Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mård  (läst 1549 gånger)

Monica H

• Halland
Mård
« skrivet: 23 nov-10 kl 12:37 »
Idag fick vi den äntligen  ;D >:D, lustmördaren som härjat hos oss ett tag nu.
Min äldste son vill behålla svansen, hur gör jag?
Vilket nät krävs för att stänga ett sådant odjur ute? Svetsat kaninnät funkar inte, den bet sig igenom det!  :o. Eltrådar är uteslutet.
Halland è bäst

regnpipan

• Gäst
SV: Mård
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 12:45 »
GRATTIS!

Varför inte behålla hela skinnet?

Hursomhelst, om mården fortfarande är varm kan det gå att försiktigt "mjölka" ur svansen ur skinnet. Annars kan man skära ett försiktigt snitt på undersidan av svansen och där plocka ut själva svansen. Sedan kan det vara bra att skrapa bort skinn, fett och hinnor lite försiktigt från köttsidan av svansen. kan tänka mig att det skulle funka med en sked i detta fall, annars är t.ex. en slö morakniv en klassiker. Skrapa försiktigt så att svansen inte går av. Sedan kan man torka den, men kom ihåg att hålla den öppen så att luften kommer åt köttsidan. Bearbeta den en eller ett par gånger per dag så den inte blir spröd som papper när den torkat.

Just det ja, jag har själv en mård i frysen som väntar på att tas om hand... Får se när jag får tid till det.
« Senast ändrad: 23 nov-10 kl 12:51 av regnpipan »

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-10 kl 12:50 »
Kompostgaller kanske kan hålla dem ute?

Men nu är ju inte mården så där vansinnigt vanlig här nere, även om den förekommer. Så jag tror personligen att det borde gå bra med hönsnät även fortsättningsvis...

Martin-77

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 dec-10 kl 11:01 »
Jo ta vara på hela skinnet. Kanonfint skinn!
En av de få pälsvilt man kan få nån typ av halvrimlig inkomst på då man får 200 kr för ett tanat skinn och 100 kr för nedfrusen mård om man skickar till en skinnuppköpare. De står även för frakten...
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser