Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta hönsen till isolerat boende under vintern?  (läst 3153 gånger)

Wildvittra

• -
Flytta hönsen till isolerat boende under vintern?
« skrivet: 12 nov-10 kl 15:11 »
Våra höns bor i ett jättefint och gulligt hönshus på ca 6 kvadrat med högt i tak och tillgång till en takad utegård och en öppen. Några av hönsen sitter dessutom högt i taket, på takbjälkarna  8) och sover, hur kallt det än är, medan de ygnsta väljer att sitta under värmelampan på golvet. Problemet är att hönshuset är helt oisolerat och har mycket glipor och mindre hål så det drar nog en del. Har tätat med halm så gott det går, men det hjälper inte i de små hålen. Några av hönsen har blivit snuviga och nyser.
Vi kom på idén att sätta in hönsen i garaget istället då vi inte använder det till annat är grejor. Tänkte skärma av ungefär halva garaget (det är på ca 30 kvadrat) och inreda där som hönshus. Vi har ingen värme därinne men det är väl isolerat och de får med sig sina värmelampor. Enda problemet är att de då inte har tillgång till någon rastgård eftersom garaget ligger en bra bit ifrån hönsgården. Vi kan släppa ut dem utanför garaget då vi är hemma om de vill ut och rasta sig lite, men inte ge dem fri utegång som de skulle ha i gamla hönshuset. Vill gärna ha lite synpunkter på dessa tankar. Alternativen är alltså:
* Oisolerat hönshus 6 kvadrat med tillgång till utevistelse i hönsgård, en takad o en öppen (vid utevistelse står luckan öppen, dvs. drar ännu mer inne, kanske ändå inte kommer fungera under vintern?).
*Isolerat garage ca 15 kvadrat utan utevistelse annat än på helger och en stund på lunchen då vi är hemma.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Flytta hönsen till isolerat boende under vintern?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-10 kl 15:36 »
Jag skulle nog flytta hönsen tillsvidare... Det är inte bra om de drar på sig förkylning hela högen :-\
Ska ni ha höns permanent skulle jag nog överväga att sätta upp skivor på väggar och tak i hönshuset, kanske med isolering bakom, så att ni slipper det här bekymret i fortsättningen  :D

Det kostar inte så mycket att köpa det ni behöver till ett utrymme på 6 kvm och kanske har ni en del grejjor liggandes som ni kan använda?

Lycka till  :D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 12 nov-10 kl 20:07 »
Drag och fukt är höns största fiender  :-\ Jag skulle nog satsa på garaget och fixa till hönshuset så att det blir dragfritt till nästa vinter.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 nov-10 kl 20:15 »
..... 6 kvadrat.... jag funderar på hur det skulle funka att stapla halmbalar utmed väggarna.... ända upp till tak..... åsså förankra dem med rep i kors eller på något sätt ..... hmmmmm skulle det bli någon golvyta kvar då? Eller är det för högt i tak för att det skulle funka?

I förlängningen hade jag oxå valt att sätta skivor på väggarna i hönshuset..... beroende på var i landet du bor, överväga isolering.... men bara det blir dragfritt, så klara de ganska mycket ;)

MVH

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Elvan

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 12 nov-10 kl 21:13 »
Har ni fönster i garaget? Jag har för mig att de måste få dagsljus varje dag, eller blandar jag ihop det med kaniner nu?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-10 kl 21:27 »
Halmbalar som isolering blir kalasmysigt för möss och råttor....

Wildvittra

• -
« Svar #6 skrivet: 15 nov-10 kl 10:54 »
Tack för alla svar!
Jo det är fönster i garaget så de får dagsljus. Vi gjorde iordning igår och flyttade in dem, superbra blev det! Garaget är stort, ca 30 kvadrat, och hönsen fick ca 20 kvadrat (skärmade av så vi kan ha verktyg m.m. på andra delen). Jag är supernöjd, de har drygt tre gånger större än i hönshuset och det är lättillgängligare även för oss med lampor i taket, bra dörrar osv. Men först och främst är det isolerat och imorse hade de två grader varmare än det var ute (3,5) jämfört med i gamla hönshuset där de alltid hade samma temp som ute. Hönsen verkar supernöjda, speciellt stor-tuppen gick runt igår och "skrattade" sådär mysigt som han gör när livet leker  ;D
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
skogaliten, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser