Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stackars klippta tackor.  (läst 2581 gånger)

hustran

Stackars klippta tackor.
« skrivet: 30 nov-10 kl 16:38 »
Usch,nu mår jag dåligt. Våra tackor klipptes för ca. 2 veckor sedan. De får hösilage ute och kan gå in i ströbädd. Jag ser att de fryser och bäddar ner sig i bädden. Skall jag tova små västar av ullen eller bara "blunda"? Vi har haft ca.-8 som max. hitills men det skall ju bli kallare nu. Så länge det inte blåser så fixar de nog kylan men fårhuset är helt oisolerat. Svårt att sova har jag numera. :(

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Stackars klippta tackor.
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 16:55 »
Hur skulle du kunna veta att november skulle bli så här kall? Var inte så hård mot dig själv.......
Se bara till att de har fri tillgång till hösilaget nu, de behöver äta mycket vilket frigör värme.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hustran

« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 17:12 »
TACK!

ulfg

« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 18:09 »
Ge dem lite hel havre, det värmer eftersom det är mest energi och så kan du sova lugnt om natten.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 21:12 »
Hmm, jag mår också dåligt... Mina klipptes för en månad sedan men det är inte mycket päls dom har. Nu i kväll står termometern på -19. De ligger också och gräver ner sig i ströbädden och ligger i en stor klump alla fem. De har dock baggen hos sig och jag vet inte om dom ännu är betäckta. Dessutom är de ganska runda och jag vågar inte ge kraftfoder för jag vill inte ha trillingar. De är finullskorsningar... Tycker ni jag ska omvärdera och börja ge dem kraftfoder? Hö har de obegränsat. För feta tackor är ju heller inget bra i lamtider...
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 21:20 »
Kan ni inte fodra dom inne? Det gör jag om det regnar, blåser eller är extremt kallt... det är ju nästan alltid nåt av det  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sarbe453

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-10 kl 21:26 »
Kan ni inte fodra dom inne? Det gör jag om det regnar, blåser eller är extremt kallt... det är ju nästan alltid nåt av det  :-[

Jo, jag fodrar inne och har dem i ladugårdsdelen. Den har dock bara plast för fönstren så det är rätt kallt inne
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 30 nov-10 kl 21:39 »
Gå ut och känn på deras ryggar, på huden... de är säkert varma och då vet du att de har det bra. Är de inte varma så behöver de mer mat + ev spannmål och ev flyttas till mindre dragit ställe(om möjlighet finns)...

Men jag känner mig ganska säker på att du kommer att känna riktig go värme mot huden på dem :D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

hustran

« Svar #8 skrivet: 30 nov-10 kl 21:44 »
Jag tror inte de äter på nätterna och dagtid är ngt. varmare +att de får hålla sig i rörelse när de kutar ut och in mellan måltiderna. Märker att de äter oftare nu, när pälsen är lång så ligger de bara och pöser runt balen. Motion för blivande mödrar måste väl vara bra. Intresset för baggen har varit på topp nu de senaste dagarna....också ett sätt att hålla värmen. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Charlotta Andersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser