Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fodret ORIJEN!  (läst 27744 gånger)

mysfaktor

• Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #60 skrivet: 27 nov-10 kl 19:56 »
För hög proteininnehåll i fodret kan ge framförallt kastrerade hankatter stora bekymmer med njuren.
FEL,FEL FEL!!!
From the Veterinary Services Department of
Drs. Foster & Smith, Inc.
• “High protein pet foods are NOT harmful to a
normal animal's kidneys.
As an animal's body digests and
metabolizes protein, nitrogen is released
as a by-product.
The excess nitrogen is excreted by the
kidneys. A high protein diet produces more
nitrogen by-products and the kidneys simply
excrete the nitrogen in the urine.
While you may think this would 'overwork'
the kidneys and lead to possible kidney
damage, this is not true.
The kidney's filtering capabilities are so
great that even one kidney is sufficient to
sustain a normal life. There are many pets -
and humans - living perfectly healthy lives
with just one kidney”.
Unless your veterinarian has told you your
pet has a kidney problem and it is severe
enough to adjust the protein intake, you can
feed your pet a high protein diet without
worrying about 'damaging' or 'stressing' your
pet's kidneys.
Also, you are not 'saving' your pet's kidneys
by feeding a low protein diet.
/källa,länken i trådstarten,sidan 26 där  :)
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 20:05 av mysfaktor »

mysfaktor

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 27 nov-10 kl 20:13 »
katterna fick 10g Orijen kl 15.00 nu är klockan 20.13 och de sover gott. :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #62 skrivet: 30 nov-10 kl 08:04 »
FEL,FEL FEL!!!
From the Veterinary Services Department of
Drs. Foster & Smith, Inc.

Also, you are not 'saving' your pet's kidneys
by feeding a low protein diet.
/källa,länken i trådstarten,sidan 26 där  :)

Länken i trådstarten är rätt partiskt om man får säga så.

katterna fick 10g Orijen kl 15.00 nu är klockan 20.13 och de sover gott. :)

Min katter fick en stor näve eldorado kattfoder igårkväll och de har sedan dess levt rövare hela natten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sisel

• Småland
« Svar #63 skrivet: 30 nov-10 kl 17:33 »

Mja, det är nog inte för att veterinärerna inte tror att en välbalanserad BARF-kost är bra för katten, utan för att de inte tror den genomsnittlige djurägaren att kunna sätta samman en sån kost. Man blir lätt luttrad efter ett tag när man t.ex. mött veganska djurägare som försöker föda upp sitt husdjur på vegetabilier, och då är det lättare att säga nej till allt. Detta också för att undvika problem med ansvarsnämnden. Om en veterinär säger "visst, kör på BARF" och djurägaren inte klarar opp det så kan det bli otrevligt för veterinären. För att ha ryggen fri skulle man då behöva lämna ut en komplett BARF-foderstat som hemgångsråd till djurägaren, och jag tror inte alla veterinärer skulle fixa att sätta ihop en sån.

Det tycker jag var intressant att läsa från en veterinärstudent! Jag har verkligen frågat mig hur det kan vara så diametralt olika ståndpunkter hos å ena sidan veterinärer, å andra sidan de flesta "kattmänniskor".
Jag har väl tänkt att det kunde vara som du skriver, men när man ständigt möter hårdnackat motstånd från veterinärer kan man inte låta bli att undra om de kanske beaktar någon faktor som en lekman förbiser, eller något sådant?

Själv hade jag en katt inne på djursjukhus i en vecka p.g.a urinträngningar och det var då jag började läsa lite mer om artanpassad föda.
Googla gärna på Lisa A Pierson, jag tycker det hon skriver är övertygande.

« Senast ändrad: 30 nov-10 kl 17:45 av sisel »

ledup

« Svar #64 skrivet: 07 dec-10 kl 22:13 »
Att jämföra äpplen och päron...
Vet inte hur ni tänker men om man gör en liten jämförelse med protein /fett/ vatten i torrfoder kontra en råtta så är det typ så här tror jag:
En råtta innehåller ca 70% vatten , övriga 30%  är protein,fett och kolhydrater m.m.
Ett torrfoder innehåller ca 20%vatten (eller mindre.. .)   30%   protein (i snitt)  och ca 20% fett.
Om man skall äta råttor för att få i sig samma mängd näring som man får i sig när man äter torrfoder så inser man att man måste äta många råttor för att få i sig samma mängd  näring som torrfodret  innehåller...
Dels får katten i sig bara 1/3 så mycket vatten av  torrfodret jämfört med råtta  och typ 4gånger så mycket protein ....
Ser man det så så kanske man kan förstå  att det blir ganska mycket protein...och kanske lite onaturligt mycket protein.
Dessutom skall man komma ihåg att importerade foder från icke EU länder kolhydrat skattas (fråga mig inte varför)   så det är dyrare att importera kolhydrat rika foder än protein rika....

Hoppas  ni förstår hur jag menar , min dator muppar sig så jag ser inte vad jag skriver   så jag ber om ursäkt om jag är förvirrad i mina tankar...   

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser