Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ger ni era grisar?  (läst 10065 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Vad ger ni era grisar?
« skrivet: 22 nov-10 kl 09:23 »
Morn!

När jag har slaktat mina grisar har dom varit mycket feta. Inte så mycket insprängt fett men ett tjockt späcklager.

När jag har diskuterat detta med grisfolk får jag tusen och ett olika svar. Allt ifrån att de bara ska ha havre till att de inte ska ha någon säd alls utan mest hö.
Så jag vet i 17.

Nu ger jag mina krossat korn ca 2kg per skalle. I sommar har de bara fått korn + hushållsrester från skolan där jag jobbar ( inget kött) och gammalt hö från grannbon´(3-4 år gammalt).
Jag ska börja ge dom lite krossade åkerbönor nu när kylan sätter in.

Nu vill jag veta vad ni som faktiskt har grisar ger era, så jag kan göra någon slags statistik...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

louise

• Gäst
SV: Vad ger ni era grisar?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-10 kl 09:45 »
Skitbra tråd! Fast vilken ras pratar du om?  Jag har linderödare och ändrar foderstaten hela tiden för jag vet inte vad som är bäst. Mina blir också väldigt  feta även om jag håller nere proteinet så som det sägs att man ska göra med dem.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #2 skrivet: 22 nov-10 kl 09:56 »
Mina är också linderödare.
"Kul" att höra att dina också blir feta. Kanske linderödare är det? Vad ger du dina?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 nov-10 kl 10:46 »
Jag tror inte på att hålla nere proteinet.
Balansen mellan energi och protein måste vara rätt. Proteinet bygger muskler med hjälp av energi. Får man för mycket energi och för lite protein å blir det bara fett.
Spannmål innehåller mycket energi och ganska lite protein.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #4 skrivet: 22 nov-10 kl 11:52 »
Så vad ger du dina?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 22 nov-10 kl 12:30 »
Att hålla nere på proteinet innebär för linderödare att man inte ska ge tex sojaprotein. INTE att man enbart ska ge hö. Sen ska man inte heller ge för mycket fett (tex matrester från skolor osv) för då lägger de på sig fett direkt.

Jag ger enbart 2 kg fin kornkross plus lite matrester som inte är animaliska. Dessutom får de så mycket halm de vill som de också äter en hel del av. Detta lir de inte alls feta av utan de får mycket fina slaktkroppar.

Förutom det så går de ute året runt med möjlighet att gå in i hydda med tak och tre väggar såklart. Det gör att dom inte lägger på sig fet utan istället bygger muskler när de bökar i jorden/snön/halmen.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 22 nov-10 kl 13:32 »
Precis som Existens sa för mycket kolhydrat i förhållande till protein .

På sidor om rasen Kune-kune som också räknas till fettsvins raserna säger man att grisfodret ska hålla ca 18 % protein i blandningen .

Så någon form av proteinkälla måste de ha året om tex ärter i bandning med lite expromjöl ( raps som är värmebehandlad) , skummjölks pulver .
Bönor är inte så bra att ge grisar då de är svagt giftiga .Bättre med ärtor , vitblommiga .

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #7 skrivet: 22 nov-10 kl 13:59 »
Tack! Intressant läsning.

Men åter igen, vad ger ni era grisar?
Hur mycket av vad, per skalle?

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 22 nov-10 kl 15:04 »
Okey jag ska försöka . Näringsvärden på fodrena och grisarnas behov är tagna ur lantbrukets husdjur från mitten av 80-talet .
Jag har också räknat med att grisarna står på stall eftersom jag har väldigt mycket dvärgbandmask , trikiner och rabies här . Vad det gör för skillnad vet jag inte men inte mycket då de får hö eller grönfoder inne . För enkelheten så har jag bara skrivit hö och justeras det efter vattenhalten i gräs/grönfoder blir det ganska många kilo per dag .
underhåll : till suggor och galt . ( även lågdräktig)
Behov 22 MJ och 260 srp de får genom fodret 26 + 260
havre/korn 50/50 1 kg
ärtor 0,3 kg
raps 0,1 kg ......( kan bytas mot vitsenap eller linfrö )
skummjölk 2 liter
kokt potatis 3 kg
hö 2 kg
detta per dag
Högdräktig sugga :
behov 24 MJ och 360 srp , får 40 + 368
korn/havre 50/50 2 kg
ärter 0,3 kg
raps 0,1 kg ( se ovan )
Skummjölk 3 liter
kokt potatis 3 kg
hö 2 kg
Digivande sugga ( 8-12 kultingar )
behov , 71 MJ , och 950 srp , får 93 + 865
korn/havre 50/50 6 kg
ärtor 0,5 kg
raps 0,5 kg (se ovan )
Skummjölk 4 liter
kokt potatis 3 kg
hö 0,5 kg

Smågrisar 15-30 kg :
Kraftfoderblandning 52 kg korn , 10 kg havre , 25 kg ärtor , 10 kg raps , 3 kg mineraler och vitaminer .
Denna blandning håller 11,4 MJ och 129 srp per kg
utfodring
Behov 16 MJ och 192 srp , får 14,7 + 149
kraftfoder 0,6 kg
skummjölk 2 liter
kokt potatis 2 kg
Grisar 30-60 kg behov 28 MJ och 280 srp , får 24,8 + 240
Kraftfoderblandning : 56 kg korn , 10 kg havre , 21 kg ärtor , 10 kg raps och 3 kg mineral/vitaminfoder , detta innehåller 11,3 MJ och 124 srp per kg .
utfodring
kraftfoder 1 kg
3 liter skummjölk
kokt potatis 3 kg
Grisar 60 kg till slakt behov 38 MJ och 380 srp , får 35 + 314
iKraftfoderblandning korn 72 kg , havre 10 kg , ärtor 10 kg , raps 5 kg , 3 kg mineraler & viitaminer ,
deta ger 11,3 MJ och 97 srp per kg
utfodring
kraftfoder 1,5 kg
skummjölk 4 liter
kokt potatis 4 kg

Hoppas ni blir hjälpta 

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 nov-10 kl 15:28 »
Ja, min foderstat växlar som sagt väldigt...

Mellan 2 och 3 kg kornkross är basen. Förra vinterns slaktsvin fick obegränsad mängd efter råd från Djurhälsovården, men sommarens grisar som fick begränsad mat var ännu fetare.

Hm... jag tror vintergrisarna fick 25 % ärter och sommargrisarna 10 % proteinkoncentrat.. I så fall stämmer teorin om för lite protein. Men å andra sidan var vinterfodret inte komplett, med korn + ärter får de inte i sig alla aminosyror som de behöver, alltså brist på vissa proteiner.

Den där sojateorin begriper jag mig inte riktigt på. Men jag vet i och för sig inte vad grisen gör med de ca 20 aminosyrorna som finns i soja och som de inte behöver. Jag tycker det är värt att använda soja just för jag vet att de får i sig samtliga aminosyror grisen behöver. Inget annat fodermedel innehåller samtliga 4.

Jag önskar SLU ville göra en rejäl studie på linderödare, så man fick lite ordenltiga svar på allt snack om vad de ska äta och inte äta.

« Senast ändrad: 22 nov-10 kl 15:43 av Stabon »

Brokullen

• Dalsland
« Svar #10 skrivet: 22 nov-10 kl 17:04 »
Min erfarenhet är att havre har dom ingen större nytta av,mina magrade av som bara den när jag inte hade något korn utan gav dom havrekross under en krt period.

Mina får kornkross och halm, matrester (vegetariskt) och håller sig fina i hullet.Har koll på hur snabbt dom äter upp kornet så ser man ganska snabbt hur mycket dom kräver under dom olika årstiderna.Dom äter ju ganska mycket ur naturen på alla årstider utom mitt i vintern.

Framåt vintern sätter ju linderödarna ett extra fettlager så då är det ju bara att räkna med att det är mycket fett på dom
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 07 dec-10 kl 18:42 »
Jag är inte expert utan nybörjare på Linderödare/gris.
Galten är ännu ung och växer.
Han får idag: 1 lit havre + 1 lit korn + 1 lit vete + 1lit gula ärtor.
Detta kokas och mals grovt och blandas därefter med
2 dl linfrökaka + 2 dl foderjäst  + 2 dl lucernpellets + 1 dl vetekli +1dl foderkrita + 1/2 dl mineralfoder  + E-vitamin m Selen.

Därtill hö och vatten i fri tillgång. Han bor ute i en hage med en oisolerad hydda.

Enligt SLU skulle en blandning av rapsfrökaka, linfrökaka och hamfrökaka i likadelar bli likvärdigt med soja. Jag har dock haft svårt att få tag på hampfrökaka och rapsfrökaka.

Galten har växt bra på längden, djupnat något runt magen men ser lite slank ut uppifrån. Han har fått gå lös med hundarna och mig en hel del,
 för träningens skull.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Weasel

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 07 dec-10 kl 19:09 »
Jag är inte expert utan nybörjare på Linderödare/gris.
Galten är ännu ung och växer.
Han får idag: 1 lit havre + 1 lit korn + 1 lit vete + 1lit gula ärtor.
Detta kokas och mals grovt och blandas därefter med
2 dl linfrökaka + 2 dl foderjäst  + 2 dl lucernpellets + 1 dl vetekli +1dl foderkrita + 1/2 dl mineralfoder  + E-vitamin m Selen.

Oj det var avancerat!

För övrigt, är betfor något som grisar inte alls bör få? ingen som sagt något om det i alla fall.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 dec-10 kl 19:43 »
Var köper du linfrökaka?

Torptomten

• -
« Svar #14 skrivet: 08 dec-10 kl 01:29 »
Oj det var avancerat!

För övrigt, är betfor något som grisar inte alls bör få? ingen som sagt något om det i alla fall.

Betfor innehåller visserligen en del protein men också mycket tomma kalorier och lite mineral.  det är enligt mina beräkningar inte vårtpriset mer än om tempraturen sjunker ner under 20 minus och man har utegrisar.  Då kan sockret ge nyttig ennergi som blir till värme och inte späck.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Torptomten

• -
« Svar #15 skrivet: 08 dec-10 kl 01:31 »
Var köper du linfrökaka?

Linfrökaka köper jag på Skene Valskvarn. mvh Tt

Weasel

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 dec-10 kl 14:35 »

Linfrökaka köper jag på Skene Valskvarn. mvh Tt

Har du räknat på vad ett kilo av din blandning kostar?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Torptomten

• -
« Svar #17 skrivet: 08 dec-10 kl 21:55 »
Ja!  :) och funnit att "arbetaren är värd sin lön" och att jag inte vill mark-bereda med jordfräs för nyplanteringen samt att friska och sunda djur är billigare och enklare att hålla än dito sjuka eller klena. Jag har planer på förändrad kost då gossen :-* vuxit färdigt men återkommer då!
Mvh
Tt

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser