Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pepparrot  (läst 16861 gånger)

annika

• Bohuslän
pepparrot
« skrivet: 24 feb-04 kl 17:27 »
Hej, funderar på att odla pepparrot, någon som har erfarenhet av det? och/eller vet var man kan få tag på utsäde, annika

lottis

• Gäst
Re:pepparrot
« Svar #1 skrivet: 24 feb-04 kl 17:49 »
Hejsan.

Pepparrot växer vilt hos oss, och när jag är ute på byn så ser jag det lite överallt vid vägkanterna.

En gång hade vi en stor hög med singel, och DÄR utan jord eller annat gött för växter, fanns en JÄTTE stor pepparotsplanta. Skitstor blev den och länge räckte den.  

Lottis

hustigern

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-04 kl 21:55 »
Enligt en tidning jag läste för inte så länge sedan (kommer inte ihåg vilken) skulle det gå utmärkt att odla pepparrot som man köpt i affären - färsk då alltså, inte riven på tub eller i burk  ;)
I artikeln jag läste tipsades om att odla i potatistunna, ni vet en sådan som man kan öppna nedtill.

Enligt Handbok för Köksträdgården (min bibel) blir resultatet bäst med god och djup jord. Den grövre ändan av roten ska hamna ett par cm djupare än den tunnare vid plantering. Det står inte när man ska plantera men i juni skall roten enligt konstens reglar putsas. Detta genom att jorden makas undan och sidorötter utom de nedersta (ca 1/3 av roten) putsas bort. Jag antar att det är längsledes som avses, men det är min gissning. Skörd sker på hösten eller så kan man lämna kvar den till våren (därmed tror jag det är vårplantering som gäller). Alla smårötter ska man se till att få upp, annars kan pepparroten bli ett ogräs. Plantavstånd 50 cm.

Det verkar alltså som man tar upp alla rötterna och sedan sätter en ny bit på våren för att behålla kontrollen över pepparroten.

Tänk vad man kan läsa sig till. Själv har jag faktiskt varit och köpt mig en bit (Kravmärkt hittade jag till-och-med) som ligger svalt i väntan på att jag ska ta mig tid att sätta den i kruka. Har inte bestämt mig om jag ska behålla den i (stor) kruka eller bara driva den lite och sedan plantera ut den. Någon som har en åsikt?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Camilla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 mar-04 kl 00:43 »
Hej,

Jag har pepparrot i trädgårdslandet, och här putsas inget  ;D Jag har helt enkelt petat ner ett par rotbitar jag fått från mamma, och när jag är sugen på pepparrot (det är inte så hemskt ofta...) så krafsar jag helt enkelt fram en bit rot och gräver eller skär av den. Sedan står de där i landet året om sköter sig så snällt själv, precis som Lottis vilda pepparrötter.
Men man kanske skulle prova på att göra "efter konstens alla regler" någongång? Jag har märkt att rötterna lätt blir grova och inte så starka i smaken om man bara låter den vara... det blir kanske putsning här också - för visst ska pepparrot vara riktigt stark!
« Senast ändrad: 19 mar-04 kl 00:46 av Camilla »

hustigern

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-04 kl 09:50 »
Läste (ja, jag är en riktig bokmal) i Att sköta och bevara en gammal trädgård (som för övrigt kan rekommenderas) att till husbehov odlades pepparrot som du gör det, Camilla, och det var antagligen mest rötter som odlades till avsalu som putsades. Jag vet inte om putsningen påverkar styrkan, men det bör iallafall påverka skrovlighet och förgrening.
Om pepparrot fungerar som rädisor borde det bara vara att "vansköta" dem  lite för att få dem starkare. Iallafall blir mina rädisor det om jag slarvar.

Hur som helst, vi får väl prova och se.
/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

annika

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 02 jun-04 kl 23:44 »
Hej, tack för alla svar, fick några plantor av en granne häromdagen, och de verkar ta sig fint, hälsningar annika

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser