Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  side by side - 2 undringar...  (läst 2518 gånger)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
side by side - 2 undringar...
« skrivet: 20 nov-10 kl 13:06 »
Har en gammal (tillverkad 1961) sida vid sida hagelbössa som ursprungligen hade en trångborrning som angivits till: Choke 17,8 (högerpipan) samt choke 17,6 (vänsterpipan).  Är det någon som vet vad det motsvarar? De är numera uppborrade till förbättrad cylinder på bägga, men jag är nyfiken på vad det motsvarade från början? Det var min första fundering...Nästa gäller det om märkningar på bössan. Finns en del ingraverade symboler som jag gärna skulle vilja tolka och förstå. Är det någon som vet en länk till en sida som kan visa olika ingraverade böss-symboler och deras betydelser?

(jagade med en kompis idag - vi nedlade 2 Kanadagäss - på lock - väldigt trevlig jakt!)
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

esten

• -
SV: side by side - 2 undringar...
« Svar #1 skrivet: 20 nov-10 kl 13:11 »
Kan du inte skria upp märket och ev nummer på vapnet så kanske det skulle gå att hjälpa men utan att ens vetaa det bara årtal är det omöjligt .

Quercus

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 13:19 »
BRNO - vapen nummer vill jag inte uppge - lite paranoid...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 20 nov-10 kl 13:26 »
Vapennummret = modellnummer
Min husqvarna heter tex 1310 , andra husqvarna heter 310 osv .

BRNO brukar väl vara 15 eller 17 någonting .

Vilken typ av hannar har den .

Quercus

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 nov-10 kl 13:39 »
Modellnummer vet jag inte. Engelsk kolv med sidolås. vapennumret börjar på 260...

Hanarna är av modernt snitt. Utkastare finns också. Kolven är lackad av tidigare ägare. Jag ska slipa ner och olja med mörkt färgpigment. Man skjuter som en gud med den.
« Senast ändrad: 20 nov-10 kl 13:53 av Quercus »

Garmolin

• Närke
« Svar #5 skrivet: 22 nov-10 kl 21:17 »
Är tämligen säker på att borrningen var 1/1 och 3/4.
Bor på en liten gård från 1880.

Quercus

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 nov-10 kl 15:18 »
Tror du har rätt. Nu är den i alla fall uppborrad och jag har pangat stålhagel med den utan några (synliga) problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare (1 dolda)
kretslopp, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser