Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Framfall  (läst 8058 gånger)

ninna b

• Gäst
Framfall
« skrivet: 09 dec-10 kl 18:25 »
Nu närmar det sig med killning och då börjar problemen poppa upp också. Idag har jag en get med slidframfall ... ett stort ett... och efter mycket möda så blev det instoppat igen.

Så har jag en sådan där framfallsbygel men.... hur gör man med den. ? Ska den bara stoppas in..och åt vilket håll..? Och hur knyter ni fast den..? Den ska väl sitta kvar fram tills killningen.
Har någon en bild på det hela så hade jag blivit tacksam

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Framfall
« Svar #1 skrivet: 09 dec-10 kl 23:06 »
Har ingen egen erfarenhet från get bara på människa och de skiljer sig åt.
Men detta vill jag ge Dig;
http://se.lgprodukter.se/product.html/framfallsbygel
OBS! De ger råd om Du ringer dem!!!
Tänk noga på hygienen!!!

Allt det bästa!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 10 dec-10 kl 22:30 »
Nå, hur har det gått?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 dec-10 kl 07:02 »
Äh, jag fattade nog tillsist att den bara ska rätt in , liksom men den har trillat ut igen och ett litet framfall också.
Jag tittade i fårboken och där var bild på ett sätt att knyta snören runt blygden istället. Känns ju skonsammare än att ha en hel plastgrunka instoppad i sig.

Hur gör ni andra som råkar ut för framfall på era får / getter..?

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #4 skrivet: 11 dec-10 kl 07:22 »
Vad är egentligen framfall?

edithsdotter

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec-10 kl 16:52 »
Vad är egentligen framfall?

Framfall (eller prolaps) innebär att inre organ ramlar ner och buktar ut ur kroppsöppningar. I det här fallet är det alltså livmodern som faller ut genom slidöppningen på geten.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 13 dec-10 kl 19:14 »
Jag har lyckligtvis aldrig råkat ut för det.

Eller, ja, alltså ...  :-[  Mina getter råkade aldrig ut för det ...  :-[

Men jag undrar även fortsättningsvis hur det går;  hon ska väl killa sen också?  Utan att putta ur sig hela livmodern?    :o :o

edithsdotter

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 dec-10 kl 20:56 »
Jag har lyckligtvis aldrig råkat ut för det.

Eller, ja, alltså ...  :-[  Mina getter råkade aldrig ut för det ...  :-[

Men jag undrar även fortsättningsvis hur det går;  hon ska väl killa sen också?  Utan att putta ur sig hela livmodern?    :o :o

Min erfarenhet från finullsfår är att det är kört och oftast vill inte veterinären göra något heller utan det blir "sista resan" direkt. Nu är ju finullsfåren högproduktiva av naturen och muskulaturen blir därefter. Kanske är annorlunda med getter vilket är ett djurslag jag vet väldigt lite om.

ninna b

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 dec-10 kl 21:41 »
Det är inget livmoderframfall.... det uppstår gärna efter förlossningen ....utan ett slidframfall. Illa nog, förra året hade hon en liten apelsin som tittade fram emellanåt. Nu hade hon ett betydligt större framfall.
För närvarande står hon med framfallet inne ( kan man uttrycka sig så ) men vi får väl se vad som händer framöver. Hon börjar få mjölk i juvret men borde inte killa förrän 1a veckan i januari men det finns ju avvikelser där också.
Givetvis är hon en av våra bästa mjölkgetter så jag hoppas att det här förlöper väl, sen får vi väl se

edithsdotter

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 dec-10 kl 22:50 »
Det är inget livmoderframfall.... det uppstår gärna efter förlossningen ....utan ett slidframfall.

Det var slidframfall som gällde för fåret/-n också så det blev många individer i förlust i samband med "respasset".

ninna b

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 dec-10 kl 18:01 »
Jag är inte mycket för att avliva djur preventivt.... alltså för att dom ev. kan bli sjuka. Jag är utrustad med en make som kan hantera en bultpistol och det tycker jag är tryggt för då finns det alltid en möjlighet att vänta och se hur saker utvecklar sig.
Vad jag förstår så kan en förlossning ändå gå bra trots ett framfall så det väntar vi på nu. Fast jag är inte helt säker på att det här får ett lyckligt slut men så länge hon äter och ser ut att må bra så låter vi allt bero.

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 dec-10 kl 18:24 »
Har ingen erfarenhet av detta, men har hört/läst att förlossningar kan gå bra trots framfall. Men risken att det återkommer är antagligen stor. Jag skulle göra precis som du gör, avvakta och hoppas på det bästa. Utvägen att avliva finns ju kvar om du ser att allt är kört. Berätta hur det går.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 14 dec-10 kl 18:26 »
Vi har haft ett antal slidframfall på får och lammningarna har gått bra trots framfallen. Utom en gång då veterinären sydde ihop slidan på en tacka.

Vi försöker använda bygel när det är möjligt, men det går inte alla gånger. Förra året fick vi dock avliva en av tackorna strax efter lammningen eftersom framfallet inte gick tillbaka.. :'(

Var ju förstås också en av favoriterna.

Hoppas att det går bra fram till killningen!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 03 jan-11 kl 13:26 »
Ja, nu är det första veckan i januari.  Hur har det gått hittills?

ninna b

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jan-11 kl 19:15 »
Det blev så med lilla framfallsgeten... att hon kastade. Lika bra det kanske. Så gick det ett par dagar sedan fick hon rejäla flytningar... antagligen har det lilla framfallet, det som for in av sig själv, varit smutsigt. Hon fick antibiotika ett tag men sen blev hon så himla trött på att stå i sjukbox så då rymde hon.... ut till bockarna och där är hon nu. Låter sig inte fångas men ser frisk och fin ut.
Hon kommer att ångra sig när kompisarna ska in på mjölkbordet och få god mat. ;D

nea87

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 16 feb-15 kl 17:53 »
mina bästa tips på framfall:
( mina får har haft många)
Glöm det där med att knyta snören i kors över slidöppningen. funkar aldrig!
köp en framfalls bygel. den ska föras in när djuret står upp och vridas ett kvarts varv så fästpunkterna hamnar på sidan av skinkorna.
fäst med ett snöre runt bogen. och ett snöre bakom frambenen. runt bröstet på tackan. använd om du har nylonstrumpor! det är det allra bästa. de sitter hårt och är starka men fjädrar ändå när tackan ligger ner.
Och till det viktigaste!
Avla aldrig på sådana djur!
det är mycket ärftligt.
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Dela detta:

* Inloggade just nu

1242 gäster, 3 användare
torbjorn, ärt, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser