Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk skinka på julbordet förslag....  (läst 12526 gånger)

Weasel

• Skåne
SV: Vegetarisk skinka på julbordet förslag....
« Svar #20 skrivet: 08 dec-10 kl 09:33 »
strunta i skinkan och gör lyxiga vego-köttbullar istället, otroligt goda!!!
Ser ut som och har samma konsistens som kött- köttbullar, äte med glädje även av "Anti-vegetarianer" ;D
Kommer inte håg vem jag fick receptet av men de kallades Marsha-balls (receptet sitter på insidan skafferidörren, jag gör flera stora satser åt gången och fryser in.

2 ½ dl   riven hård ost, knappt (gärna cheddar)
1 dl  finhackade valnötter
2 st ägg
1 st gul eller röd lök, finhackad
1 ¾ dl ströbröd
1 ½ krm salt
olja eller smör att steka i
2-2 ½ dl buljong

Blanda ost, nötter, ägg, lök, ströbröd, och salt till en smet. Rulla bollar. Stek dem i olja, smör eller margarin tills de får fin färg. Lägg upp dem att rinna av på hushållspapper. Lägg alla bollar i en stor panna och slå kokande buljong över. Sjud under lock ca 10 minuter. Ta sedan av locket och fortsätt sjuda tills nästan all buljong kokat in, ca 25-30 minuter.

Dessa gör jag lite då och då också! Verkligen en höjdare som min super-köttätare till sambo också gärna äter med god aptit! ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 08 dec-10 kl 12:28 »
Dessa gör jag lite då och då också! Verkligen en höjdare som min super-köttätare till sambo också gärna äter med god aptit! ;D
Jamen....undrar om det inte var från dig jag fick receptet, jag tackar och bockar, de är verkligen enormt goda!!!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Weasel

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 08 dec-10 kl 14:28 »
Jamen....undrar om det inte var från dig jag fick receptet, jag tackar och bockar, de är verkligen enormt goda!!!!!

Är möjligt jag tipsat om det, men jag fick det från någon annan här på alternativ först!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 08 dec-10 kl 17:35 »
 ;D Jag skriver av recept för brinnande livet tack alla... ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #24 skrivet: 11 dec-10 kl 11:14 »
Hasselnötsbiffar gillar alla, även köttisar, brukar vi alltid ha på julbordet.
Annars är det mums tillsammans med potatis och svampsås och lingon.

Koka råris eller vilket ris som helst.
Mal en påse med hasselnötter på mandelkvarn. (Nej mal inte själva påsen :P ;))
Riv eller finhacka gul lök.
Krydda, jag tar bara shouyo och lite havssalt.
Blanda allt när riset är nykokt och varmt, använd händerna och forma biffar.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Anjushka

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 20 dec-10 kl 23:31 »
Söker efter tipps på vad man kan bjuda på istället för jul skinka till en vegetarian.. alla tipps motages tacksamt.../ Susanne

Jag tänker testa ett nytt recept i år... som jag tycker verkar intressant! http://www.oxon.se/seitan/recipe.html#skinka

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #26 skrivet: 21 dec-10 kl 00:13 »
Om du tänker dig en kall maträtt som är god på smörgås och som innehåller protein så passar spenatbiffar bra. Supergoda både kalla och varma!

Blanda:250g hackad spenat (färdigfryst eller förvälld färsk), 1 dl purjolök, 1 msk pressad vitlök, 1 tsk salt, 0,5 dl vetemjöl, 1 ägg (eller 2 så håller de ihop bättre).

Smält lite smör (alt. olja) i en stekpanna, häll i all smeten och stek på låg-medel värme tills den stora pannkakan håller ihop och får fin färg. Vänd och stek andra sidan. Skär i mindre bitar och ät varm eller kall. Den är väldigt god att doppa i en blandning av 3 msk koreansk (eller japansk) soja + 1 tsk ättiksprit. Gott med basmatiris till. Väldigt goda kall på macka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser