Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Graviditetstest på får?  (läst 5245 gånger)

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
Graviditetstest på får?
« skrivet: 24 nov-10 kl 14:13 »

Kan man se om en tacka är dräktig med hjälp av ett graviditetstest för människor?

vallhunden

• Västergötland
SV: Graviditetstest på får?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-10 kl 14:53 »
Det har jag aldrig hört, att det skulle fungera ;D ;D
Fast det vore roligt om någon testade!!
Man kan också pröva med en guldring, eller en svetspinne över dom. Hederliga gamla häxmetoder, som fungerar utmärkt :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-10 kl 15:16 »
Man kan också pröva med en guldring, eller en svetspinne över dom. Hederliga gamla häxmetoder, som fungerar utmärkt :)

Hur ger den utslag då? Min mammas mormor kunde spå antal barn och kön på barnen med en ring i en tråd, det fungerade även med en synål... Det har stämt hittills i alla fall. Fast jag skulle få 4 döttrar... Hmm, får väl räkna tackorna som döttrarna då... ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 nov-10 kl 15:39 »
Precis!
Fast det är ingen idé att hålla ringen över dig ;D ;D
Det ska ske över den förhoppningsvis dräktiga magen :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 nov-10 kl 15:39 »
Hmmm...dräktighetstest heter det på djur. På frågan om man kan använda grav.test för människor så skulle jag säja NEJ. Grav.test för människor bygger på att man detekterar ett hormon förkortat hCG (= HUMANT korion-gonadotropin). Får producerar med allra största sannolikhet inte samma hormon som människor. Fast jag ska ärligt säja att jag inte vet vilket hormon får producerar.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 15:46 »
Hmmm...dräktighetstest heter det på djur.

Tack, ett ord i rättan tid! Tycker det är så tråkigt med förmänskligande av djur genom att tala om graviditet, babysar, barn, ammande och så vidare när det finns djurspecifika uttryck.

Utanför tråden men mitt i....

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #6 skrivet: 24 nov-10 kl 15:46 »
Någon borde uppfinna ett dräktighetstest för får/get, det är ju en ständig oro, tänk om de inte är dräktiga, då blir det ingen mjölk och ingen ost! Om man vet vilka hormoner som kommer igång (vilket någon måste ha kommit fram till någon gång) så borde det ju inte vara så svårt att göra ett test liknande människans grav.test?? Frågan är väl vem som känner för att ta sig an den uppgiften..   ::)
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 24 nov-10 kl 15:57 »
Kan man se om en tacka är dräktig med hjälp av ett graviditetstest för människor?

För alla ordmärkare verkar ju även TS veta vilka uttryck som gäller... Och ingen har skrivit något om förmänskligande av djur?

Vallhunden: Nej, här hålls inga ringar ovanför min mage  ;D.  Vore kul att veta hur ringen skall reagera ovanför en dräktig resp. ej dräktig tackas mage...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 24 nov-10 kl 16:49 »
Tackor scannar man med hjälp av ultraljud för att få reda på om de är dräktiga eller inte och hur många foster de bär på.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #9 skrivet: 24 nov-10 kl 17:21 »
Tack för alla svar!
Det där med ring har jag själv provat på mina systrar och mig själv och jag skulle visst ha sju barn, uj, uj  :o. Om inte djuren räknas så har ringen hittills haft fel för min del. Men på systrarna har det funkat.
Man kan ju alltid prova på tackorna och se om det stämmer.  :)

Det där med hormonerna sa min syster oxå, men jag tänkte det var värt att fråga er fårexperter oxå.

Och till sist, jag vet att det heter dräktig om får, men min fråga var om det funkade med graviditetstest på tackor, och den enda gång jag förmänskligar mina tackor är då jag kallar dom damerna.  ;)

Lina W

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 24 nov-10 kl 17:24 »
Skulle vara rolig att ha men det gäller ju att kunna tyda rätt också...
http://www.hundenochherden.se/draktighetsscanner-sonofarm-mini/95-0

Frågade distriktsveterinären när jag var in ett annat ärende om det gick att ultraljuda mina Lappgetter eftersom jag var så osäker om de var dräktiga. Och efter lite fnissande och ropandes på fler veterinärer fick jag svaret att det inte var några problem om jag åkte ni med de till stationen...  ;D
Gjorde aldrig det för de hade nog rivit hela stället  :-[ men dräktiga var de för alla fick killingar... 
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 24 nov-10 kl 20:23 »
Det finns test för hästar på http://www.avelssto.se .
Kolla med dem, de kanske vet om det finns att få tag i till får.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare
rehn, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser