Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barack/Vagn som hönshus  (läst 7971 gånger)

rackarns

• Närke
Barack/Vagn som hönshus
« skrivet: 09 dec-10 kl 19:20 »
Hur funkar det vintertid, kallt? sommartid, varmt?

Xoot

• Gäst
SV: Barack/Vagn som hönshus
« Svar #1 skrivet: 10 dec-10 kl 00:21 »
Hur funkar det vintertid, kallt? sommartid, varmt?

Hur menar du, någon speciell vagn du tänker på?

Det är precis likadant som med vilket hönshus som helst. Isolering och ventilation men också fukt.

rackarns

• Närke
« Svar #2 skrivet: 10 dec-10 kl 12:36 »
Jag tänkte på husvagn och liknande

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 10 dec-10 kl 12:40 »
Jag har en gammal byggvagn typ rastkoja till mina svarthöns och det verkar funka bara bra. Den är isolerad, har två fönster och en takventilation. Tror det finns någon bild på www.jordbron.se sök dig in på hönsen.
Jonas
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 10 dec-10 kl 12:45 »
Husvagnar är inget bra alternativ till hönshus enligt mig då dessa är riktiga fuktsamlare  ::)  :-[ bara min erfarenhet och tycke  :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-10 kl 12:46 »

I princip alla husvagnar har en tendens till att bli otroligt fuktskadade förr eller senare pga väder.
Nu kommer den stå ute alltid också? Då kan vi vara säkra på att fukten kommer inom kort.
På blocket skänkes husvagnar utan inredning ofta, där har dom redan blivit fuktskadade.

Exakt hur höns drabbas av ständig fukt vet jag inte, men vet att det inte är bra.
Men en väldigt positiv grej är att husvagnar är väldigt bra tätade mot vinddrag. Värt att komma ihåg.

Men visst går det, köp en värmelampa och en radio tillsammans med en extra kabel och inred.
Själv har jag inga enorma plusgrader nu under vintern så där har ja inget att säga.

Men fukten hänger ja gärna upp mig på. Sen behöver du en hönslucka, den riktiga dörren är för stor
att öppna upp under vintern därför då försvinner all värme. Ännu ett ingrepp alltså.

Beroende på ens ekonomi så leta efter en bod, en arbetsbod alltså. Dessa finns ibland på hjul.
Som du kan dra i 30kmh direkt efter din personbil men också traktor. Där faller min röst.

Sen räknade jag faktiskt på en grej igår! Tusentals lekstugor, bodar, stugor osv skänkes dagligen.
Varför? Därför frakten är jobbig. Tar du emot en bod som är rätt nära din bostad så säger vi max 2tim.
600kr-1000kr svart i timmen tar en bra kranbil. Vi avrundar, 2000:- totalt för transport och inköp.

- Av valfri bod som bortskänkes. Nej billigare blir det inte.

Om du känner att jag kapade din tråd så säg till, då börjar vi prata husvagnar igen! :)

rackarns

• Närke
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 14:03 »
nej du kapade inte min tråd. det var exakt de här jag ville diskutera.

Min tro har altid varit att hugvagnar samlar fukt. därav min tvekan.
och jag hittade igår ett par arbetsbodar i min närhet, därför jag frågade även om dessa, och skillnader till täta husvagnar.

Transport är ingen kostnad eftersom vi har tillgång till kranbil om det skulle vara så.

jag använder mig nu av lekstuga och mindre hönshus.

Men vill ha större... funderar därför på att köpa en eller två arbetsbodar/vagnar/baracker att ställa bredvd varandra och brädfodra för syns skull.

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 10 dec-10 kl 19:30 »
Inga problem att ha en husvagn/barack som hönshus. Har sett detta på ett otal ställen. Man kan ha nästan vad som helst till hönshus. Krångla inte till din tillvaro mer än vad du (och dina höns) behöver.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 dec-10 kl 21:00 »
Inga problem att ha en husvagn/barack som hönshus. Har sett detta på ett otal ställen. Man kan ha nästan vad som helst till hönshus. Krångla inte till din tillvaro mer än vad du (och dina höns) behöver.

Har jag också sett. 1person klarade husvagnen ett år och ännu en person klarade vagnen i 5år.
Fukten är självklar och omfattande. Djuren kan bli sjuka och vagnen pallar inte det, regnar in sen.

Men många jag känner som har höns och varit utsatta för diverse omständigheter har
använt sig av en husvagn kortare perioder i brist på annat.

Tyvärr kan man inte kalla det för ett permanent boende åt djuren.

Men jag tror denna frågan kan löpa i flera år och slutligen handlar det om hur rädd man är, om djuren.

Trådskaparen, jaså ni har tillgång till egen kranbil? Men tveka inte och hämta en stor arbetsbod då istället eftersom dessa skänkes titt som tätt. Blir ju ingen som helst kostnad.
Hade aldrig suttit och funderat på en fuktig och kall husvagn då..

rackarns

• Närke
« Svar #9 skrivet: 10 dec-10 kl 21:08 »

Jo, jag har också sett det på lite olika ställen och bilder på nätet.
Men vill inte heller skaffa "vad som helst" till hönsen, om inte är något som håller i längden och lätt blir fuktskadat så blir det ju faktiskt raka motsatsen.. att man krånglar till det för sig och hönsen

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 10 dec-10 kl 21:09 »
Citat från: Xoot
Har jag också sett. 1person klarade husvagnen ett år och ännu en person klarade vagnen i 5år.
Fukten är självklar och omfattande. Djuren kan bli sjuka och vagnen pallar inte det, regnar in sen.

Djuren kan bli sjuka i vilket hus som helst. Det kan bli funktigt i vilket hus som helst. När det skall smällas på och byggas för 50.000 just för att inhysa 10 höns så går det för långt. Visst, man tar hand om sina djur. Men det har absolut inget som helst att göra med självhushållning. Det finns ett otal olika former av hönshus som fungerar bra för höns runt om i vårt land. Den här "ta-hand-om" hysterin som figurerar runt om på detta forum ibland är ofta på tok för överdriven. Mår djuren bra där de bor så kan man gott strunta i div. olik krav på det ena och det andra.

Xoot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 dec-10 kl 21:17 »
Djuren kan bli sjuka i vilket hus som helst. Det kan bli funktigt i vilket hus som helst. När det skall smällas på och byggas för 50.000 just för att inhysa 10 höns så går det för långt. Visst, man tar hand om sina djur. Men det har absolut inget som helst att göra med självhushållning. Det finns ett otal olika former av hönshus som fungerar bra för höns runt om i vårt land. Den här "ta-hand-om" hysterin som figurerar runt om på detta forum ibland är ofta på tok för överdriven. Mår djuren bra där de bor så kan man gott strunta i div. olik krav på det ena och det andra.

Styrker tyvärr inte något alls av det du skriver men vi alla har olika syn på saker. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 10 dec-10 kl 21:24 »

Håller delvis med... Menbilliga lösningar är inte alltid bra och hållbara lösningar. Visst kan man spara tusenlappar på att köpa/få en gammal möglig fuktskadad husvagn (nästan alla gamla billiga husvagnar är just fuktskadade och mögliga)
Resultatet är ofta sjuka djur. Då sjuka djur tenderar att producera sämre, dö eller behöva avlivas kan den billiga husvagnen bli en dyr affär :-\

Står valet mellan en husvagn och en byggbod så är i mitt tycke en byggbod ett mycket bättre alternativ.

I min värld behöver man inte heller ha ett jättefint och nytt hönshus, men man behöver ett hus som ger en bra boendemiljö för hönsen. Själv tycker jag dessutom att det är trevligare för min egen del att sköta mina djur i en bra miljö och det är för mig en viktig del av min djurskötsel. Att jag sedan har byggt ett nytt hus till mina höns var för att det var den bästa lösningen för oss på vårat ställe. Inte för att man måste bygga nytt.

Var och en måste anpassa sina djurs boende efter de förhållanden man har hemma utan att för den sakens skull pruta på djurens livskvalité
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 dec-10 kl 21:26 »
Om man sätter på husvagnen ett plåttak för 75 kr/m2 borde det inte fukta in mer än i vilket hönshus som helst, tycker jag.

LasseDalom

• -
« Svar #14 skrivet: 10 dec-10 kl 21:33 »
Det är betydligt bättre att vara intresserad av hur ens djur mår, exempelvis genom att gå ut och träffa dem ofta, än att lägga ner timmar bakom datorn för att försöka röna ut vad som är bäst för dem.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 dec-10 kl 22:01 »
Om man sätter på husvagnen ett plåttak för 75 kr/m2 borde det inte fukta in mer än i vilket hönshus som helst, tycker jag.

Jag har en husvagn just nu som bara finns, tänkt som bod eller något.
Den är skadad av fukt lite här och där. Men inte i taket... Men jag gillar din teori.

Har själv haft några liknande tankar som att klä in en husvagn. Plankor och riktigt tak. :)

LasseDalom:
Du får inte ta illa upp, debatten är inte riktad som något negativt mot dig. Vi måste kunna diskutera.

LasseDalom

• -
« Svar #16 skrivet: 10 dec-10 kl 22:12 »
Citat från: Xoot
Du får inte ta illa upp, debatten är inte riktad som något negativt mot dig. Vi måste kunna diskutera.

Jag har inte alls uppfattat det så. Det jag gör är att diskuterar (hoppas jag). Det jag vänder mig mot är alla precisa krav som ställs. Det här gör folk oroliga. Man kanske låter bli att skaffa höns, vem vet det kanske blir för fuktigt? Fortsätter som vanligt och köper ägg på affärn. Men vinner verkligen hönsen på det?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 11 dec-10 kl 12:29 »
Mamma har en barack som hönshus. Funkar bra hittills iaf. :) Fast trångt när man ska städa och röra sig flera där inne. Men beror nog också på hur man bygger på för vis, om man ska ha hela baracken som ett enda hönshus eller om man delar upp avdelningar i den.

Hennes har en dörr emellan som två rum, ena har hon ungdjur/kycklingar i och en värmelampa + stängd dörr = vaaarmt på sommaren så det får man låta bli (att hålla dörren stängd emellan alltså). Just nu är det väll runt 20 grader där inne skulle jag tro i luften. I andra avdelningen där de vuxna hönsen är och där dörren man kommer in igenom är det kallare. Men bara fönstret hålls stängt och ev. hål är tätade så håller det plus där inne med fast det är 20 minus ute.
« Senast ändrad: 11 dec-10 kl 12:33 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 11 dec-10 kl 13:00 »
Självklart kan man använda sig av olika billiga lösningar till sina höns. Frågan är bara hur mycket arbete man är beredd att lägga, dels inledningsvis, dels på att sköta dem om man har ett opraktiskt hönshus som är svårstädat eller opraktiskt på andra sätt. Och man måste också räkna på vad som är mest kostnadseffektivt på lång sikt.

Har man tillgång till el i hönshuset blir skötseln enklare, och man kan ha en fläkt, som minskar fuktproblemen väsentligt. Det har jag inte själv ännu, men pannlampa och lite extra springor här och var, plus att dörren får stå öppen de varmare dagarna gör att fukten hålls nere. Jag har iofs mitt hönshus i ett befintligt uthus, med betonggolv och isolerat tak.

En husvagn med ett vettigt plåttak ovanför, gärna som skjuter ut minst 50 cm runt om, och som sitter minst 20-30 cm över husvagnstaket, så att man kan använda sig av takluckan, och så att fukten kan ventileras bort, kan vara en vettig och någorlunda långsiktig lösning.

En barack är oftast bättre isolerad än en husvagn, men fuktproblem är vanliga där också, särskilt om den har platt tak. Men om man förbättrar taket och ser till att det finns bra ventilation så är det nog en mer långsiktig lösning än husvagnen.

Själv har jag klurat på att använda en mindre husvagn med plåttak över som hönshus på sommaren, för att kunna dela på avelsgrupperna. Den skulle då placeras skuggigt, så att det inte blir för varmt. Och tömmas helt på senhösten, så att den stod tom och förhoppningsvis torr fram tills våren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 18 dec-10 kl 11:23 »
Tack för fin inspiration! sitter o drömmer om mitt framtida hönshus/gård....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser