Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken lera lämpar sig bäst  (läst 3217 gånger)

Diablo

  • Inlägg: 71
  • Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
Vilken lera lämpar sig bäst
« skrivet: 26 nov-10 kl 14:44 »
Jag är så sugen på att börja med keramik igen. Nu har jag ingen tillgång till ugn, men vad jag har förstått så finns det möjlighet att bränna i exempelvis halm. Men vilken lera lämpar sig då bäst?
Jag tänkte börja med småsaker som man kan göra med barnen för att få tillbaka känslan igen!
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Vilken lera lämpar sig bäst
« Svar #1 skrivet: 18 dec-10 kl 21:34 »
Jag har aldrig bränt i halm, men när man jobbar med material där det kan svänga kraftigt i temperaturerna så är det ju bra om det är mycket chamotte i så att det inte spricker. Det kan du köpa separat eller färdigblandat. Kanske "rakulera" passar? Fråga direkt hos cebex eller vem du nu köper ifrån, de har ofta jätte breda kunskaper.
Lycka till och berätta gärna mer om halmbränningen!
God jul
/Christine

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Vilken lera lämpar sig bäst
« Svar #2 skrivet: 18 dec-10 kl 21:40 »
Jag kör på stengodslera 40%-50% chamotte när jag gör gropbränningar.
Själv använder jag sågspån som jag får från träslöjdsläraren på en skola i närheten. De fyller i regel en säck i veckan, så jag säger bara till när jag behöver.

Diablo

  • Inlägg: 71
  • Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
SV: Vilken lera lämpar sig bäst
« Svar #3 skrivet: 19 dec-10 kl 16:41 »
Jag har aldrig bränt i halm, men när man jobbar med material där det kan svänga kraftigt i temperaturerna så är det ju bra om det är mycket chamotte i så att det inte spricker. Det kan du köpa separat eller färdigblandat. Kanske "rakulera" passar? Fråga direkt hos cebex eller vem du nu köper ifrån, de har ofta jätte breda kunskaper.
Lycka till och berätta gärna mer om halmbränningen!
God jul
/Christine

Tack, för tipset om rauklera. Det ska bli så kul att börja med keramik igen. Hoppas att jag får barnen med mig :D
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 2 användare
LimJans, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser