Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med skrikande katt, tack!  (läst 5527 gånger)

jenni

• Gäst
hjälp med skrikande katt, tack!
« skrivet: 23 jun-06 kl 15:21 »
Varje morgon sätter våran katt igång vid tre-fyra tiden med att skrika för att hon vill ut. Hon är ute hela dagarna och vi har försökt få henne till att vara ute på natten då istället men icke! Vi har inte möjlighet att ha kattlucka så är det någon som har tips på hur man kan göra, för nu börjar man bli riktigt, riktigt trött på det  :-\

Lena A

Re:hjälp med skrikande katt, tack!
« Svar #1 skrivet: 23 jun-06 kl 17:49 »
Nu när det är så ljust ute släpper vi in vår katt vid 22-23-tiden. Han är ute mer eller mindre hela dagen (kommer in för att kela och äta  :)).

Vi släpper ut honom vid 6-7-tiden på morgon (när vi går upp) och det fungerar bra. Han sover mest hela natten, tror jag. Jag hör honom ibland knapra på kattmaten, men sedan går han tydligen och lägger sig igen.

Du kanske ska pröva med att släppa in honom senare på kvällen, om ni inte gör det redan. Annars verkar det som om ni får släppa ut honom så tidigt, för att få lugn och ro. Det kanske blir bättre när det blir mörkare ute.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-06 kl 19:34 »
Slapp för guds skull ut katten på kvällen innan ni går och lägger er så slipper ni skrikandet. Sätt en kattlåda utanför ytterdörren så katten kan gå in där och lägga sig.

Det går ingen nöd på katten om den får vara ute hela natten. Våra är ute på natten och det fungerar alldeles utmärkt. På sommaren när det är varmt ute ligger de mest och sover inne.  ;D

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

jenni

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jun-06 kl 21:38 »
nu släpper vi ju ut henne vid sju på morgonen och hon kommer in vid elvatiden på kvällen. Skickar man ut henne på kvällen så står hon vid dörren och jamar eller hoppar upp på fönsterblecket och river på fönstret mitt på natten och ska in istället. Hon har redan en bur ute som hon kan gå och lägga sig i och som hon också gör ibland om det tex är för varmt ute.. nåt mer förslag kanske??

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #4 skrivet: 23 jun-06 kl 22:14 »
Tyvärr har jag inget svar att ge dej... :(

Jag har samma problem med en av våra katter(vi har 4).

Hon är ute hela dagen kommer in vid 23.00 och sen vill hon gå ut vid 3-4...super jobbigt.....får aldrig sova en hel natt.

Vi har också provat att ha henne ute på nätterna men då står hon och VRÅLAR på utsidan istället...suck!!
« Senast ändrad: 23 jun-06 kl 22:15 av IsaIrina »
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Lena A

« Svar #5 skrivet: 24 jun-06 kl 17:15 »
Jenni, hm.... jag förstår att det är jobbigt när katten står och skriker och vill in. Man har ju inte hjärta att inte låta den komma in.

Man skulle tro att en katt som varit ute hela dagen är så trött på kvällen att den sover hela natten men så är tydligen inte fallet i ditt fall. Vår katt går omkring en stund vid dörren när vi släppt in honom för kvällen, men när inget händer hoppar han upp till favoritstället, tvättar sig noggrant och somnar. Som sagt, han vaknar någon gång under natten men han har tydligen förstått att han inte får gå ut förrän på morgonen, så hittills har det fungerat bra.

Tidigare hade vi en katt som också ville ut tidigt. Vi har en veranda där den fick vara på småtimmarna (vilket inte var populärt) och så småningom förstod hon att om hon stör oss tidigt så blir det verandan som gäller - och till slut var hon helt tyst tills vi släppte ut henne.

Annars är det nog mycket vanligt att vi som har katt sällan eller aldrig sover en hel natt ostört  ;). Åtminstone känner inte jag någon som inte vaknar någon/några gånger på nätterna av att katterna gör något. Vad gör man inte för de små liven  :)

Nej, jag har inget annat förslag än tidigare, att släppa in henne sent på kvällen så att hon är trött.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 24 jun-06 kl 19:15 »
Jag är så glad att vår nuvarande katt inte är en skrikare! Nu på sommaren är han nästan jämt ute och när han kommer in är han så slut att han sover nästan hur länge som helst. Vår förra katt (ursprungligen min sambos) började tokjama och leva om i vårt sovrum varenda natt. Den katten vägrade gå ut (hade bott i lgh innan) och väckte oss antagligen för att få lite sällskap på nattimmarna när han själv var vaken. Inte populärt!
Vi stängde in honom i badrummet om han inte slutade efter tillsägelse men det var inte en speciellt effektiv metod eftersom han inte lärde sig men det gav oss i alla fall sovro. En kompis gör så att hon duschar sin (inne)katt så att han får ett sjå med att slicka sig ren om han ställer till oväsende på natten men jag vet inte om jag är så förtjust i metoden.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #7 skrivet: 24 jun-06 kl 23:02 »
Kan du inte ha ett fönster öppet på glänt om nätterna? Om det är för långt ner till marken kan du ställa en bräda på utsidan så hon kan gå ner.

Jag hade blivit tokig om jag hade en sådan katt  ;)  älskar att sova och hatar att bli väckt - hade nog ändå tvingat henne att vara ute hela nätterna. Som någon annan också sa, det far de inte illa av. Kanske hon skriker därute den första veckan - men så småningom bör hon väl vänja sig...

Mina två katter är alltid ute på nätterna. De är vana vid det. Sedan är de inne på dagarna och kommer och går lite som de vill. De har också ett loft på stallet att sova - ett eget kattrum med bekväma fåtöljer och lådor med gamla filtar i  :D
En annan fördel är att de är av den tysta sorten - de säger aldrig ett knyst  ;D
Why be normal when you can be yourself?

Susanne

« Svar #8 skrivet: 24 jun-06 kl 23:54 »
Själv tycker jag inte katter ska få styra och ställe så med våra liv att man inte ens får sova. Tycker heller inte att katten ska tvingas vara ute bara för att den förstör ens nattsömn. Vår katt får inte ens vara ute på nätterna för oss!  Antagligen har iaf er katt lärt sig från början att den blir belönad genom att bli utsläppt med sitt beteende när den sagt till att den vill ut, och det har med tiden blivit ett krav från katten att den SKA ut. Det är nog lättare om man från början nonchalerar katten för då lär den sig att det inte är någon idé förrän husse eller matte kliver upp. Men kanske går det ändå att nonchalera katten nu också, även om det kommer ta längre tid och krävas mer av er? Använd öronproppar eller andra hörselskydd till katten lärt sig att den får vänta till ni kliver upp. Bäst vore förståss att belöna så fort den blir tyst, men det kan man inte begära som träning sådär i ottan.  ;)

Lena A

« Svar #9 skrivet: 25 jun-06 kl 18:22 »
Håller med dig, Susanne. Det gäller att inte uppmuntra beteendet - men det är lättare sagt än gjort  ;) Det gäller att vara konsekvent och ha tålamod, för det kommer nog att ta tid. Öronproppar är en bra idé (säger en som använt dylika med framgång  :)).
« Senast ändrad: 25 jun-06 kl 18:24 av Lena A »

jenni

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 jun-06 kl 21:47 »
Kan du inte ha ett fönster öppet på glänt om nätterna? Om det är för långt ner till marken kan du ställa en bräda på utsidan så hon kan gå ner.
Då vi bor i myggparadiset är det inget alternativ!

Antagligen har iaf er katt lärt sig från början att den blir belönad genom att bli utsläppt med sitt beteende när den sagt till att den vill ut, och det har med tiden blivit ett krav från katten att den SKA ut.

Grejen är ju den att vi har aldrig släppt ut henne! Vi har nonchalerat henne från första gången. Ibland när man fått nog har man gått ner, tagit henne bestämt och lagt henne i sin sackosäck och då kan hon ha varit tyst i en halvtimme ungefär, sen är hon igång igen!

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 25 jun-06 kl 22:06 »
Det går nog inte att lära om katten.
Vill den gå ut så vill den, katter är inte så anpassningsbara som hundar.
Antingen får du väl göra dej av med katten eller fixa så den kan komma ut själv på nåt sätt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Susanne

« Svar #12 skrivet: 25 jun-06 kl 22:58 »
Är katten kastrerad?

jenni

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jun-06 kl 19:55 »
Är katten kastrerad?

ja, det är hon

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 27 jun-06 kl 23:02 »
En del katter samarbetar inte!

En del katter ær næstan som hundar, vill vara till lags.
Blir dom straffade på något sætt så blir dom djupt førolæmpade
och tænker sig før sedan. Men din bara kør på, utan eftertanke.
Jag tror den ovanstående som føreslog badrumsisolering kom med
bæsta førslaget.
Din katt ær ute hela dagarna. Det ær troligt att hon ligger och sover
någonstans då och då och spar energi, men det kan man ju inte
gøra något åt!
Det enda jag annars kan komma på ær att skaffa en matskål med
timer så att hon får ett skrovmål kl 03. Då kanske hon sover på
maten ett par timmar eller så.
Min kisse har lært sig allt hon ska utom att inte kæka sina møss inne. Ær jag inne går hon snællt ut igen, ær jag inte det så ligger
det en magsæck eller två på mattan då jag kommer...
Alla har vi våra ovanor, folk som fæ.

Lena A

« Svar #15 skrivet: 04 jul-06 kl 08:37 »
Jenni, hur har det gått med lilla katten?  ???

jenni

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 jul-06 kl 22:34 »
Jenni, hur har det gått med lilla katten?  ???

Hon har lugnat ner sig lite nu. Hon börjar fortfarande att jama på natten, men hon ger sig ganska fort när det inte är nån som bryr sig om henne. Hon har väl äntligen börjat fatta att det inte är nån idé!

Lena A

« Svar #17 skrivet: 05 jul-06 kl 08:45 »
Det låter skönt för er alla  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, Sussare, lavendula, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser