Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vetrinär?!?  (läst 3616 gånger)

saharatwin

• Västerbotten
Vetrinär?!?
« skrivet: 30 nov-10 kl 11:56 »
Hej.
Mina grannar har en katt de tänker fånga in å avliva, som håller på frysa å hungra ihjäl. Troligtvis vildkatt efter kattungar i sommar.
Mitt hjärta vill ju bara hämta denna katt å ta hand om den, men vad händer om den behöver vetrinär vård?
Jag har inte möjlighet till att bekosta sådant i nuläget,?!?
Här där jag bor har djurskyddet överfullt..bo hos mig å få mat inga problem..men om det kommer till att den behöver vård vad gör man då?
MVH Emma

pålle

• Gäst
SV: Veterinär?!?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 12:58 »
Citat från: saharatwin link=topic=100996.msg 894137#msg 894137 date=1291114612
Hej.
Mina grannar har en katt de tänker fånga in å avliva, som håller på frysa å hungra ihjäl. Troligtvis vildkatt efter kattungar i sommar.
Mitt hjärta vill ju bara hämta denna katt å ta hand om den, men vad händer om den behöver veterinärvård?
Jag har inte möjlighet till att bekosta sådant i nuläget,?!?
Här där jag bor har djurskyddet överfullt..bo hos mig å få mat inga problem..men om det kommer till att den behöver vård vad gör man då?
MVH Emma
Tja du har ju två möjligheter  antingen chansa eller låta dom av liva  så valet är ditt
« Senast ändrad: 01 dec-10 kl 08:53 av Pålle »

Urdjur

• Uppland
SV: Vetrinär?!?
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 15:22 »
Kanske är det bästa i det här läget att avliva denna katt, och sedan ta sig an en katt från djurskyddet som du nämner när ekonomin tillåter?

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 15:43 »
Om denna lilla katt är så tam att du kan undersöka den, så är det väl inte så svårt att ta reda på om den är så pass frisk att du inte behöver till vet?
Men som ovanstående sa, kanske bäst att låta den bli avlivad och sedan vänta ett tag. För även en frisk katt kan ju råka bli sjuk eller skadad! Visst kan man försäkra den om man vill, men självrisk kostar ju i vilket fall en slant.

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 15:51 »
Har Djurskyddet tillgång till veterinär? Kanske kan de undersöka katten (och i värsta fall hjälpa till med avlivning) om du lovar att ta hand om den? Ofta säger de nej för att det är fullt i burarna på katthemmen, men kanske finns resurser att hjälpa om de "slipper" husera den?

Jag förstår hur du känner, och skulle själv vara kluven. Jag tror att det vore bra med ett veterinärbesök även om den "bara" är utmärglad. Då behöver du också råd om vad den ska äta den första tiden. Uttorkning är också ett problem. Det är farligt att ge för mycket och för kraftig mat till någon som svultit under en längre tid.

Tänk över din situation, kan du själv transportera katten? Har du råd att köpa foder och ev veterinärvård längre fram? Har du tid att sköta en katt som kanske behöver extra omsorg den närmaste tiden? I så fall tycker jag du ska ringa Djurskyddet och höra om de kan hjälpa till. Annars tycker jag också att du ska ta dig ann någon längre fram.

Det är bra om den stackaren slipper frysa/svälta ihjäl, bara dina grannar kan avliva på ett effektivt sätt.

Kram / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 19:37 »
Detta är nog en vildkatt, efter nån kattkull i sommar. Han fräser då man kommer nära.
Får under morgondagen kolla om ev djurskyddet betalar vetrinär.
Mat och bostad har jag inga problem att ge den.
Men man får avvakta tills vi fångat den å ser hur skicket är kanske. Sen ta beslut.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 01 dec-10 kl 08:40 »
Om alternativet till att du tar hand om den är avlivning eller att den självdör kan jag inte se varför  man inte skulle ge den en chans. Om den inte går att få ordning på med vila, värme, vänlighet, bra mat, avmaskning och avloppning så kanske dina grannar kan tänka sig att stå för avlivning när du har gjort ett försök. Rent krasst är ju alternativet att den dör ganska snart annars. Visar det sig att den är så sjuk och inte blir frisk av bra skötsel kan man ju alltid avliva den efter att man har gjort ett försök och gett den en chans.

Alla katter går tyvärr inte att rädda men man kan åtminstone ge dom en chans så länge dom inte är i så dåligt skick att det är rent djurplågeri att hålla liv i dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 01 dec-10 kl 09:19 »
Nä självdö ska den ju absolut inte. Bara inte lyckats fånga den än!
Blir nog kolla läget på den och sen se vad jag tar för beslut!

MVH Emma

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 01 dec-10 kl 09:40 »
Ofta har katthem, eller kommunen, fällor att låna ut.
Sen är det inte säkert att alla katter går i fälla. Är den van att få mat? Ibland krävs att man bygger upp ett "förtroende". Sätta ut mat på samma plats och tid varje dag (och inte försöka ta den på en gång, om den är skygg). Säkert kan folket på katthemmet ge råd om hur man kan fånga rädda, förvildade katter.

Jäkla kallt här i Stockholm, säkert ännu kallare hos er? Hoppas ni får fatt i den snart!
Lycka till / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 02 dec-10 kl 11:38 »
Hej!
Har du ingen i din närhet som har Norma-piller?
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 dec-10 kl 16:34 »
Hej!
Har du ingen i din närhet som har Norma-piller?
Beekeepern.
Fan vad störande du är med dit skjutande   jämt så jävla puckat  att du bara är så gävla enkelspårighet   måtte ja all drig träffa dig.
« Senast ändrad: 02 dec-10 kl 18:32 av Pålle »

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 02 dec-10 kl 16:42 »
Jag håller med Azoo-Lina och Pålle.

Jag skulle ge den en chans, utan tvekan!

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 07 feb-11 kl 12:03 »

Fick barn mitt i allt..så han aldrig uppdatera hur det gick för denna katt ifall nån nu undrar.

Den fångades in...blev tam
å fick ett nytt hem.. :D
Så det lönar sig att försöka..

/ emma

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 feb-11 kl 12:22 »
Fick barn mitt i allt..så han aldrig uppdatera hur det gick för denna katt ifall nån nu undrar.

Den fångades in...blev tam
å fick ett nytt hem.. :D
Så det lönar sig att försöka..

/ emma
härligt Grattis :D

Alba

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 07 feb-11 kl 12:23 »
Underbart!

Grattis både till barn och katträddningen!

:D / Alba

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 07 feb-11 kl 13:39 »
Va roligt med bebis och lyckad katträddning! Grattis till båda succéerna  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

256:an

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 07 feb-11 kl 21:10 »
Man blir så glad när det ordnar sig till det bästa.  :D Grattis till bebis också! (titta gärna in på barnsidorna, där finns många kloka ord)

Katharina K

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 07 feb-11 kl 21:18 »
Vad roligt, grattis toll de båda små  :-*. Tänkte just skriva att den nog klarar sig utan veterinär. Katter är ett släkte som har en enorm läkförmåga, min jobbarkompis räddade en för bara några veckor sedan, den är också pigg och frisk nu, dock hade den förfrusit några tassar så den fick lite vererinärvård, men det hade nog gått utan också.
När det gäller infångade katter som någon är beredd att ge ett hem om de klarar sig så är vår vererinär iaf väldigt generös.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser