Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönshus och drivhus ihop..  (läst 2821 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
hönshus och drivhus ihop..
« skrivet: 02 dec-10 kl 14:55 »
grubblar på hur man kan ha och därigenom undvika att ha fröodlingarna inomhus, har ett växthus men i mars april och även maj månad har vi för kallt för att ha eller värma upp växthuset . så jag tänkte om man kan ha fröodlingen i hönshuset + en lampa. dock inte hos hönsen utan i den allmännadelan där fodret står..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

morris-minor

• Södermanland
SV: hönshus och drivhus ihop..
« Svar #1 skrivet: 02 dec-10 kl 19:44 »
Det beror väl på hur varmt du har det i hönshuset? Förutom de fröer som ska stratifieras för att gro så tror jag att det vanligaste är att småplantorna ska ha runt 15-18 grader för att växa. Är det bara runt 5-10 grader i hönshuset så tror jag att det blir för kallt.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-10 kl 11:57 »
Hur ljust har du i hönshuset?  Småplantor brukar behöva massor av ljus för att bli bra, typ direkt sol i söderläge.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 10 dec-10 kl 07:37 »
jag har frö plantor i källaren nu ( tomater) och där är det 5 grader med tillskottsljus. De växer inte fort men står och stampar men de blir kraftiga och när jagta upp de i februari har de ett starkt rotsystem och etablerar sig fort.

mvh

Jonathan

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 dec-10 kl 13:17 »
De flesta frön behöver stå varmt för att gro, 18-23 grader, dvs gärna över ett element. Sedan mår de flesta bra av att stå kallt och ljust, men varmare än 5 grader, helst 8-15 grader, de tål varmare temp om man har mycket ljus.

Sedan när våren kommer på allvar och ljuset räcker till, så kan de stå i kallväxthus eller i fönster inne.

Om du har bra med lysrör tror jag att foderkammare eller hönshus kan vara idealiskt, om bara hönsen inte kommer åt plantorna. Själv ska jag ha mycket av mina plantor i källaren, ca 12-15 grader. Där ska jag montera upp flera lysrör, och sätta dem på timer. Det är så svårt att få plats med alla plantor inne i bostaden, och alla gillar inte om köket håller knappt 15o  ;) o:).

Om man ska lyckas med tidig förodling är en eller flera bra lysrörslampor med timer en förutsättning. Man behöver ingen dyr växtlampa, det finns flera undersökningar som visar att resultatet är nästan lika bra med vanliga billiga lysrör, eller för den delen energisparlampor. Men timer är nödvändig, de ska ha minst 12 timmar starkt ljus per dygn.

Även med bra belysning är det bäst att inte börja för tidigt. Dels kan plantorna bli rangliga om man trots allt får för lite ljus i förhållande till temperaturen, dels måste man plantera om fler gånger och då tar plantorna stor plats. Sedan har det visat sig att lite mindre plantor har lättare för att etablera sig när man avhärdar dem och sätter ut dem i växthus/kallbänk/på friland. Så ha lite is i magen och följ rekommendationerna på påsarna.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #5 skrivet: 12 dec-10 kl 16:26 »
tack för svaren..   ieenilorac.. det var presis dåjag tänkte..
förra året hade jag frö-såden i växthuset men det är för kallt för dom i april-maj , så jag tänkte i hönshuset är det varmare och så måste man ha lysrörslampor.
det provar vi i år..  ;)
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 dec-10 kl 19:48 »
Det finns också inte alltför dyra värmemattor att köpa för att underlätta för fröna att gro. Har de bara värme underifrån klarar de svalare temperaturer i luften.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser