Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna fårglädjetråden!  (läst 22662 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Allmänna fårglädjetråden!
« skrivet: 19 nov-10 kl 09:51 »
Jag hittade ingen fårglädjetråd, nog ska vi ha en sån? Finns för höns, vaktlar, grisar, ankor... =)

Jag är särskilt glad nuförtiden för att jag troligtvis (efter samtal från genbanksansvarig) kommer att få tag i mina efterlängtade Klövsjöfår till våren.

Vad är ni glada för idag?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #1 skrivet: 19 nov-10 kl 10:00 »
Jag är jätteglad när jag går till min lilla fårflock nu när jag slaktat dumtackan och småbaggarna, det är så lugnt och fridfullt, kan t.o.m. ha med mig alla tre ungarna, för att fåren rör sig så lugnt och behgaligt sen den stressade tackj*****n försvan, hon jagade upp hela flocken så att dom rusade hit o dit när man var där.

2-åringen pussade på baggen  :-* Det var sött.

O så är jag glad för leverlådorna o -pastejen som ligger klara till julen i frysen och korven som jag gör i helgen istället. Är glad för min lilla fårflock som ger mig mat, skinn och garn och GLÄDJE av att vara med dom  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-10 kl 10:33 »
Man ska pussa minst ett får på nosen om dagen, för att må bra. Sånt gör en glad! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 19 nov-10 kl 10:46 »
Man ska pussa minst ett får på nosen om dagen, för att må bra. Sånt gör en glad! ;D

Ja, här är det inga problem att få pussar =) Vår bagge (finull) Bamse är nog det keligaste som har gått i en fårpäls... Han kommer och ställer sig nära nära och vill gosa... Så himla tråkigt att vi måste göra oss av med honom på nåt sätt framöver våren när vi får våra Klövsjöfår och ska börja med MV osv.

Vad gör man med en finullsbagge som har "blivit över"?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Nemi

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 19 nov-10 kl 11:39 »
Jag är jätteglad när jag går till min lilla fårflock nu när jag slaktat dumtackan och småbaggarna, det är så lugnt och fridfullt, kan t.o.m. ha med mig alla tre ungarna, för att fåren rör sig så lugnt och behgaligt sen den stressade tackj*****n försvan, hon jagade upp hela flocken så att dom rusade hit o dit när man var där.

Liksom dig Frances så är det nu rofyllt igen att vara ute och tillsammans med lammen. En av lammungarna jag fick i maj växte upp till en satmara och mer eller mindre tyranniserade de små lamm som kom för några veckor sen. Bonden fick ta tillbaka henne för en vecka sen och han misstänker starkt att hon är tvåkönad. Ser ut som, beter sig som och låter som en bagge.

Nu är det bara Ida, Freja och Saga kvar och det är tyst, harmoniskt och sååå mysigt! Vi pussas och myser och myser och pussas!  :-*
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 nov-10 kl 12:02 »
Citera
Vad gör man med en finullsbagge som har "blivit över

Korv
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 19 nov-10 kl 12:20 »

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 nov-10 kl 12:23 »
Ja, varför skulle det inte va?  :)

Det är jättenenkelt, gott och ROLIGT  :D

och samtidigt kommer baggen till nytta....  ;)

lille john

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 nov-10 kl 12:32 »
ja! en fårglädjetråd.  8)
jag är glad för att jag mot slutet av dagen kommer kunna erbjuda grannens får egen vinterhage å fårhus, snart slipper de mina "hemska" värmlandsfår å får va för sig själva. Har nämnligen blivit fodervärd över vintern:)
...å såklart är jag lycklig över mina älskade värmlänningar med :D   

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 nov-10 kl 12:43 »
Jag har klippt ett av mina får i dag!!!!  ;D

Med fårsax. Förra gången (för mer än 20 år sedan  :o) tog det två dagar per får.
Nu tog det bara två timmar. *glad*

Och glad för att jag lyckades tippa henne så hon satt på rumpan när jag skulle klippa magen.

Och glad för att jag kan lämna bort resten för klippning hos grannen för 50:- styck ... om jag vill. ;D ;D

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 25 nov-10 kl 18:42 »
Glad för att jag snart skall hämta mina Klövsjöfår  ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ulfg

« Svar #11 skrivet: 25 nov-10 kl 21:31 »
Jag är glad för att min bagge Tore snart kommer hem efter sin sexsemester i Tostared. Då får jag återigen varje dag klia honom bakom öronen och äta ett äpple tillsammans med honom.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 26 nov-10 kl 11:12 »
Citera
Helt rätt vallhunden, då slipper man EHEC också ;)
Har en favorittacka som bara kommer och ställer sig bredvid och vill ha kel och närhet. Vi kan sitta i evigheter och bara snusa på varandra. Hon är aldrig vulgär och påstridig. Ras: Roslagsfår!

Har någon tänkt på vad gott får luktar när de har ren och fin ull? Dessutom luktar olika raser olika. Det är stor skillnad i lukt på en gute och ett roslagsfår t.ex.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 26 nov-10 kl 11:28 »
Jag hittade ingen fårglädjetråd, nog ska vi ha en sån? Finns för höns, vaktlar, grisar, ankor... =)
Så klart vi ska ha!  Jag var så jätteglad för mina "ulltottar"!  Hade en "guldbagge".  När solen lyste på hans nos, glänste den i alla regnbågens färger.  Och så kom han fram och förklarade, att om han inte blev klappad dagligen, så fungerade inte hans våm som den skulle!  :D  ;D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 26 nov-10 kl 12:51 »
Men vilken trevlig tråd!
Jag är glad vaje gång jag hämtar hö och inser att det nog kommer att räcka hela vintern. Det är vår första får-vinter och vi har slagit, hässjat och ladat hö som galningar i sommar. Det är inte så lätt att veta hur mycket som behövs (och hur mycket hö det Är när allt är lös-hö).
Sen är jag glad över att ett tack-lamm i taget verkar komma på att det är trevligt med människor och mysigt att bli kliad. Nu är det lammen som sprider harmoni till varandra. Deras morsor har inte fattat galoppen ännu..
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Deepen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 26 nov-10 kl 20:09 »
.....
Vad gör man med en finullsbagge som har "blivit över"?
---

Kastrera och ha som "sällskapsbagge" är ett annat förslag.

Jag njuter också av friden, att bara ha 4 får kvar i vinter. Allt blev mycket enklare! Ska komma ihåg det där med en puss om dagen - det är mycket bra för välbefinnandet  :)

Hej från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 nov-10 kl 21:25 »
Jag har varit i Tranås idag och hämtat första lasset av årets skinn. Gud så fina de var! Det är sååå roligt!
Jag ångrar så att jag skickade Simon (baggen) till slakt! Fast det hade ju blivit inavel om jag behållit honom....

Lite roligt var det när de hälsade mig på berederiet med "vänta tills du får de det här skinnet, det är urläckert!!!" Alla hade tittat och beundrat det... Jo, det var Simon :'(  "Detta kan du bara inte sälja!"
Jo, visst var det fint, och väldigt ovanligt, men herregud, jag kan inte ha Simon liggande på golvet :o :o
Jag bestämde mig raskt för att detta kommer att bli det dyraste skinn jag någonsin sålt :-[, men säljas ska det!!!

Jag fick hjälp att välja ut ett extra, extra fint lammskinn till Skinnpremieringen, det ska bli kul att åka dit på  senvintern och titta på alla fina skinn! :) Jag har aldrig varit där, eftersom det alltid krockat med vallhundsaktiviteter innan.

Nästa helg ska det julmarknads med skinnen! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #17 skrivet: 01 dec-10 kl 21:31 »
Jag är glad att jag har fått två söta oplanerade höstlamm! Lite besvärligt är det ju så här under betäknigstid med en liten flock, men det funkar med lite pusslande. Har idag byggd en liten lamkammare åt dem med extra fin härsad hö och värmelampa i, den uppskattades direkt! Vi har ju -20grader på natten nu och inte mycket bättre på dagen.
Är även tacksam åt mitt gamla timmerstall som håller sig frostfritt om jag stänger dörren. Jag är mycket imponerad av den gammla ventilationen i taket som går genom hölogen och ut och håller luftfuktigheten oftast under utomhus luften!

betsla

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 01 dec-10 kl 22:06 »
NU är jag glad över våra får igen. Eller alltså... tackan är det inga problem med, men baggen rymde 2 ggr för oss i lördags. Det var väldigt nära att jag tog fram 30-30'n och gjorde korv av honom. Han hade fått nys på att det finns tjejer i gården nedanför oss och ville hemskt gärna gå dit. Till saken hör att det går en duktigt trafikerad väg mellan gårdarna.

Men nu har vi satt igång elstängslet och han håller sig nu inne i hagen igen.

Garmolin

• Närke
« Svar #19 skrivet: 03 dec-10 kl 17:06 »
Jag har varit glad och haft ett stort leende på läpparna sen vi skaffade våra "små" oxford down-flickor. De bor tillsammans med vår gamla fjorddam och de är så söta alla tre där de går tillsammans i hagen. Så fort man kommer ut så kommer alla tre bräkande/gnäggande emot en och tigger mat.  De går på lösdrift och har ett tält som de kan gå in i. Det är fyllt med halm och det är riktigt skönt därinne. Det bästa de vet är när "gubben" kör in en ny storbal med halm för då hoppar fåren upp på den och ligger där och spanar. Visst är det fantastiskt med djur!
Bor på en liten gård från 1880.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1124 gäster, 3 användare (1 dolda)
roddjer, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser