Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Juverinflammation  (läst 2022 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Juverinflammation
« skrivet: 14 nov-10 kl 23:10 »
En av mina getter har av någon anledning dragit på sig en juverinflammation. Började nog i torsdags för i fredags var hon skum o spenen kändes inte riktig.
Lördag hade hon 39 i feber o halvstort juver men inte hårt. Jag ringde veterinären. Hon kom i morse.
Geten fick cortison o Etracil - stavas det så?
Har mjölkat ur flera gånger om dagen men det kommer inte så mycket. Är genomskinligt. Verkar som om den stora massan inflammation inte kommer ut, utan stannar kvar längre upp. Spenen är mjuk.
När jag masserar juvret har geten ont förstås. Känns som om det mjuknar något och nu kommer min fråga:
Ska jag tvinga ut detta "vad det nu är" som ev mjuknar eller kommer det att lösa sig vartefter antibiotikan verkar?
Masserar med kamfersalva. Finns det någon olja som är antiinflammatorisk?
När jag kramade om min get efter plågan la hon huvudet mot min axel. Så fint.
Några goda råd?
Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lars Pers Maria

• -
SV: Juverinflammation
« Svar #1 skrivet: 15 nov-10 kl 13:45 »
Odling på vätskan från juvret visar Stafylococker Aures. Bör jag slakta geten?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 nov-10 kl 15:26 »
Ja, inte kan Du lämna det obehandlat.  Jag antar att Din veterinär har ordinerat medicin som ska verka mot just den organismen.  Prata med vet, de brukar ha ett hum om prognosen.

Mjölka alltid ur en mastitdrabbad spene så ofta och så noga Du kan.  Det är de bakterier som blir kvar i juvret som fortsätter att föröka sig.  Om Du läser James Herriot, så beskriver han en bonde som satt uppe hela natten och mjölkade precis hela tiden.  I boken gick kon till hälsa snabbt.  Det är också min erfarenhet, dock ej med just stafylococcer.  Om Du och Din arbetskamrat (för det är de ju) ska ha en chans, måste antibiotikan ha effekt, annars är hon torsk, det lilla livet.  Och det är vetr som har koll på vilka medel som har verkan mot vilka organismer.  Det finns ju olika stammar också, bevars ...  :(

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 15 nov-10 kl 23:33 »
Stafylokocker Aures finns i två varianter varav den ena  är penicillin resistent(pc+ eller pc-).Måste alltså behandlas med special penicillin. Men det vet din veterinär hoppas jag.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 16 nov-10 kl 19:35 »
Hmmm, det visste inte jag. Ska ringa vet i morgon o kolla vilket det är.

När jag läst "allt" om att ha denna bakterie på en get verkar det som man rekommenderar att slakta geten då hon innebär en risk att smitta andra. Tydligen kommer hon alltid att ha kvar bakterien även om hon inte är akut sjuk.

Om Aures finns i mjölken går det förmodligen över i ost. Kan inte lagras bort mm.

Just nu får jag inte ut mer än en gulröd vattnig vätska. Hela juvret är mycket svullet och gör tokont. Är som om det är var längre upp med stopp i nå'n ledning.

Jobbigt.

anders 67

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 16 nov-10 kl 23:05 »
Verkar som penicillinet du fick inte funkar i.a.f.Borde ha blivit lite bättre nu.
På kor så rekommenderar man slakt.Dels så är det svårbehandlat och så är det väldigt smittsamt till andra kor.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #6 skrivet: 16 nov-10 kl 23:13 »
Staff Aures är den vanligaste bakterien vid juverinflammationer på får och get.

Jag har ju kor och i detta distriktet så behandlas inte den penicillinresistenta varianten längre för det penicillinet har blivit ett licenspreparat och därmed oxå dyrt.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 3 användare
Tiiril, ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser