Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på en korsning, behöver lite synpunkter  (läst 5486 gånger)

fauve

• Gäst
Funderar på en korsning, behöver lite synpunkter
« skrivet: 04 dec-10 kl 12:03 »
Jag har ju under sommaren kläckt fram (förutom renraserna) isbarkorsningar och funderar på att låta några av de hönorna få min fina brahmatupp som kavaljer till sommaren, i syfte att försöka få ett fjäderfä som värper hyfsat bra bra i kombination med en bra slaktkropp. Blir han för stor för tjejerna? De bör bli i storlek som en lohman.

Deras avkommor funderar jag på att i sin tur para med en isbartupp ännu nästa år för att därefter ha en brahma/isbartupp i ännu nästa generation.

Såååå... Hit med funderingar och åsikter åt alla håll och kanter. Jag är öppen för alla idéer  ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Funderar på en korsning, behöver lite synpunkter
« Svar #1 skrivet: 04 dec-10 kl 13:35 »
Vill du avla fram en blandras med bra slaktkropp så tycker jag inte att Brahama är ett förstahandsval. Dom blir förvisso stora men växer väldigt långsamt.

Varför inte satsa på att korsa in RIR eller PR istället. Dom blir förvisso inte 5 kg klumpar men växer färdigt mycket fortare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fauve

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 dec-10 kl 14:04 »
Fast det gör mig ingenting att de har en långsammare tillväxt. Snarare tvärtom faktiskt. Tycker köttet blir som bäst om djuren har lite långsammare tillväxt och jag tror det är bättre för djuren själva också.
Mina slakttuppar får under innesäsongen nästan helt uteslutande korn, grönsaker + mkt lite allfoder + vatten och köttet är (enligt min smak) gudomligt  :-[

Är ju bara för hushållets fågelköttsbehov (man kan ledsna lite på skogsfågel i längden ;) ) och de som föds i vår beräknar jag slakta under vintern -11.

Har ju för tillfället en hög isbar och isbarkorsningar som är lika gamla som brahmatuppen och de är ju mkt mindre än honom. Jag vill alltså inte ha fram en snabbväxande köttkorsning, utan en som på samma tid blir större än isbar och korsningarna, samtidigt som jag vill att de korsningshönor som blir ska värpa fina gröna ägg.

Har iofs en welsumertupp också, men jag tycker inte att welsumern blir så mkt större på samma tillväxttid som de andra.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 04 dec-10 kl 14:11 »
Jag tror inte Azoo-Lina menar att du ska avla fram broilers jättesnabbt. Brahma är extremt långsamma och foderkrävande för sin tillväxt.

Jag vill också ha långsamväxta hönor och tuppar att äta, och då kommer jag att satsa på någon av kombinationsraserna. De växer till hyfsad storlek på hyfsad tid, och är ganska fodereffektiva. Och skulle jag korsa fram en bra ras för ägg och kött, så skulle jag definitivt använda en av dem. Inte brahma eller storkochnin, utan pr, rir, maran eller liknande. Det blir en mer kostnadseffektiv korsning, som ger den goda smaken hos långsamväxt kyckling.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 04 dec-10 kl 17:59 »
Parade mina gökfärgade maranhöns med en orpington..avkomman värpte fina bruna ägg ca 63 gram.(1:a året) Tuppavkommorna slaktade jag antingen vid 8 eller 20 veckor,fina kroppar då dom sprungit ute i det fria(20 v)

Korsningen maran/orpington parades sedan med barnevelder tupp.. Nästan samtliga värper ännu mörkare ägg samt större än 63 gram.

Hönsen är lugna och trevliga. Flera av hönsen har ruvlust och har även "adopterat" såna som kommer fr maskinen.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-10 kl 18:28 »
Jag tyckte att rubinerna växte otroligt fort o blev jätte stora .
Dom kanske hade varit något att kombinera med .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 dec-10 kl 00:04 »
Jag tror inte Azoo-Lina menar att du ska avla fram broilers jättesnabbt. Brahma är extremt långsamma och foderkrävande för sin tillväxt.

Jag vill också ha långsamväxta hönor och tuppar att äta, och då kommer jag att satsa på någon av kombinationsraserna. De växer till hyfsad storlek på hyfsad tid, och är ganska fodereffektiva. Och skulle jag korsa fram en bra ras för ägg och kött, så skulle jag definitivt använda en av dem. Inte brahma eller storkochnin, utan pr, rir, maran eller liknande. Det blir en mer kostnadseffektiv korsning, som ger den goda smaken hos långsamväxt kyckling.

Jag förstår heller inte var fauve har fått det här ifrån. Brahma och Cochin (stor) är de absolut sämsta korsningsraserna om man vill ha in god köttansättning i en blandras. Precis som andra skrivit här så är de bara stora och har grov benstomme. Det finns flera bra köttraser som kan vara lämpliga i en två- eller treraskorsning, men brahma är inte någon av dessa. Mitt förstahandsval hade nog varit PLR eller wyandotte. Brahma x isbar? Nej, det tror jag inte blir nån direkt kioskvältare!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #7 skrivet: 05 dec-10 kl 07:12 »
Jag hade satsat på en korsning som man kan könssortera som daggamla tex ljus sussex X RIR. Det blir fina högvärpande hönor och man kan ju då sätta tupparna för sig från början. Blir mer fodereffektivt. Foder är trots allt numer dyrt och dyrare kommer det nog bli.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-10 kl 15:49 »
jag korsade ju brahma/isbar hela våren/sommaren men har inte sparat några djur själv längre än ca 4 månader. Men kan säga att de var rätt magra då med långa ben bara  ::) vet att Linkoso har en tupp från mig som är fullvuxen, kan säkert berätta mer om någon är intresserad :P

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 dec-10 kl 16:17 »
jag har korsat brahma med leghorn/lohman men de växer väldans långsamt..svåra att se kön på oxå...

Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 06 dec-10 kl 13:24 »
jag korsade ju brahma/isbar hela våren/sommaren men har inte sparat några djur själv längre än ca 4 månader. Men kan säga att de var rätt magra då med långa ben bara  ::) vet att Linkoso har en tupp från mig som är fullvuxen, kan säkert berätta mer om någon är intresserad :P

Vill allt annat än att kalla honom fullvuxen ännu. :P Han växer något OTROLIGT långsamt. Hur gammal kan han vara nu egentligen? Han föddes när det var snö. Inte förrän nu har han börjat fått en rödare kam men långt ifrån utvecklad, tuppskruden börjar att komma sakta men säkert. Dålig muskulatur på bröstet ännu, benen blir däremot bara längre och längre tycker jag... ::) Tror inte han kommer vara "vuxen", alltså färdigväxt och fått ordentlig muskulatur förrän mot våren 2011. Då är han ca 12 månader gammal. Men han ligger typ lägst i rang också, så spelar nog en stor roll till att han utvecklas så himla långsamt med.

Hönan från dig däremot Suzan, Isbar/faverolle korsningen drog ju ifrån tuppen för länge sedan och är ju nu en värpklar höna, få se om hon väntar till våren eller om hon börjar nu, hönor som är födda samma tid som henne och senare har iaf. börjat lägga ägg nu.

Har sedan ytterligare en Isbar/Brahma från dig som ser ut att vara tupp. Den har bättre muskulatur men växer inte särskilt fort "storleksmässigt".... Så Brahma/Isbar korsning är väll inte det optimala om man inte vill ha djur som växer väldigt långsamt. ::) Sedan kan väll linjer spela roll också. Vissa växer fortare än andra.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #11 skrivet: 06 dec-10 kl 13:42 »
Lite off topic kanske, men mina 3 Brahma växte (i jämförelse med mina andra raser) riktigt snabbt tyckte jag. De är enorma redan nu och de är födda i Juli 2010. De är större och grövre än mina Faveroller födda i Maj 2010. Även Isbarerna och Maranen är mycket mindre trots att de är äldre. Så det kan nog vara olika det där med tillväxten. (Eller så växer alla andra riktigt långsamt)
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 06 dec-10 kl 18:48 »
Lite off topic kanske, men mina 3 Brahma växte (i jämförelse med mina andra raser) riktigt snabbt tyckte jag. De är enorma redan nu och de är födda i Juli 2010. De är större och grövre än mina Faveroller födda i Maj 2010. Även Isbarerna och Maranen är mycket mindre trots att de är äldre. Så det kan nog vara olika det där med tillväxten. (Eller så växer alla andra riktigt långsamt)
När man säger att Brahma växer sakta menar man inte bara på höjden. Även om Brahma rätt fort blir höga och fluffiga så är det ingen muskelmassa när man tar i dem. Då det är musklerna man äter så är skin och ben som på en tonårsbrahma inte mycket att hurra för ::) Att Maraner och Isbar är mindre är ju självklart då det är mindre raser. Men om du lyfter din Maran så är det förmodligen en mer musklad kropp på den och jag skulle tro att slaktkroppen skulle mätta fler  ;)

Att ha raser som blir kämpestora är inte alltid ett mervärde. Det är betydligt mer knöligt att hantera en slaktkropp på 4-5 kg än två slaktkroppar på 2-2,5kg. I slutändan ungefär lika mycket mat  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fauve

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 dec-10 kl 10:12 »
Har klurat lite hit och dit och det lutar åt att det inte blir brahma i mixen mot en bra slaktkropp, utan i stället indisk stridshöna.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 12 dec-10 kl 10:59 »
Har klurat lite hit och dit och det lutar åt att det inte blir brahma i mixen mot en bra slaktkropp, utan i stället indisk stridshöna.
Låter som ett klokare val  :D Det var bla IS och PR som användes i hybridavlens barndom för att ta fram kötthybriderna. Att korsa de två raserna är fortfarande populärt för att ta fram slaktdjur i hobbysammanhang.

fauve

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 dec-10 kl 11:25 »
Har hittat en som har is och vi ska byta rasägg med varandra i senvinter (där nere lär det vara full vår dock  ;D ) Mina isbarägg mot hennes stridsägg.

Kollar också med en bekant som har en del koll på om man kan få tag på ägg från england. Kan inte skada att iaf kolla upp möjligheten att få in lite annat blod också i gruppen om det går tänker jag..

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser