Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ägg per dag får ni?  (läst 32150 gånger)

Cees

• Närke
Hur många ägg per dag får ni?
« skrivet: 01 dec-10 kl 15:22 »
Är stolt över mina små hönor nu! :)
Fast det är -12 ute så värper de för fullt! Hedemora rules! :D
Har bara fem hönor och två har kycklingar, fick ändå fyra ägg idag!
Va nere på ca två om dan för två tre veckor sen men nu sätter dem fart igen :)
Blev lite förvånad över att dem börjar redan dem som har kycklingar, trodde ja skulle få ett eller två ägg max hela vintern.. Så tacksam är man! :)

Vore kul att höra hur många ni får per dag och hur många hönor ni har!

Mvh Cees

Juppepinne

• Östergötland
SV: Hur många ägg per dag får ni?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 15:26 »
Jag har 15 vuxna hönor och får 3-4 ägg om dagen, max. Lika bra det eftersom jag inte riktigt vet vad jag skulle göra med så mycket ägg.  ::)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 15:37 »
Jag har 20 vuxna hönor av raserana appenzeller, faverolle, isbar och maran, och får ca 10ägg/dag just nu. Hönshuset håller sig för det mesta frostfritt, fast i natt hade det faktiskt frusit där inne.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 01 dec-10 kl 16:18 »
9 unghönor av Hedemora, Sussex och Sussexkorsning. Får mellan 5 och 8 ägg per dag.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

SaraD

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-10 kl 16:28 »
Här hemma finns det just nu 6 hönor som värper, två åsbo och 4 blandraser. Men än så länge har jag inte lyckats få alla sex äggen på samma dag. Det senaste har det varierat mellan 3-5 ägg om dagen.
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 dec-10 kl 16:41 »
full pott på värphybriderna...9av9.. nåt enstaka maran och isbarägg... har mest unghöns just nu...
Fjäderfän och kaniner

uffe 52

• Småland
« Svar #6 skrivet: 01 dec-10 kl 16:47 »
Hej vi har 24 hönor blandning mellan Åsbo och Orpington och vi har inte fått ett enda ägg på 2 månader :'(
Har nötkreatur Belted Galloway.bor på en liten gård .Älskar naturen jaga fiska odla.
Många kloka ord sägs på skämt, ännu fler dumma sägs på allvar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 01 dec-10 kl 16:50 »
Jag har 35 hönor och får bara 2-5 ägg per dag... vad gör vi för fel tro...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

The Game

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 dec-10 kl 17:03 »
Go kväll gott folk..
Mina värper inte heller..Bara Gittan som ruvar fortforande..argh
Jag är såklart insnöad i äggens värld just nu men..
Jag tror att det är vila efter ruggning va??
Sen  hare me ljuset oxå..? Något me vitaminer.??
Har inte hunnit läsa allt..
Jag är inne på äggskal just nu..
Jag återkommer..
mvh
Majsan

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 01 dec-10 kl 17:11 »
Jag har tre värpande unghönor och får i snitt två ägg om dan. Längtar tills att mina australorp-damer ska börja ägga! Då jäklar... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 01 dec-10 kl 17:14 »
Här blir det runt 30 ägg per dag allt som allt, men i förrgår plockade jag banne mig 20st ägg bara från blandgruppen (tycker det är otroligt att de värper så mycket faktiskt då det är minusgrader där inne, borde de inte mest käka och använda till andra saker som att hålla värme än att lägga ägg? ::) ), är väll en 60 djur där inne. Så får man räkna bort en del ungdjur, tuppar (då hamnar vi på runt 45-50) och gammeltanter (fast flera av äggen kom just från gammeltanter ::) ).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 01 dec-10 kl 17:31 »
Jag får ca 5ägg om dagen i min ena grupp där det bor 15 hönor i värpbar ålder alla av dom har inte börjat värpa ännu dock.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Cees

• Närke
« Svar #12 skrivet: 01 dec-10 kl 19:16 »
Härligt med så många svar!:)

Ja det skiljer sig verkligen mellan olika hönsgrupper..
Är inte så kunnig på vad som eggar dem att värpa mer men ja inbillar mig att dem värper mer när ja ger dem mycket godsaker:)
Sen har det blivit en bättre stämning i flocken nu när dem flesta ungtupparna är borta och alla börjar hitta en egen plats i flocken.

Hoppas iaf att dem fortsätter värpa hela vintern:)

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 dec-10 kl 19:32 »
På 15.st höns så fick jag 0.st ägg fram till för några dagar sedan.
Nu har jag hänglås till ladugården och får 3-4.st per dag. Lite kul! :)

Nu hör till saken att jag har en majoritet mörka maraner som förväntas lägga varannan dag, normalt.

Kom idag över 2.st värphöns så vi får se om det levs upp till namnet inom kort.
Jag använder en värmelampa dygnet runt som lyser disco i hela ladugården.
Tillsammans med en 1.2W lampa som ledbelysning. Den är tänd 8tim per dag.

Men brukar få mer ägg när ja överraskar med husmanskost.

Misonten

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 01 dec-10 kl 19:55 »
Könsmogna sabelpoot 4 får ca 1-2 varje dag !
Hoppas nu på att mina silkes ska börja snart ;)

Hade inte heller räknat med att få mycket ägg i vinter :P
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Aklejan

• -
« Svar #15 skrivet: 01 dec-10 kl 22:37 »
Jag har 14 vuxna Brahma varav 2 surar och en är kyckling mamma!
Å av de resterande 11 damerna får jag 8 ägg om dagen nu  ;D
Var en period när jag bara fick ca 3-4 ägg om dan, men nu har det vänt!
Jag har isolerat hönshus där det aldrig blir minus...
Ligger på ungefär 12 grader varmt nu...dom får alltid massor med bra och god mat!

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 01 dec-10 kl 23:28 »
Har ett 40-tal och i stort sett alla är kläckta i år.
Maran, isbar, hedemora, dv kochin, leghorn, leghorn/aracana.
Får 10-12 ägg om dagen men tyvärr så får ja plocka snabbt annars norpar skat-eländena ägg och nu när d e så kallt så finns viss risk för att dom fryser sönder. :(
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 01 dec-10 kl 23:30 »
Jag har två Damer där den ena slutade värpa för tre veckor sedan och den andra i förra veckan. Sedan har jag en ung Isbar som började värpa i oktober och hon lägger fortfarande ca ett ägg om dagen. Idag fann jag också det första ägget från blandisgänget som är knappt sex månader :D.
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Weasel

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 01 dec-10 kl 23:32 »
Jag får bara ett ägg om dagen, ett ankägg! Men jag har bara några unghöns annars, som visserligen är gamla nog att värpa, men har nog för kallt stallet skulle jag tro.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 dec-10 kl 07:25 »
Jag har 390 höns ca och får 350 ägg om dan.
Hönsen är programmerade till att värpa ett visst antal ägg under sin period, gör dom inte det, så är det vi som gör nåt fel. Och oftast är det ju då för lite/dåligt foder.
För ett par veckor sedan fick mina bara havre/korn och värpte då 20 ägg om dan. Sen fick vi hem riktigt värpfoder och äggen kom igång direkt.

Och egentligen är det ju inte så konstigt. Ägget består ju till stor del av protein, och det måste ju komma nånstans ifrån. Hönan själv kan ju inte bidra med speciellt mycket, då skulle hon snart förtvina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser