Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spångar  (läst 2097 gånger)

Eurydike

• Småland
Spångar
« skrivet: 19 nov-10 kl 11:37 »
Det gäller spång för in och utgång ur hönshuset för hönsen. Hur stort avstånd mellan och hur stora bör "trappstegen" vara? Eller vad man nu ska kalla dem.

Eller spelar det kanske inte så stor roll? Jag har tänkt ha Bohusländals Svarthöns sen när allt är klart. Om det nu skulle skilja mellan olika raser hur stora kliv de tar... Eller de kanske fixar det oavsett bara inte det är en såphal planka bara?   ;D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Spångar
« Svar #1 skrivet: 19 nov-10 kl 11:44 »
Jag har ingen spång alls... de hoppar först upp på en trälåda jag har nedanför ingången, sen hoppar de upp på fönsterbrädan direkt.

Beror väl lite på hur högt ingången är också?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 19 nov-10 kl 11:51 »
Om man behöver stege beror på hur högt hålet eller sittpinnarna sitter och vilken ras man har!

Mina sittpinnar inne sitter ca 1 meter upp. De stora raserna som Brahma och Kochin använder stegen de lättare raserna hoppar/flyger iblan och använder stegen ibland.

Tvärribborna är för att dom inte ska halka. Jag brukar bygga mina med ca 15 cm mellan ribborna. Men det är inget exakt mått  ;)

Räknar man att ha kycklingar emellanåt är en spång till luckan bra för då har dom lättare att följa med mammahöna när hon går in eller ut!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eurydike

• Småland
« Svar #3 skrivet: 19 nov-10 kl 14:05 »
Luckan sitter 75cm upp. Så något att gå på är nog bra. För kycklingar vill jag givetvis ha.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser