Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen utvsitelse under vintern?  (läst 6276 gånger)

PetraL

• Västergötland
Ingen utvsitelse under vintern?
« skrivet: 23 nov-10 kl 18:39 »
Skaffade ju höns i helgen, tre väldigt vackra holländska dvärgar! Hönshuset hann jag inte renovera färdigt så nu har dem fått ca 10 m2 i ett utrymme i garaget. Där har dem det väldigt bra enligt min mening, det är rymligt, en trappavsats som är väldigt populär och en bänk att flyga upp på. Självklart finns där även sovpinne och värprede! Det är behaglig temp för dem och det är otroligt mycket lättare för mig att gå ner till dem (utrymmet är i anslutning till huset) än ut på baksidan. Där är man ju livrädd efter att ha funnit vargspår häromdagen!

Problemet är att det inte finns något fönster och dem har inte möjlighet att gå ut!
Så vad tycker ni, ska jag rappa på med hönshuset (som är 3 m2) där dem kan gå ut? Kommer dem ens att gå ut i det här vädret, snön skulle ju nå dem över huvudet nu! Hur viktigt är det att dem får solljus varje dag. I nuläget kommer jag att ta ut dem (om dem vill) på helgerna!

Just nu försöker jag aktivera dem med diverse rotfrukter, halm och snart kommer ett sandbad in till dem!
Som ni förstår så är jag nybörjare!  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Ingen utvsitelse under vintern?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 19:11 »
oroa dej inte .
Du har såå jättestort till dom jue .
Lägg in lite granris och tex en kärve o sånt att sysselsätta sej med ibland så har dom det ju jättebra.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

PetraL

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 nov-10 kl 20:16 »
Å va skönt att höra att det är fler som tycker det är okej! Jag tänkte allt ge dem en mindre gran (ordentligt förankrad) och pryda den med röda äpplen, lite som en julgran, och en kärve kan jag ju sätta in också, man kanske skulle hänga den så att dem får hoppa lite, läste det i en annan tråd!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 23 nov-10 kl 22:55 »
Holländarna flyger ju dom duvor så häng upp dom du .
Nästan alla höns är inne hela vintern då dom faktiskt inte vill gå ut i snön.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Turnit

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 nov-10 kl 05:28 »
En kärve var ett bra tips...ska sno det!! Kan mina skönheter få att roa sig med......Ska lägga lite granris vid deras ingång.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

PetraL

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 07:14 »
Ja flyga är dem duktiga på, så ska bli spännande när dem väl blir utsläppta, kanske inte får in dem igen  ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 24 nov-10 kl 08:39 »
Om du har dem inne i vinter och umgås och hanterar dem en del så kommer de på inkallning till våren. Jag  har ett "det vankas mat"rop på mina höns och när man kallar på det sättet så kommer dom skenande allihopa.

Jag tror inte du behöver vara rädd att dom rymmer till våren!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

PetraL

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 nov-10 kl 10:03 »
Ja då får jag försöka tämja dem i vinter då! Dem kommer att få en stooor utegård men jag vill ju ha dem springandes runt benen när jag är hemma! Får helt enkelt lägga mig till med ett eget "här-kommer-det-mat" -rop då=) Tack för tipsen!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #8 skrivet: 24 nov-10 kl 10:24 »
Är det inte ett måste att djuren har fönster och därmed tillgång på dagsljus?

mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 nov-10 kl 10:25 »
Är det inte ett måste att djuren har fönster och därmed tillgång på dagsljus?

mvh
Johanna

Jo.

PetraL

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 nov-10 kl 10:26 »
Det var ju skit, då får dem alltså inte lov att bo som dem gör idag!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 nov-10 kl 10:31 »
Jag tror personligen knappast de far illa av att bo lite provisoriskt ett tag till det riktiga hönshuset är färdigt.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #12 skrivet: 24 nov-10 kl 10:33 »
Jag tror personligen knappast de far illa av att bo lite provisoriskt ett tag till det riktiga hönshuset är färdigt.
Håller med. Ditt syfte är ju att fixa hönshuset, inte att hönsen ska bo i garaget för all framtid! :)
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

PetraL

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 24 nov-10 kl 10:42 »
Nä tanken är ju att dem ska få ett "riktigt" hönshus, med fönster, gård och allt som hör till. Min förhoppning var dock att kunna ha dem inne i ett par månader. Hur skulle det fungera om jag öpnnade garageporten, en stund om dagen. Hur går det i norrland där dem knappt har dagsljus, räcker det då med dem få timmar som blir?

Wildvittra

• -
« Svar #14 skrivet: 24 nov-10 kl 16:22 »
Kan du hänga in en lampa? Räcker det som dagsljus? Våra bor också i garaget under vintern, de har fönster men också lampa då fönstret inte släpper inte tillräckligt med ljus.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

PetraL

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 24 nov-10 kl 17:02 »
Jo lampa har dem förstås! :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 24 nov-10 kl 20:19 »
Om du skulle ha dina höns i ett garage utan fönster på permanent basis så skulle jag säga nej och fy (:)

Om du ska ha dem där tills det nya huset är färdigt om sisådär 3-4 månader så skulle jag inte bekymra mig ett dugg så länge du sköter dem väl  ;)

Lagar ska man naturligtvis följa men man måste också tillämpa sunt förnuft. Dagsljus är ju inte något som dom får så mycket av ändå under mörka vintern framförallt inte om man bor långt norrut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

johe71

« Svar #17 skrivet: 24 nov-10 kl 20:25 »
Dagsljus är ju inte något som dom får så mycket av ändå under mörka vintern framförallt inte om man bor långt norrut.

det skulle nästan vara lite intressant att höra hur de [jordbruksverket, länsstyrelsen] tolkar regelverket om krav på dagsljus hos djurägare som bor norr om polcirkeln...

PetraL

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 24 nov-10 kl 21:41 »
Visst hade det varit intressant att veta vad som sägs om dagsljus. ??? Hönsen kommer då att få bo i vårt garage, med möjlighet till utevistelse på helgerna (får bygga en mindre inhägnad)  med gott om sysselsättning och garageporten kommer att öppnas de dagar då det inte är allt för kallt. Sen blir det hönshuset om ett litet tag framöver! ;D

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #19 skrivet: 25 nov-10 kl 09:43 »
Tror hönsen kommer att va helt nöjda med sin temporära bostad!!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser