Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tovig katt  (läst 15042 gånger)

Tuve

• Skåne
Tovig katt
« skrivet: 09 dec-10 kl 13:47 »
En av stallkatterna är 15 år gammal, och har slutat sköta om sin päls. Nu är han så tovig att jag oroar mig för att han mister pälsens isoleringsförmåga och fryser. Han är inte rumsren, så jag vill inte ta in honom. Jag har försökt borsta, men dels gillar han det inte, dels ser han ännu glesare ut efter det. Förra vintern hade han en stor dreadlock baktill, som jag klippte av när det blev varmare ute. Nu har han små tovor över halva kroppen, som kanske blir dreads om jag inte gör nåt. Han ser bättre ut på sommaren, av nån anledning.
Nån som har något råd?

Hattstugan

• -
SV: Tovig katt
« Svar #1 skrivet: 09 dec-10 kl 14:48 »
Ta katten till veterinär. Att katten inte sköter sin päls är ett tecken på att något inte står rätt till. Jag hade samma problem med min och då var det tandproblem som spökade.
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 09 dec-10 kl 14:49 »
Jag tycker att du hur illa det än låter ska klippa av de värsta tovorna . Har sett endel sådana tovor till katter och har sett vad som händer om man inte gör något åt det .
De blir lufttätt under tovorna som blir som stenhårda kakor . Det blir varmt och pälsen stramar så det blir irriterat , sår var och perfekt grogrund för bakterier och div löss och loppor .

Så både ni och katten kommer att må mycket bättre efteråt även om det kommer att kosta blod svett och tårar .

Katter som får gå kvar kommer tillslut (lääänge) att tappa kakorna med päls och de brukar då vara såriga , variga och extremt magra under det som var katt innan .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 09 dec-10 kl 15:16 »
Våran main coon har en förjävlig päls att tova i hop sej som kakor .
Vi har rakat henne varje höst o vår nu innan pälsfällningen o det har funkat utmärkt men sett för hemskt ut *S*
Nu i år har hon inte blivit tovig än faktiskt ? Vi får väl se om det håller i sej .
Vi köpte en vinteroverall det året vi fick raka sent o satte på henne då hon oxå är en stallkatt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 15:24 »
Katter tovar när pälsen dom fäller inte trillar av. En katt som sköter sin päls själv slickar bort lös päls och tvättar bort överskottsfett ur pälsen (fet päls tovar mer).

Att gamal katter börjar misssköta sin päls är inte ovanligt. Ofta är det en fläck mitt på ryggen strax ovan svansfästet som är den första platsen det kommer tovor på. Förmodligen för att katten börjar bli stel och inte når längre :-\

För att undvika tovor måste man hjälpa katten. Att bada och borsta katten är naturligtvis ett sätt. Om man inte kan göra det är nog att klippa det bästa. Att det blir kallt för en nedklippt katt mitt i vintern är naturligtvis inte så kul.. Kan man kanske göra en mysigt bo i stallet med en värmedyna eller värmelampa till gammelkissen?

Tovorna bör du i vilket fall som helst hålla efter. Dels sträcker det och stramar på katten vilket naturligtvis inte är så kul för den. Dessutom kan det bildas svamp och eksem i huden under tovorna om det går för långt vilket absolut inte är kul för katten.

Hoppas att du kan lösa det för honom. Gamla trotjänare förtjänar att ha det bra även när dom börjar bli gamla och skruttiga :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 dec-10 kl 19:38 »
Klipp försiktigt om du klipper. Jag klippte själv för nära en tova en gång, och klippte upp huden!  :o Vilket inte direkt var vad jag hade tänkt. Klipp en bit ut och dra inte ut tovan eftersom det då blir svårare att se var tovan slutar och huden börjar.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 14 dec-10 kl 08:44 »
Klipp försiktigt om du klipper. Jag klippte själv för nära en tova en gång, och klippte upp huden!  :o Vilket inte direkt var vad jag hade tänkt. Klipp en bit ut och dra inte ut tovan eftersom det då blir svårare att se var tovan slutar och huden börjar.

/ Alba
När man klipper tovor på djur med vanlig sax skall man alltid klippa med saxen i 90graders vinkel från huden aldrig längs med huden under tovan.

Det lättaste är om man lirkar in saxens ena skänkel under tovan och trycker spetsen ut från huden genom tovan så att man känner spetsen, innan man klipper. Tovan delas i många smala remsor på detta vis och kan sedan ofta borstas/kammas ut. Har man svårt med sax kan en sådan här vara bra att skära upp tovan med

Har man en klippmaskin så är det ibland lättast att klippa bort tovor med den. Man ska dock vara medveten att man, i motsats till hundar,  lätt kan klippa hål i skinnet på katter om man inte vet vad man gör.

Är det riktigt illa kan det vara en god idé att vända sig till ett trim (vissa hundtrim gör även katter) eller en veterinär.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 dec-10 kl 09:06 »
Min norska skogskatt har precis samma problem. 15 år gammal och han slickar hellre andra än sig själv. Har fått gå till veterinär och raka första gången. Nu borstar jag nästan varje dag. Efter det tar jag en - hmm fuktad sån multistädfibertrasa (tappade namnet) den tar med sig löst hår på ett bra sätt. Var en veterinär som tipsade mig om det.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Tuve

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 dec-10 kl 17:27 »
Tack för alla bra svar! jag har klippt det värsta utan olyckor för en vecka sen, och borstade. Sen blev jag modig och tog in honom. Ja, han har skitit på golvet två gånger, men kissat har han faktiskt bara gjort i kattlådan. Får se hur länge jag håller ut att ha honom inne. Han kommer i alla fall bra överens med de andra priviligierade katterna. (Jag har 7 katter, varav två aldrig får komma in, tre får under viss uppsikt, och två är välanpassade inne.)
Idag upptäckte jag att de mindre tovorna som inte hunnit bli hopfiltade kan jag trimma som man gör med hundar: noppa ut med fingrarna. Han ser fortfarande gräslig ut, men mår rätt bra!

MrsB

• Småland
« Svar #9 skrivet: 18 dec-10 kl 17:58 »
Har själv en gammal honkatt. Sedan hon blev kastrerad har hennes päls blivit hopplös. Hon är långhårig. Kan inte få in henne i huset om jag så brukar våld. Hon är född i stallet och det är hennes hem, tycker hon. Fick rådet att använda en trimkniv på hennes päls. Det var verkligen jättebra. Börjar redan att kamma henne med den när hon sätter vinterpäls och kammar henne sedan varannan dag. Hon spottar och fräser men till hennes stora förtret så är det jag som bestämmer:) Innan jag började med trimkniven fick jag klippa bort dessa hemska, hårda tovor en gång i veckan. Det var inte roligt, tyckte varken katten eller jag. Numera hinner det aldrig bildas tovor, så hon har inga hål i sin tjocka, långa päls längre på vintrarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser