Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bada i kutterspån?  (läst 4223 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Bada i kutterspån?
« skrivet: 30 nov-10 kl 22:06 »
Vi har golvet täckt av kutterspån i vårt hönshus och jag undrar om det räcker för hönsen att bada i nu när det är vinter. Viljan hos hönsen att gå ut är inte så stor och det finns förvisso inte mer än snö att bada i för dem.
Räcker det med kutterspån eller bör de ha sand? Hur gör ni?
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: Bada i kutterspån?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 17:40 »
lätt & smidigt att ställa in ett kar med torv/jord/sand-blandning, brukar uppskattas!  :D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 18:10 »
Mina har ratat lådor med jord, sand osv. Idag köpte jag nåt dammfritt hampaströ på granngården och fyllde deras låda med. Hoppas att de gillar detta, det är annars bara rabatten vid verandan som godkänns, men hönsen vill inte sticka en näbb utanför sitt hus numera!  ::)
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #3 skrivet: 01 dec-10 kl 22:37 »
Mina gillar att bada i stallströ från granngården.
Det dammar otroligt mycket så jag har det på backen i ett skjul utan golv dit hönsen kan gå.
Där håller det sig torrt och fint.
Hönsen går raka spåret dit när man öppnar hos dom trots att det är -10 grader ute.
Fast när dom badat klart går dom snabbt in igen.
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 21:39 »
Nä, mitt hampaströ gillas ej. Vad tusan kan jag muta med för att få dem att bada inne? Annars har de en favoritplats i en rabatt... Tips någon?
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Torry

« Svar #5 skrivet: 09 dec-10 kl 22:06 »
Har du testat torv? Det har jag i deras "uterum" och de älskar att ligga där och "damma"
//Torry

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 13:11 »
Jo, testade det frra vintern ute, då var det omtyckt. Men byttan som stod inne med orv ratades! Hm..

emindy

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 27 dec-10 kl 02:24 »
jag är också fundersam, jag har blandat sanden med kutterspån för att de inte badade när det var enbart sand men funderar nu på att hälla dit överbliven blom eller såjord också. Jag är för snål för att köpa en bal med torv bara för att ha i sandbadet.

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #8 skrivet: 27 dec-10 kl 23:40 »
I höstas köpte jag en katttlåda som jag hällde ekologisk blomjord + kutterspån i. (Ungefär hälften/hälften).
Placerade den i hönshuset (ombyggda lekstugan), och den har varit jättepopulär ända sedan dess!  :)

(Vi har alltså små Chabohöns...)
« Senast ändrad: 28 dec-10 kl 00:10 av Myntas »

The Game

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 dec-10 kl 23:44 »
Jag har dragit in en såndär pallkrage man odlar blommor i.
Den har jag fyllt med torv och finsand..
Jäkla poppis och en bra aktivitet nu i detta vinterhelvete..

Men många gillar att bada i kuttersoån vid sidan om oxå har jag märkt.Sen när jag är där nere så brukar några hönor gärna lägga sig och bada runt mina ben..(där är det kutterspån)

/Majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare
skogaliten, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser