Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsförlamning  (läst 20581 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
Korsförlamning
« skrivet: 01 dec-10 kl 13:28 »
Nu har min häst råkat ut för korsförlamning och jag her ingen erfarenhet alls av detta.
Veterinären var där den 23 november och sprutade honom med B-vitamin och antiinflamatoriskt och tog ett blodprov. Blodprovet visar på en lättare korsförlamning. Men jag vet inte riktigt eftersom blodprovet togs två dagar efter att han visat symptom. Han har kunnat röra sig hela tiden och aldrig frusit fast så som jag läst att många har beskrivit.
Blodprovet:
Enzymer
S-Asat 422 (normalt 100-600)
S-CK 613 (normalt 10-350)
Han fick Finadyle (eller vad det hette) i 5 dagar. Han fick stå inne denna tiden. Den 27 november släpptes han ut i en sjukhage och sprang runt som en idiot. På förmiddagen senare så stod han och darrade på ett ben och var regält halt i vänster bak. Eller båda, svårt att se. Det stod i alla fall inte rätt till där bak.
Han fick komma in och jag ringde åter igen veterinären. Hon rekommenderade boxvila i några dagar till för att det kunde ha blivit ett bakslag efter som han sprang runt så i sin sjukhage. Hon sa att de kan vara stela och halta ett bra tag efter en korsförlamning. Vi skall höras igen i morgon morra. Han är fortfarande stel och halt. Verkar öm i baken.

Finns det någon som har erfarenhet av denna sjukdom och kan berätta? Kanske tips på hur jag skall göra och vad era veterinärer har gett för vård? Känns som om jag behöver lite mer kött på benen. Litar självklart på min veterinär men det är alltid bra att höra sig för.

cahs

• Småland
    • Kajsas ull- och fårklippning
SV: Korsförlamning
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 13:47 »
Jag hittade lite länkar som innehåller saker som du kan söka på om du vill fördjupa dig
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=643334 och http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2861

Vad jag har förstått ska man minska ner så mycket som bara möjligt på stärkelsen i maten (havre, korn osv) och sen låta hästens muskler återhämta sig ett par dagar eller veckor. Vad har din veterinär sagt om foder och hur du ska göra de kommande dagarna/veckorna?

(jag har aldrig själv haft en häst som fått korsförlamning, men det är något som intresserat mig och jag hjälper gärna till att googla osv)

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 14:22 »
Jag har ingen egen erfarenhet, men en god väns häst fick korsförlamning häromåret. (Ungefär samma symtom som din.) Hålla hästen varm om rumpa och rygg är viktigt. När den så småningom är återställd från det akuta stadiet är det noga med mkt utevistelse och rörelse i bra hage, ordentlig uppvärmning och nedvarvning vid ridning. Man ska inte rida hårt en dag och låta hästen stå helt i två dagar osv, utan försöka hålla en jämn nivå på ridningen. Och som cahs säger, se över fodret.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 dec-10 kl 15:56 »
Han får inget kraftfoder alls nu. Lite betfor sa veterinären att kan kunde få för att blanda i B-vitamin och E-vitamin. Men annars inget kraftofoder alls. Och att man skall undvika spannmål. För kolhydrater bygger upp glykogen depåerna i musklerna och får han inte bli av med den energin så går det med säkerhet illa igen. Så bara långsam energi till pållen. Hon sa att betfor och lusern är bra kraftfoder till korsförlamnings hästar.
Det är kosnstigt för veterinären rekomenderade boxvila för att musklerna skulle vila sig.
Han kommer inte ridas fören till mars igen så han får chans att bli helt återställd. Det får bli promenad med hundarna regelbundet.
I morgon får han komma ut i hagen igen och hoppas på att det blir bättre, fast endast några timmar. Skall prata med veterinären i morgon och se vad hon tycker vi skall göra om han fortsätter vara stel och halt.
kanske fortsatt antiinflamatoriskt? 5 dagar känns lite kort tid.. Men vi får se vad hon säger.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-10 kl 16:03 »
Han får inget kraftfoder alls nu. Lite betfor sa veterinären att kan kunde få för att blanda i B-vitamin och E-vitamin. Men annars inget kraftofoder alls. Och att man skall undvika spannmål. För kolhydrater bygger upp glykogen depåerna i musklerna och får han inte bli av med den energin så går det med säkerhet illa igen. Så bara långsam energi till pållen. Hon sa att betfor och lusern är bra kraftfoder till korsförlamnings hästar.
Det är kosnstigt för veterinären rekomenderade boxvila för att musklerna skulle vila sig.
Han kommer inte ridas fören till mars igen så han får chans att bli helt återställd. Det får bli promenad med hundarna regelbundet.
I morgon får han komma ut i hagen igen och hoppas på att det blir bättre, fast endast några timmar. Skall prata med veterinären i morgon och se vad hon tycker vi skall göra om han fortsätter vara stel och halt.
kanske fortsatt antiinflamatoriskt? 5 dagar känns lite kort tid.. Men vi får se vad hon säger.

Bara en fundering... Är det inte bättre att gå ett par långpromenader med honom varje dag istället för att släppa ut i hagen? I alla fall om han gör tjurrusningar i hagen, för det mådde han ju bevisligen inte bra av.  :-\ Och så rejält varmt på korset, alltid! Min farfar berättade att dom alltid la sina pälsvästar i fårskinn över korset på skogshästarna när dom hade matpaus eller blev stillastående (tex när dom högg eller lastade) just för att undvika korsförlamning på hästarna. Ett plus var att gubbarna hade en varm väst att ta på sig när det var dags att börja köra igen. ;)
Korsförlamningen orsakades alltså av att hästarna kördes svettiga och sen blev stillastående i kylan.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 dec-10 kl 16:38 »
Men enligt veterinären så får han ju inte anstränga sig över huvud taget? Total boxvila har det ju varit.. Men jag har också läst runt på internet att hästen SKA röra på sig..  Confused... Frågade veterinären och hon sa att det var olika skolor... Men du kan ha rätt i att promenad kan vara bra.. Mjukar upp lite och då kanske det gör mindra ont? Kan ju vara så att han har blivit alldeles för stel av boxvilan. Kanske skall ta en promenad så han blir lite uppvärmd innan han går ut i hagen?
Han har ett 400g täcke på sig så fryser gör han inte. Han är väldigt varm och go på rumpan ;)

Bellaman

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 01 dec-10 kl 20:25 »
Hej! Vid akut korsförlamning är det viktigt att hästen inte rör på sig för då förvärrar man den pågående muskelnedbrytningen. Det är när hästen blivit återställd som man ska tänka på att den rör sig regelbundet för att förhindra återfall. En häst som lätt får korsförlamning kan vara bra att göra lite "snabbjobb" med så att den tömmar sina glykogendepåer (det är ju glykogenet som bryts ner vid korsförlamning). Men allra viktigast är att anpassa foderstaten till arbetsinsatsen.

Hoppas att det går bra med din häst! MVH Bellaman

vårlängtan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 dec-10 kl 21:52 »

Vill du vara lite extra-extra försiktig kan du ju skölja av betforn innan du ger det, så får du ner socker = snabb energi ännu mer. Och likadant med lusern så kan du kika lite och se om du kan hitta lusern utan melass, Krafft innehåller melass men jag tror Kvarnbyfoder är melassfri. Men om det inte handlar om några mängder är det säkert inga som helst problem. Bara lite extra information såhär på kvällen.

Citera
Korsförlamningen orsakades alltså av att hästarna kördes svettiga och sen blev stillastående i kylan.

Korsförlamningen sägs också bero på att spannmålsgivan på kvällen inte togs bort när arbetshästarna fick en heldag vila dagen efter. Dvs en massa stärkelserik mat i onödan.
Njuter av värme och allt det gröna!

cahs

• Småland
    • Kajsas ull- och fårklippning
« Svar #8 skrivet: 01 dec-10 kl 21:55 »
Men vad pinsamt! Jag skrev hela förra inlägget från mammas inloggning (vårlängtan). Men det var alltså jag som skrev!

*snön gör mig förvirrad*

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 dec-10 kl 09:14 »
Han är nu väldigt öm i sina ryggmuskler och bak i rumpan. Veterinären skriver ut Finadyl (finadyne?) antiinflamatoriskt tills på måndag. Har det inte blivit bättre tills dess så skall han in till klinik för undersökning. Hon börjar tro att det kanske inte är korsförlamning utan att det är något annat som är fel typ muskel fel eller förslitningar... Hoppas verkligen att det blir bättre tills på måndag! :(

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #10 skrivet: 02 dec-10 kl 10:01 »
EPSM (googla) yttrar sig såsom du beskriver.
De råd du fått här är adekvata och du har en jobbig tid framför dig.
på klinik bör de göra en muskelbiopsi(står på EPSM sidan vad som skall testas och hur)
Disability is an attitude

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 02 dec-10 kl 12:44 »
Min häst dog av Epsm så jag råder dej att tvinga dom att ta blodprov efter belastning som tex att han har sprungit eller dyl.
jag råder dej att inte ge nån form av socker eller stärkelse tills du vet.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 dec-10 kl 17:20 »
Liten uppdatering.

Nu mår lille hästen bättre. Han är fortfarande lite öm i sina muskler över ryggen och bak i rumpan om man trycker hårt. Avlastar dock inte något av sina bakben längre när han står.  Så det går absolut åt rätt håll nu :)
Vi tar en promenad på 20-30 minuter per dag och så är han inte ute mer än 6 timmar på dagen. Förut var han ute ca 10 timmar.
Men han kissar fortfarande rött? Någon som kan säga något om detta? Skall ringa vet på måndag för rådgivning men vill även ha eran kunskap och råd :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 12 dec-10 kl 12:07 »
Då dricker hästen för lite eller käkar snö tror jag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 dec-10 kl 12:16 »
Kan tänka mig det. Gick runt hos de andra hästarna och såg att det var rött kiss i deras hage med.
Han dricker alldeles för dåligt. 15-20 liter per dag kanske och snö verkar han älska att äta ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 12 dec-10 kl 14:43 »
Ge varmare vatten .Alla hästar gillar inte att dricka halvfryst nu på vintern.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #16 skrivet: 15 dec-10 kl 10:04 »
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 16 dec-10 kl 00:58 »
En sak att tänka på bara .
En häst som  en gång fått korsförlamninge eller epsm kommer aldrig bli frisk igen .
Du måste alltid tänka på detta.
Du kan hålla den frisk men det kan bryta ut när som helst om du förstår vad jag menar .
Min tinker som gått utan täcken p lösdrift hela livet blev så sjuk på slutet att det inte ens hjälpte med termotäcken , hin bara frös o spände sej oavsett .. :'(

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 16 dec-10 kl 20:40 »
Usch då det låter ju inte alls kul.. :( Men det måste väl finnas många hästar som klarar sig bra med korsförlamning med och som det går långt i mellan anfallen?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 16 dec-10 kl 21:33 »
Jo det finns det men man måste alltid tänka på att dessa hästar är känsligare än andra livet ut .

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser