Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt om biter av sig pälsen.  (läst 16567 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Katt om biter av sig pälsen.
« skrivet: 25 nov-10 kl 11:17 »
En av våra katter biter av sig pälsen uppe på ryggen så hon nästan blir helt kal, ungefär så nära nacken som hon når och sedan ned till svansroten, det blir som ett c:a 10 cm brett band längs ryggen som nästen helt saknar päls.

Hon gjorde så för c:a 3 år sedan ocksåoch då tog vi henne till veterinär som tog hudprov men det visade ingenting.. De sa åt oss att avvakta lite och efter några månader slutade hon och det blev bra igen. Men nu har hon alltså börjat igen, hon verkar inte lida av det på något annat sätt än att hon ogärna vill gå ut (antar att det är kallt).

Någon som har någon tanke om vad det skulle kunna bero på?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Katt om biter av sig pälsen.
« Svar #1 skrivet: 25 nov-10 kl 11:51 »
skabbkvalster? smärta på det gnagda stället eller klåda som gör att hon biter sig..  vitaminbrist kan ge diverse underliga beteenden... eksem?hur ser hårbotten ut? allergi?

torr hårbotten pga kylan kanske orsakar klåda?
Fjäderfän och kaniner

Trivial

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 nov-10 kl 11:56 »
Grimbart kommer med många spår värda att kolla upp. Det enda jag kan tillägga är stress, har det skett några större förändringar hemma nu? Någon som flyttat in/ut?

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 nov-10 kl 12:02 »
Njurproblem ser enligt min vet ut så. När jag tog bort Friskies torrfoder och gav katten fisk, köttfärs, ägg, mjölk(fil & yoghurt eg.) försvann det. Nyfiken på om det fanns samband med dieten, satte jag tillbaks torrfodret, vilket visade sig ganska snart på katten. Ser i min katts fall ut som 10cm hårlösa fartränder på bägge sidor ryggraden.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-10 kl 12:05 »
tänkte oxå på njurarna... fast gnager de så långt som upp till nacken då?
Fjäderfän och kaniner

Lina W

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-10 kl 12:10 »
Vi hade en Cornish Rex katt som fick diabetes och han slickade bort massor av päls innan vi upptäckte vad felet var...
Försvinner det inte bör du nog kolla upp ev parasiter och njurfunktion och då även diabetes.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 nov-10 kl 12:39 »
Ok. Tackar för svaren! Njurarna var något som jag också funderade på.. Syrrans katt hade fel på njurarna och det slickade/gnagde av sig pälsen, förvisso på insidan av benen och under magen.

Skabb borde de ju ha se på hudprovet/veterinärudnersökningen (då för 3 år sedan), i.o.f. kan det ju vara något annat denna gång med exakt samma symptom men jag tror inte det.. Vore det ex. rävskabb skulle ju de andra katterna och hundarna ha problem också

Kanske skulle testa det som tinna.m skrev och testa utan torrfoder..

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 nov-10 kl 12:42 »
tänk på att inte ge katten av dina matrester..salt är inte bra om njurarna spökar..se till att vattenskålen alltid är full...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 26 nov-10 kl 21:38 »
Loppor kan ge liknande gnagsymptom. Och det är inte alltid så lätt att se loppor på en katt. Kan vara värt att kolla igenom katten mycket noga.

Nu vet jag inte hur hanterbar din katt är men om den tillåter det kan du klia runt i pälsen på rygg och sidor när den står upp och sedan snabbt vända på den och blåsa på magen. Loppor bruka fly pälsrufsandet och samlas på magen när man gör så och dom är ofta lättare att se i den lite finare pälsen som växer där. Man kan även använda luskam och se om man kan hitta loppskit, som ser ut som brun jord i pälsen. Om man blöter "skiten" blir det rödaktigt av hemoglobinet i blodet som dom har kalasat på.

Hoppas att några av alla tips du har fått löser kisses problem!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dagg

« Svar #9 skrivet: 27 nov-10 kl 10:42 »
Min gamling Assar gjorde på liknande sätt. Han fick också klåda i öronen. Jag trodde det var öronskabb, men när vet. kollade fanns inga skabbdjur. Vet. trodde allergi eller överkänslighet. Jag bytte foder, skar ner på torrisar, han fick cortisontabletter och vips var alla symptom borta.
//Dagg

Clementine

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 dec-10 kl 01:26 »
En kompis katt slickade av sig pälsen i ett par månader innan de fick ordning på det. det visade sig vara inflamerade analsäckar. tydligen kan de få konstiga "långsökta" problem av infektion i dem. men jag tänker att vetrinären borde kollat de isf. annars har jag ingen aning...
Jag har babylonsjukan!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 05 dec-10 kl 22:12 »
På "min" Distrikts-veterinär-station kan de ta ett blodprov som visar på både njur och leverfunktion samt tecken på infektion. Provet är klart på en timma!
Vad ger Ni katten att äta? Hur ser ögon och klor ut?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 2 användare
javill, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser