Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plant- och radavstånd i odlingsbäddar  (läst 5720 gånger)

tench

• -
    • Solrot
Plant- och radavstånd i odlingsbäddar
« skrivet: 21 nov-10 kl 20:10 »
Vanligtvis odlar jag med rekommenderade rad- och planteringsavstånd. I år testade jag att öka på plantavståndet med någon centimeter och sätta dem i förband istället. Eftersom jag aldrig behöver gå runt i mina odlingsytor och alltid når över så finns det inga praktiska skäl för att kunna komma åt mellan grönsaksraderna. Märkte väl egentligen ingen större skillnad i skörd eller problem med svampsjukdomar och liknande. Men gjorde knappast någon vetenskaplig jämförelse.
Vad är era erfarenheter? Särskilt gällande grödor som planteras, inte kräver uppkupning och liknande.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

tench

• -
    • Solrot
SV: Plant- och radavstånd i odlingsbäddar
« Svar #1 skrivet: 02 dec-10 kl 23:00 »
För att förtydliga hur jag menar

Radodling

o     o
o     o
o     o
o     o

Förband

o   o
  o 
o   o
  o
o   o

En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 03 dec-10 kl 09:43 »
Jag odlar alla mina grönsaker, utom de som bredsås, i förband. Under halva plantavståndet för mindre grödor, som kan skördas små. Så skördar jag varannan morot, rödbeta, palsternacka, majrova..., och plantavståndet blir knappt det rekommenderade på påsen. Radavståndet är detsamma som plantavståndet i mina odlingar.

Jag odlar i upphöjda dubbelgrävda djupbäddar med täckodling, och skörden blir stor, plantorna friska, goda och hållbara. Det där med längre radavstånd har mer att göra med hur man sköter sina odlingar. Vill man kunna luka med radhacka eller liknande så måste man ha större radavstånd än plantavstånd. Täckodlar man minskar/försvinner ogräsrensningsbehovet och närings- och vattentillgång blir bättre.

Strikt växtföljd är ännu viktigare om man odlar tätt, får man in sjukdom sprids den snabbare om man odlar tätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

morris-minor

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 12 dec-10 kl 11:43 »
Håller med ieenilorac, högbädd och skyddat gör att det funkar med ett mindre avstånd. Jag har funderat på att skaffa en GrowCamp just för den sakens skull, man kan läsa mer om hur det funkar i att odla i såna bäddar på deras hemsida. Har man tid och kraft går det ju också ganska lätt att bygga nåt liknande.   

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser