Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var köper ni erat hönsfoder?  (läst 20226 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
var köper ni erat hönsfoder?
« skrivet: 18 nov-10 kl 22:31 »
vet ej om denna tråd redan finns.. men jag har inte hittat så då skriver jag iallafall.
var köper ni erat foder? jag bor i norrbotten och här finns bara granngården. Men jag tycker dom har blivit dyrare nu och skulle vilja se mig om , om det finns något annat alternativ.
Alltså  var köper ni erat hönsfoder?

/Malin
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: var köper ni erat hönsfoder?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-10 kl 22:42 »
Kan inte svara på frågan egentligen, men skriver lite ändå :-[

Har sett att priserna gått upp :( så själv skulle jag nog köpa lite färdigfoder + snäckskal på Granngården och så komplettera med spannmål från närmaste bonde(som låter mig köpa) om jag haft höns här och nu...
Jag är för okunnig för att blanda allt själv, men jobbar på att lära mig genom att läsa här på alternativ :D

Vet tyvärr inte vart man(lokalt) får tag på alla olika 'saker' som ska i en egen blandning :(

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Bie

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 18 nov-10 kl 22:52 »
Borde detta inte ligga under landskap och Norrbotten?
Tycker att vi är dåliga på att använde den.
Förresten - registrera er där Norrbottningar!
En har det som en förtjänar!

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #3 skrivet: 19 nov-10 kl 00:26 »
inte menar jag att bara norrbottningar ska svara.. jag bara nämner att jag bor där och här finns bara granngården.. och jag ville veta var NI köper erat foder..
Det där med lanskapsgruppen har jag inte förstått mig på..  ::)
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 19 nov-10 kl 00:39 »
Jag bor utanför Tidaholm och handlar hönsmat på Borgunda Såg (som har Svenska Foder). Jag har faktiskt inte tänkt på om priserna gått upp eller inte, det är oftast maken som handlar...

Havre köper vi av grannbonden och så köper vi sån hönsmat som jag inte minns vad den heter nu men som är som koncentrat, som man ska blanda med spannmål. Vi köper även snäckskal och vete där, lite fodermajs ibland också, som nu på vintern.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bie

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 19 nov-10 kl 06:35 »
Trodde du ville ha tips på inköpsställen på hemmaplan.
Svenska foder finns att få tag på från fodercentralen i Umeå.
Vet inte om dom har någon som säljer sina produkter i BD.
En har det som en förtjänar!

trallallaa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 nov-10 kl 08:08 »
lite återförsäljare för Edel:
http://www.fodercentralen.se/index.asp?page=10

johe71

« Svar #7 skrivet: 19 nov-10 kl 08:29 »
Men jag tycker dom har blivit dyrare nu

jag köper också mitt på granngården, och ja det har blivit dyrare....

men tittar man på innehållsförteckningen och världsmarknadspriset på vete så är det inte någon överraskning att det blev dyrare :)  (jag tror de flesta har eller planerar att höja sina priser)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 19 nov-10 kl 08:39 »
Jag köper värpfoder av en av grannbönderna som har lite höns. Han köper hem bulk och priset är därför väldigt mycket lägre än hos Lantmänneneller Granngården.

Just nu innan nya hönshuset är klart kan jag inte lagra så mycket foder och köper därför spannmål i säck från Svenska Foder, Lantmännen eller Granngården beroende vilket av ställena jag har vägarna förbi. Lite lyx med att bo i Skåne det finns valmöjligheter. Priset är ungefär det samma.

När hönsen har flyttat ska det köpas tunnor så att jag kan köpa hem ca 1 ton spanmål åt gången. Då komme jag att köpa i huvudsak vete av en lantbrukare i närheten.

Blir det så att jag börjar blanda foder själv så kommer spannmål ärtor, raps majs od komma från grannarna (=bönder  ;) ) Lite mer special ingridiencer som hampa osv kan jag köpa på en gård i närheten. JAgh ar nämligen den stora frdelen att bo ca 10 minuter ifrån Franks Zoofor, ett lantbruk som har specialicerat sig på att odla fröer till foderblandnigar för fågel och gnagare  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #9 skrivet: 19 nov-10 kl 10:18 »
jag har hittat svenskt foder på nätet också men det är väl via återförsäljare..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 19 nov-10 kl 10:27 »
jag har hittat svenskt foder på nätet också men det är väl via återförsäljare..
Fodret som lantmännen eller Granngården säljer kommer från Lactamin. Dom är med andra ord också återförsäljare. Kilopriset skiljer inte nämnvärt mellan Lactamin och Svenska foder, åtminstone inte här ikring.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #11 skrivet: 19 nov-10 kl 15:54 »
såg på svenskt foder att det kostar 129-140kr 22kg
minns inte hur många kilo det är i säckarna på granngården men dom tar närmare 200kr .

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-10 kl 16:02 »
Jag köper foder av en bonde. Räcker gott och väll med kornkross till utegående höns!
Kolla runt efter någon bonde i närheten och ring och fråga ifall du får köpa foder där,
de flesta bönderna brukar bara tycka det är roligt att man köper foder av de, sedan
så är det inte så dyrt heller!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

PetraL

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 nov-10 kl 07:58 »
såg på svenskt foder att det kostar 129-140kr 22kg
minns inte hur många kilo det är i säckarna på granngården men dom tar närmare 200kr .

Jag köpte allfoder igår hos granngården och då kostade 25 kg 169 kr, med tanke på att sambon åker förbi en butik på vägen hem från jobbet så blir det inte några extra bensinpengar heller=)

Turnit

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 21 nov-10 kl 06:45 »
Jag köper mitt allfoder i lanthandeln....de håller i stort sett samma priser som granngården.....Nära och bra.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

PetraL

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 21 nov-10 kl 07:17 »
Jag köper mitt allfoder i lanthandeln....de håller i stort sett samma priser som granngården.....Nära och bra.....

Är det på Svenssons du köper det?? För där åker ju jag förbi varenda dag!

Turnit

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 nov-10 kl 07:58 »
Petra....Japp det stämmer. 

De har en hel del i magasinet, + att de tar hem om man ber dem.

Letar dock efter en bonde som säljer vete....känner du nån??

Är du på FB???
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

LasseDalom

• -
« Svar #17 skrivet: 21 nov-10 kl 09:27 »
Här har vi granngåden och dalviks kvarn. I stort sett samma priser på fodret, även om kvarnen kanske är en tia billigare.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 nov-10 kl 13:31 »
från olika bekanta...
bönder
skene valskvarn
granngården skene
hå-pe import landvetter
hermans foder rävlanda
ekohallen borås

kutterspån kostar från 80-110kr beroende på ställe.. hö från 25-50kr för en bal... havre från ca 1kr till 5kr!! per kilo... värpfoder 140-180kr Det lönar sig att kolla runt..
Fjäderfän och kaniner

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #19 skrivet: 21 nov-10 kl 13:38 »
fuskigt! ni har så många att välja på...
här i Luleå finns bara granngården...
sen så klart finns det bönder.. men inte så många om hos er och det är längre avståd också... kollade upp svenskt foder.. hm.. jo det var ju nära.. sundsvall.. typ 60 mil bort.. jo men dit åker vi på en handvändning... :-[
kul ändå att höra var ni alla köper ert foder..  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 5 användare (1 dolda)
Anders Flix, Radar, köksträdgård, Maycandra

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser