Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagfälla för mård och mink, vilka regler?  (läst 9466 gånger)

mosesmia

• Lappland
Slagfälla för mård och mink, vilka regler?
« skrivet: 14 nov-10 kl 19:38 »
Hejsan
Undrar över en sak, behöver man något slags kort eller kurs för att få jaga med slagfälla?. I det här fallet då mård eller mink. Eller räcker de med jägarexamen och att man har vapenlicens.
Det är nämligen så att min 12-åriga son hade lust att börja med det , så det hade varit kul att börja lära honom.
Men jag vet inte riktigt var jag ska kolla vad som gäller.

Någon som vet?   /Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Slagfälla för mård och mink, vilka regler?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-10 kl 21:15 »
Behövs inget tillstånd för mård och mink fällor,Det är starka fällor så akta fingrarna mvh.

Fiat

• -
« Svar #2 skrivet: 15 nov-10 kl 10:53 »
Var köper man billiga byggsatser ? (helst som fångar både mård o mink)
MVH FIAT....

Tommy76

« Svar #3 skrivet: 15 nov-10 kl 11:13 »
Fällor finns på  http://www.ideverkstaden.com/.

Och ja...akta fingrarna när en ihjäl-fälla ska riggas. Det är inga leksaker direkt :-\

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-10 kl 22:07 »
gävleborgsfällan...finns för både mink och mård.. säker att gillra... köpes från jägareförbundets hemsida...

och tipsa grabben om att kolla naturvårdsverket hemsida över godkända fällor för de flesta djurarter... stockfällan för mård tex..  , minkfällor för levandefångst är lättbyggda...
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 16 nov-10 kl 09:50 »
Det är inte lämligt att låta barn leka med att fånga djur. Risken är uppenbar att fällor blir ståendes utan tillsyn eller riggas på fel sätt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 nov-10 kl 12:12 »
Det är inte lämligt att låta barn leka med att fånga djur. Risken är uppenbar att fällor blir ståendes utan tillsyn eller riggas på fel sätt.
självklart skall fällorna skötas... är man 12år så klarar man det utan svårigheter..
Fjäderfän och kaniner

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 16 nov-10 kl 17:31 »
Om man skall vara laglydig,behöver man inte jaktkort då ?

Jag fångade många minkar även hermeliner i vippfällor,som jag konstruerat själv,när jag var i 12 - 13 åra åldern.Vist hände det lite olämpliga tillbud.som när jag tappade farsgubbens salongsgevär i sjön.Eller som äkta trapper jag var, skulle flå en hermelin inne på mitt rum.När morsan kom hem så luktade det fan i hela huset,helt ursinnig jagade hon mig runt huset med mattpiskan i högsta hugg.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 16 nov-10 kl 18:18 »

Jag fångade många minkar även hermeliner i vippfällor,som jag konstruerat själv,när jag var i 12 - 13 åra åldern.Vist hände det lite olämpliga tillbud.som när jag tappade farsgubbens salongsgevär i sjön.Eller som äkta trapper jag var, skulle flå en hermelin inne på mitt rum.När morsan kom hem så luktade det fan i hela huset,helt ursinnig jagade hon mig runt huset med mattpiskan i högsta hugg.
;D ;D ;D

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #9 skrivet: 16 nov-10 kl 21:05 »

Jo jaktkort behöver man, men inte jägarexamen.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 16 nov-10 kl 21:34 »

Eller så gör man som jag vid samma ålder, byggde en lådfälla med fallucka, och en lördagsmorgon så satt där en hermelin. Stolt som fan gick jag in till pappa och gläntade på locket och sa: "Kolla vad jag fångat" Just då smet hermelinen ut och drog iväg genom huset. Som tur var tog den sig in i tvättstugan, så vi kunde iaf stänga in den. Det blev ett väldigt ståhej innan jag lyckades fånga den i en bit avloppsrör med nät i ena änden. Pappa var måttligt impad...

Och för ett par år sen hittade pappsen och grannen en mink i mitt rum, tydligen hade grannen som hälsade på inte lyckats stänga dörren helt, och minken passade på att smita in i mitt rum, som är det första innanför ytterdörren. Grannens hund som låg och morrade åt det hållet medans dom drack kaffe fick visst en del oförtjänt skäll. 8)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
Berberis, Vallheden, dreadspice1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser