Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket foder behöver gräsänderna ?  (läst 6298 gånger)

Maddie

• Uppland
Hur mycket foder behöver gräsänderna ?
« skrivet: 19 nov-10 kl 19:07 »
Vi matar ca 150-200 st gräsänder varje vinter. Men hur mycket behöver de ?
De får korn en gång om dagen nu, ca 10-15 kg. Tidigare år har vi gett dem 10 kg  2 gånger om dagen men det är besvärligt att mata 2 gånger om dagen. Har försökt hitta på någon automat där de kan äta själva, men hur fungerar det ? Äter de upp allt på en gång då eller lär de sig att äta med måtta ? Någon mer som matar änder ?   ::)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur mycket foder behöver gräsänderna ?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-10 kl 22:07 »
svårt att veta exakt hur mycket foder som behöver ges... foderspridare för vildsvin funkar lika bra till änder..de går ställa in på flera spridningar per dygn... kan med fördel placeras på flottar under vår/höst.. viktigt att änderna har tillgång till skydd samt bra runt-om-sikt.. rovdjuren lär sig snabbt vart änderna håller till... spridare kan användas för att utfodra det lilla extra som behövs för att änderna ska stanna..övrig mat kan ges i fasta foderautomater..
Fjäderfän och kaniner

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Hur mycket foder behöver gräsänderna ?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 13:18 »
Jag har flera automatiska spridare uppställda. Fasanerna behöver inte mycket. Sprider 3 sekunder 2 ggr/dag vilket motsvarar kanske ett kilo eller så. Änderna behöver mer. Har en annan spridare för just änder, nära en liten damm, som sitter så att den sprider ca 50% i själva dammen (gräsänder gillar att plocka käket från botten), men då krävs det betydligt mer. Spridaren ska stå på minst 15 sekunder och den ger då ca 4-5 kilo per spridning (men det varierar mellan olika spridare).

Mitt råd är att du ska skaffa dig en spridare med timer och en stor tunna som inte behöver fyllas på så ofta - då slipper du en massa jobb.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser