Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Knotten anfaller!!  (läst 7450 gånger)

Gräbban

• -
HJÄLP! Knotten anfaller!!
« skrivet: 19 jun-06 kl 07:41 »
Jag har två gotlandskaniner som är ute nu på sommaren, och vi har MASSA knott här. Dom verkar ganska besvärade av dessa odjur... Finns det når medel att spraya på dom för att dom ska slippa knotten, törs inte prova nåt utan att rådfråga, dom e ju så små...
Svara fort, jag lider med dom! Det hjälper ej att sätta in dom i stallet, knottsatarna är där oxå.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:HJÄLP! Knotten anfaller!!
« Svar #1 skrivet: 19 jun-06 kl 08:06 »
Ett par droppar citron på ryggen?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 19 jun-06 kl 17:00 »
Det hjälper ej att sätta in dom i stallet, knottsatarna är där oxå.

Har du stallet fullt av knott  ??? stänger du inte dörren dit...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 19 jun-06 kl 20:34 »
Skulle vilja se det stall som är så tätt att knott inte kommer in! Hur som helst var det ett råd jag ville ha, inte en spydighet!! ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 27 jun-06 kl 09:41 »
Fick tips (på Kanin-Net) att Flusa hjälper mot knott! Ska hjälpa mina gottisar på bete med det.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-06 kl 09:48 »
Skulle vilja se det stall som är så tätt att knott inte kommer in! Hur som helst var det ett råd jag ville ha, inte en spydighet!! ::)
Spydig  ???
Jag bara frågade om du inte stängde dörren dit  :-X
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gräbban

• -
Tack
« Svar #6 skrivet: 27 jun-06 kl 19:47 »
Fick tips (på Kanin-Net) att Flusa hjälper mot knott! Ska hjälpa mina gottisar på bete med det.
Då ska jag med testa det, har det till fåren, men tänkte det var för starkt och giftigt för ett så litet djur som en kanin! Har du nån aning om hur "mycket" man ska använda?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 jun-06 kl 21:15 »
Använd inte Flusa utan använd Switch istället.

Switch är till för knott på hästar och MILDARE mot huden än Flusa som är gjort för Ko & Får.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

sandra_nyman

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jun-06 kl 09:41 »
Använd inte Flusa utan använd Switch istället.

Switch är till för knott på hästar och MILDARE mot huden än Flusa som är gjort för Ko & Får.

Mvh Rosa

Hallå ? Det här är ett forum men KANINER inte massa kor, får och hästar !  ??? >:(

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 28 jun-06 kl 09:58 »
Sandra, det finns mycket bra att hämta till kaniner som är gjort till andra djur!

Elisa

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 jul-06 kl 10:52 »
Jag har två gotlandskaniner som är ute nu på sommaren, och vi har MASSA knott här. Dom verkar ganska besvärade av dessa odjur... Finns det når medel att spraya på dom för att dom ska slippa knotten, törs inte prova nåt utan att rådfråga, dom e ju så små...
Svara fort, jag lider med dom! Det hjälper ej att sätta in dom i stallet, knottsatarna är där oxå.

Vitlök, persilja i vatten och spraya på dem är mycket bra. Använder jag till mina hästar bl a.
Man lägger färsk vitlök och persilja i vatten och låter det dra i ett dygn. Billigt och ej farligt för pälsen eller huden.
Elisa
inga djur för tillfället.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 01 jul-06 kl 23:18 »
Hallå ? Det här är ett forum men KANINER inte massa kor, får och hästar !  ??? >:(

suck...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustigern

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 05 jul-06 kl 10:33 »
Jag har hört/läst nånstans att man kan ge dem vitlök att äta för att de inte ska vara så attraktiva för fästingar. Kanske den funkar på knott också?
Har inte provat själv, men det kan ju vara värt att prova. Om de nu överhuvud taget äter vitlök.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 05 jul-06 kl 11:46 »
Jadå, de äter vitlök. Jag har det i itt foder o också prövat ha vitlökspulver i gröpe.

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 maj-07 kl 16:13 »
Tål kaniner vitlök då? För hundar är det giftigt *har hört* Men samtidigt finns fästingpreparat för hund som innehåller vitlök. Vad ska man tro när man inget vet ;)

/Dandelia

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 08 maj-07 kl 16:18 »
Tål kaniner vitlök då? För hundar är det giftigt *har hört* Men samtidigt finns fästingpreparat för hund som innehåller vitlök. Vad ska man tro när man inget vet ;)

/Dandelia

Både kaniner och hästar mår bra av att äta vitlök.

Fjällsäter

« Svar #16 skrivet: 08 maj-07 kl 20:15 »
Citera
Både kaniner och hästar mår bra av att äta vitlök.

Njaa.. Det har börjat komma forskning om att hästar inte bör äta vitlök (nu kommer inte jag ihåg källan dock! :-\)

Någon som hört något mer om detta?

Switch, hur mycket? 10ml/100kg kroppsvikt...

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 09 maj-07 kl 14:44 »
Det här var intressant. Jag har inte problem med knott men väl med mygg. Ibland blir det så mycket myggbett att kaninerna kliar sönder sig på nosryggen och river sig runt ögonen. Det ser helt sjukt ut faktiskt. Tipset om Switch - är det något man kan köpa på Granngården? Sprayas det på kaninen? Annars skall jag definitivt prova vitlök och persilja i vatten.
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 09 maj-07 kl 17:51 »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 09 maj-07 kl 17:53 »
Ska dom inte kunna sälja knottnät lika väl som myggnät?  Det skulle säkert finna marknad!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser