Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klyva ved  (läst 8931 gånger)

Gunilla52

• Västmanland
Klyva ved
« skrivet: 13 nov-10 kl 09:16 »
Hej!!
Jag vill gärna hålla på med veden själv här hemma, men jag går bet på att klyva gran och björk med kvist i (till vedspisen). De får jag alltid lägga åt sidan. Vi hade ju beställt spisved men de är i alla fall för stora :(
Finns det någon mindre typ motorsåg som jag kan handskas med, är inte så himla stark i armarna. Tips? :D
Gunilla

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Klyva ved
« Svar #1 skrivet: 13 nov-10 kl 09:22 »
ska du klyva ved så finns det vedklyvar för runt 1500kr..det sparar mycket på ryggen.. och ska du såga så räcker en elmotorsåg långt..ca 1000kr för en sådan skulle jag gissa.. men det finns dyrare och billigare oxå..
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 13 nov-10 kl 09:27 »
Björk är enklare att klyva om den är frusen .

http://www.agma.com/pdf/spswedish.pdf

Du ska också ha en riktig klyvyxa och inte något annat . Sen är det bara att göra som Baloo - ta i från tårna .

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 nov-10 kl 09:40 »
Till de riktigt jobbiga bitarna kan man använda klyvkil och slägga.

Jag är så glad att jag eldar i kamin nu för tiden och inte vedspis. Här kan jag stoppa in nästan vad som helst, medan vedspisen krävde ruskigt finkluven ved  ;D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 13 nov-10 kl 10:02 »
Kvistig och vresig gran är ett elände att klyva. Både björk och gran blir dessutom hård och svårkluven när veden torkar och åldras, veden är lättare att klyva när den är färsk.

Om man bara har granved till hands så är det bättre att ta vara på grenarna i första hand om man ska göra "pinnved". Grangrenar torkar och brinner bra utan att man behöver klyva dem alls.
De grövsta delarna av stammen kan man klyva så att man så att säga tar ut användbar ved mellan grenarna och gör något annat med de vresiga partierna.

Gunilla52

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 13 nov-10 kl 17:25 »
 :D Tack för alla svar!
Vad jag inte visste var att sonen hade 2 vedklyvar, så jag skulle få låna den ena, den mindre ,för den större vågade han inte låna ut åt mig  ???
Sen sade min sambo att yxan vi har är inte bra, så det blir att investera i en ny.
Blir det inte minusgrader så får jag väl slänga ner björkveden i frysen  ;)
Vattenfall har varit här och röjt för elledningen och det är en hel del smågranar m.m. Så nu ska jag faktiskt fråga bonden här om jag får ta reda på dem. Det blir mycket ved av det.

Elsa i Elsarbo

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 nov-10 kl 11:24 »
o:) jag har tagit vara på ved som bonden lämna när de avverkar.
Till det använder jag min ”alligator” som drivs av batteri.
Lycka till
EPdC
Love Peace and understanding
tillägs info
Om du är benägen att reta upp dig på felstavningar, och särskrivning, då ska du läsa det jag skriver;-)

Cederqvist

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 15 nov-10 kl 12:04 »
man kan också enkelt svetsa ihop ett giljotinverktyg med klyvkil och montera på en huggkubbe.
ett slag med släggan så spricker det mesta.

gopo

« Svar #8 skrivet: 16 nov-10 kl 08:31 »
Kanske det här kan vara nåt?  :D

Yxmannen på vedbacken

gopo

« Svar #9 skrivet: 16 nov-10 kl 08:34 »
Eller det här!

nordic splitting, new way to split wood

gopo

« Svar #10 skrivet: 16 nov-10 kl 08:38 »
Och som avslutning!

Vipukirves axe

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 nov-10 kl 10:35 »
gopo
Hittar inte pris på grejerna, gör du?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

gopo

« Svar #12 skrivet: 17 nov-10 kl 08:19 »
gopo
Hittar inte pris på grejerna, gör du?

Nej, har inte hittat några prislappar, men jag har inte letat heller!

Gunilla52

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 17 nov-10 kl 15:45 »
Vilka "grejer" det finns. Blev väldigt imponerad av allihopa.
Jag har nu fixat en del av veden med hjälp av vedklyven och det gick jättebra och kul var det :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare
doompunk, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser