snabbt och förhoppningsvis smärtfritt. (Jo jag vet, får katterna döda mössen eller råttorna blir det knappast smärtfritt, men katten följer bara sin instinkt, vi människor kan välja hur vi vill göra.)

Edit: Korrigerat sakfel.

Jag håller med! Avliva djuren på ett snabbt och effektivt sätt och ge dem inte till en proppmätt katt att leka med! Jag anser att man ska behandla alla varelser med samma respekt. Så ska de avlivas så ska det göras på ett bra sätt.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #18 skrivet: 21 dec-10 kl 16:52 »
Illerskit är väldigt effektivt till en början men efter nån vecka är det som om råttorna fattar att det inte finns någon iller där utan bara skit för då kommer dom igen. Och när vi hade broilerkalkoner en vinter så fick vi råttinvation och då hade vi fodret hängande cirka 60cm från marken och en kväll när vi kom ut där så såg vi cirka 1o råttor som satt i en ringunder foderautomaten medans en råtta stod i mitten och hoppade upp och stötte till automaten så att det ramlade ut mat och så höll dom på i cirka en kvart med avbyten. Tyckte det var väldigt fräckt att dom är så pass smarta :-[ har du tillgång till någon som har iller så be dom att gå runt med illern i hönshuset så att lukten sprids och till och med om du kan få låna illern en natt och ha den i en SÄKER bur inne i hönshuset.
 :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Tina A

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 dec-10 kl 18:25 »
Tidigare skämdes jag för att berätta om "invasionen". Sedan lärde jag mej att anlita Anticimex. Det ingår ju i min försäkring och de KAN det här.
 Nu har jag inga råttor mer.

Tina A

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare
skogaliten, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser