Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovdjursbekämpning - vad tycker ni funkar bäst?  (läst 4390 gånger)

Urdjur

• Uppland
Rovdjursbekämpning - vad tycker ni funkar bäst?
« skrivet: 30 nov-10 kl 15:53 »
Jag planerar för min framtida småskaliga bondgård, och funderar på det här med rovdjursproblematiken. På sikt kommer jag nog att hålla olika fjäderfän, getter och kaniner i hushållningssyfte. Jag vill hålla djuren i så naturlig miljö som möjligt, men ändå få ett rimligt skydd mot predatorer.

När det gäller räv och såna större djur antar jag att viltstängsel är det bästa? Är det konstruerat så att det inte går att gräva sig under (t.ex. gjort för att grävas ner)? Finns det några "biologiska" alternativ, typ massiva höga häckar t.ex?

Klättrande djur såsom mink bör enkelt kunna ta sig över ett viltstängsel, inte sant? Är det lämpligast att bekämpa dessa med slagfälla, eller finns andra metoder?

Rovfåglar känns som det svåraste problemet. Är gårdshund t.ex. i kombination med olika fågelskrämmor ett bra sätt att hålla rovfåglar borta, eller passar duvhök och liknande ändå på medan hunden är inomhus och gosar? Kan man plantera stora buskar etc. som höns och ankor kan söka skydd under, eller slår predatorn till för snabbt för att det ska tjäna något till?

Jag hade tänkt hålla de flesta djuren i ganska mobila hus, så en tillhörande innätad rastgård/voljär kunde vara ett alternativ för att verkligen bli av med rovfåglar. Men då blir det svårt att t.ex. se till att ankorna får tillgång till dammen etc. så jag skulle helst slippa det, om det finns andra bra alternativ.

Tacksam för era bästa praktiska tips och idéer!

esten

• -
SV: Rovdjursbekämpning - vad tycker ni funkar bäst?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 16:09 »
Det har gjorts en undersökning på just det effektivaste viltstängslet , för två såväl som fyrbeningar , och man kom fram till en häck av rosor . De heter väl rosa rugorosa , de med de största nyponen ? Det var i alla fall de sorterna med störst nypon på .
Stängsel gick att forcera men få ville tampas med en ilsken nyponbuske .

I england är det vanligt med stengärdsgårdar som är lite bredare med en planterad häck av rosor på toppen .
Egentligen två stenmurar med jord emellan .

Annars aldrig bo nära större lantbruk eller soptippar de drar diverse skadedjur .

Fårnät som sitter uppe på vintrarna utan att djuren vistas där blir ofta dödsfällor för vilt , älg räv och rådjur brukar kunna fastna .

Urdjur

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 17:33 »
Så intressant esten! Då antar jag att rotsystemet på nyponroshäcken är så omfattande att det är svårt för grävande djur att ta sig under också?

Har du eller några andra synpunkter på rovfåglarna? En variant är ju att "ta det som det kommer", dvs näta in efter behov, men några riktlinjer vore ju ändå bra att känna till i planeringsskedet.

sisel

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 18:04 »
Jag har mina kaniner i en ca 70 kvm stor hage och var från början inställd på att fixa något slags nättak, men jag låter det nog vara som det är.
Enligt min granne, som lämpligt nog råkar vara länets jaktvårdskonsulent ,bör det inte vara någon fara med tanke på kaninernas storlek (belgiska harar, ca 4 kg) och att de har gott om tunnlar och gömställen.

F.ö. tycker jag att Rosa rugosa var ett ypperligt tips! De har väldigt kraftiga rötter och en hel häck har nog rotsystem som hindrar de flesta. (Själv planterar jag allsköns udda träd och försöker hålla borta rådjur och älg från dem.)

Urdjur

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-10 kl 09:41 »
Jag hade visserligen tänkt mig lantraskaniner, men poängen med gömslen etc. bör ju gälla dem också, om man bara planerar marken väl. Hur funkar det där med tunnlarna förresten - händer de att de tunnlar sig ut ur hagen också? Eller håller de sig där man utfodrar?

Birgit

« Svar #5 skrivet: 01 dec-10 kl 10:53 »
Ska man ha kaniner löst så bör man nog gräva ner ett nät runt hägnet, för de gräver sig ut annars.
En gårdshund är ett bra sätt att kunna hålla mindre djur löst dagtid. Finns flera sorter att välja bland. Viktigt att den då kan gå lös ute och att den vänjer sig vid djuren från första stund.

Urdjur

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 dec-10 kl 14:20 »
Det var det jag misstänkt Birgit. Hur snabbt tunnlar de sig ut - kan det gå på en dag? Annars tänker jag mig att en mobil hage som flyttas dagligen kunde vara en alternativ lösning.

När det gäller hund hade jag tidigare funderat både på dansk-svensk gårdshund och isländsk fårhund, men det var innan jag började tänka på kaniner. Tror inte en DSG är så bra med kaniner (de är ju avlade för att ta råttor). Har också funderat på att helt enkelt köpa en beprövad gårdshund oavsett ras som t.ex. behöver omplaceras, som är uppvuxen med djur och bra på att markera med skall om främmande fåglar m.fl. närmar sig.

sisel

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 dec-10 kl 16:46 »
Jag vill inte ge sken av att vara någon expert på området eftersom jag bara har haft kaniner i 1½ år, men jag kan ju beskriva hur mina bor.
Jag har 4 hanar i en hage på 70 kvm och de bor utomhus året om. Halva hagen är utomhus utan tak och halva är inomhus i ett uthus. De har en liten kattlucka så att de kan gå emellan som de vill. Just nu har vi en dryg halvmeter snö och kring -20 grader och då vill de inte gå ut.

Under sommarhalvåret har jag ytterligare 5 kaniner ute i en flyttbar bur på ca 8 kvm. Eftersom det är små hermeliner måste de förstås ha tak på buren.
Ingen av hagarna har nedgrävt nät eller nätbotten och det har egentligen inte varit några problem.
Jag tror att kaniners grävande följer en logik som inte är helt uppenbar.
Hermelinerna hade en två-veckors period i juli när de grävde frenetiskt och de är imponerande effektiva. Det var dessutom ett lagarbete där en var längst ner i gången, en i öppningen och en ovan jord för att jordskyfflandet skulle fungera optimalt. Märkligt nog tog grävandet slut lika plötsligt som det uppstått och resten av sommaren var de snälla och skötsamma.
Jag vet inte om det möjligen kan finnas könsskillnader? Mina fyra belgiska harar (alla hanar) har överhuvudtaget aldrig ens krafsat i jorden. (Deras tunnlar är av trä och byggda av matte ;))

En helt annan grej som jag dock tror man ska ha ögonen på när det gäller fasta hagar är risken för coccidios.

Anders_R

« Svar #8 skrivet: 05 dec-10 kl 17:45 »
Urdjur, vad har du för rovdjur omkring dig?

Jag undrar, eftersom jag är en rovdjursvänlig jägare som vuxit upp på bondgård med massor av mindre rovdjur omkring. Mitt råd är att ta reda på vlika rovdjur du har omkring dig. Räv, grävling, mård och mink fixar du ganska enkelt genom att gräva ner helt vanligt hönsnät 60 cm ner i marken och sedan lägga dubbelt med kycklingnät nedersta halvmetern. Skulle du råka ut för gråben, dvs varg, har du ett annat problem. Då måste du sätta upp fårstängsel, gärna dubbelt - minst 160 cm högt. För att vara 100% mot varg behövs el, som du får stöd av länsstyrelsen för.

Gör allt du kan för att undvika att döda rovdjur - de är viktiga. Jag har skaffat mig många ovänner i jägarkåren för mitt sätt att förhålla mig till dem, men jag anser att de kan hållas borta från våra djur med mycket enkalre medel än att ta livet av dem.

Det största problemet jag stött på är duvhök. Dem måste man bygga tak för...jobbigt..
Vem sade att man  kan ha för många djur?
Hemma bor det ormar, katter, hönsor, rådisar och snart blir det ännu fler... :-)

Urdjur

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 06 dec-10 kl 09:43 »
Tack för tipsen Anders. Jag har inte slagit ner några bopålar än, utan håller på att samla in fakta och laborerar med olika designutkast i detta läge. Då är det bra att få en bild av vilka olika lösningar på rovdjursproblematiken som finns.

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 dec-10 kl 10:25 »
http://www.pixbox.se/pic_show_id31916045.html

ha en sådan här stående på lämpligt ställe , hela tiden så slipper du mycket problem. VI fångar mink och iller, samt ibland råttor i den. Sen kan du välja om du vill köra en mil och släppa djuren eller skjuta dem i lådan.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 06 dec-10 kl 11:52 »
http://www.pixbox.se/pic_show_id31916045.html

ha en sådan här stående på lämpligt ställe , hela tiden så slipper du mycket problem. VI fångar mink och iller, samt ibland råttor i den. Sen kan du välja om du vill köra en mil och släppa djuren eller skjuta dem i lådan.
skjut minken...skänk inte problemen till nån annan tack!!
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 06 dec-10 kl 11:59 »
Nä, jag lovar dig, ingen mink kommer härifrån levande, men vissa har svårt med det så därför skrev jag så. Nä vi skjuter dem och  bränner....... oftast är det mer än en, så man får ett par i ett par dagar och sedan är det lungt. sen har vi vattendrag i n ärheten så här trivs de...... skit
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 06 dec-10 kl 12:05 »
som tur är så har jag inget vattendrag förbi hönsgården... ytterst sällsynt med mink och iller här...däremot räv och grävling och en och annan rovfågel...  räven tjuvar gäss..grävlingen tjuvar ankor och rovfågeln tar duvor...och ekorren och kråkfåglar knycker ägg...
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 07 aug-13 kl 12:03 »
Även om jag tror bössan är ett bra hjälpmedel, så är jag tveksam till att skjuta skatorna. De både varnar och jagar bort en del andra krabater. Hellre att skatan tar ett ägg än att duvhöken tar en höna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare
Hantverkaren, torbjorn, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser